Moeten onderwijsgevenden ook professionals zijn?

"Van professionals voor professionals", dat is het motto van dit digitale managementmagazine. We denken daarbij allemaal wel te weten wat professionals zijn: gedreven in hun vak, een vak waarin het gaat om conceptueel en reflectief denken (dus niet een vak als fietsenmaker of slager, hoe nuttig en bewonderenswaardig zo'n vak en zijn beoefenaren ook zijn), relatief ongebonden aan een organisatorische context, geïdentificeerd met vakgenoten waar ook ter wereld. Ook bedenkelijker trekjes zijn van professionals bekend: wel eens wat slordig, communicatief niet zo sterk en niet altijd even efficiënt, soms wat eenzelvig. Maar goed, de positieve waarden van professionaliteit bepalen het beeld, en zonder die waarden kunnen we ons de advocatuur, de financiële wereld, de consultancy, de medische zorg...

Gerard van Knijff
De inhoud van het artikele spreekt mij zeer aan en het lijkt mij zinvol om ook eens een onderzoek naar de professionaliteit te doen binnen mijn eigen team. Ik ben dan ook geinteresseerd in het boek en zou de heer de Rijcke willen uitnodigen voor een gesprek over dit onderwerp.

Vriendelijke groeten

Gerard van Knijff
Peter De Reijke
Geachte heer Van Knijff,

Dat gesprek wil ik graag met u voeren. Noem mij uw mailadres en ik treed met u in contact. Ik stuur u dan tevens het pdf-bestand.

Met vriendelijke groet,

PDR
P.A.M. van Knippenberg
Lid sinds 2019
Als hoofd onderwijs van een ROC zoek in voortdurend naar versterking van 4 elementen in de rol van een docent:
1. vakkennis; je moet als docent weten waar je het over hebt, je moet je vakgebied en de beroepspraktijk kennen, het wat.
2. pedagogisch/didactische kennis; het hoe van het faciliteren van leren; het begeleiden en coachen
3. de manier waarop een docent lid is van en bijdraagt aan team- afdelings- en college-ontwikkeling
4. de rol als medewerker van een innovatief en ondernemend ROC; ontwikkelen en delen van kennis en kunde; ROC-breed

De organisatie heeft een belangrijke taak om de mindset mogelijk te maken waarin de medewerker zich kan ontplooien en persoonlijke ontplooiing kan verbinden met organisatieontwikkeling.

Ik vraag me af of het invoeren van een systematiek van licensering (met daaraan de verplichting verbonden de licentie aantoonbaar te onderhouden) professionalisering kan versterken. Beroepsgroepen die zo'n systematiek kennen noemen zichzelf zonder uitzondering professional. De wet BIO lijkt een eerste aanzet tot een dergelijke systematiek.
Sjaak Toonen
Lid sinds 2019
Beste Peter de Reijke,

Graag ontvang ik van u PROVO. De thematiek van Professionals in het onderwijs raakt ook mijn onderzoek naar de samenwerkingsmogelijkheden tussen onderwijsmanagers en docenten (professionals?).
Binnenkort verschijnt mijn artikel hopelijk pop de ManagementSite.
Alvast dank voor toezending!
sjaak.toonen@inholland.nl
F. Lathouwers
Geachte heer De Reijke,

Prima artikel ( fraai proza ook) in het Brabants Dagblad van 19 februari 2008. Ik heb het gevoel dat de maatschappelijke overtuiging aan het scharnieren is.

F. Lathouwers
advocaat AOb


Erik de Wilde
Artikel spreekt mij aan, kunt u mij de PROVO toezenden in PDF. Bij voorbaat dank.
Erik de Wilde....
Peter Slikker
Beste meneer De Reijke, graag ontvang ik een exemplar van het PROVO artikel. Bij voorbaat dank voor de moeite,

Peter Slikker
Otto Meulenbeek
Mooie column. Ben benieuwd naar de PROVO-tekst. Als u mij die wilt toesturen, dank ik u bij voorbaat.
Met vriendelijke groet,

Ottot Meulenbeek
Peter De Reijke
Geachte heer Meulenbeek,

Dank voor uw reactie. Ik stuur u PROVO graag toe; wees zo goed mij uw (mail)adresgegevens te verschaffen.

Met vriendelijke groet,

Peter De Reijke
henk van komen
Geachte Heer De Reijke,
Kunt u mij PROVO in pdf formaat mailen.
groet
henk van komen
ROC Tilburg
Dirk Goijert
Beste heer de Reijke,

Graag zou ik het PROVE per mail ontvangen.
Alvast hartelijke dank

Groet,
Dirk Goijert
dirk@foodrend.nl
Karin van der Meer
Beste meneer De Reijke, als het nog kan ontvang ik graag een exemplaar van het PROVO artikel. Bij voorbaat dank!

Groet,
Karin
karin@heeswijkschool.nl
Jos Steynebrugh
Peter,
duidelijk artikel. Ben ook geïnteresseerd in het onderzoek.
jos.steynebrugh@ziggo.nl
Steven de Groot
Boeiende vraag. Onderwijsgevenden vertonen veel kenmerken van professionals. Dus, ja!
zie bijgaand werkboek presteren met professionals
http://www.kultifa.nl/Webversie%20Werkboek%20prestatieverbetering%20kennisintensieve%20organisaties.pdf

Werkboek bij boek Presteren met professionals (S. de Groot, Kluwer)
Betekent vooral condities scheppen voor deze professionals zoal feedback, leercondities, taakstelling etc.

Gr Steven de Groot
Alfred Kruiskamp
Beste Peter,

Op dit moment zijn wij bezig om de zorgstructuur op onze school te vernieuwen. Daarbij wordt een beroep gedaan op de professionaliteit van de docent. Ik ben daarom zeer geïnteresseerd in uw onderzoek en de resultaten daarvan. Graag zou ik daarom het PDF-file ontvangen a.kruiskamp@nijrees.nl

Bij voorbaat dank,

Alfred Kruiskamp
zorgcoördinator OPDC 't Nijrees te Almelo

Meer over Onderwijs