Je moet ondernemer zijn, geen manager!

Cover stories · Interviews

“Ik denk dat er veel te veel managers zijn. En managers denken vaak dat het managen moet gebeuren via budgetten. Met culturele sturing bereik je echter meer resultaat. Kijk naar vele managers bij de grote organisaties. Dat zijn soms halve oplichters die zich veel mooier voordoen dan ze zijn. Die worden daarbij ook nog vaak als een soort halfgoden gezien. Of hun gekozen richting de goede is (geweest) interesseert eigenlijk niemand. Een manager is dan ook iemand die kunstjes heeft geleerd. Voor échte verandering, zoals bij Humanitas, moet je een ondernemer zijn. Iemand met karaktereigenschappen als doorzettingsvermogen, lef, creativiteit, een empathische visie en het vermogen om anderen te enthousiasmeren.”

We spreken met prof. dr. Hans Becker, sinds 1992 werkzaam als algemeen directeur van ...

Sarah Poschet
Heerlijk die no-nonsens aanpak die hier beschreven wordt. De mens centraal stellen als core business, en de vergadercultuur afschaffen, heel tof
Jos Steynebrugh
Een buitengewoon en zeer inspirerend stuk met een zéér hoog "zie je wel dat het kan" gehalte. Bovendien goed geschreven.

Ik was ook erg blij met het het klapstuk: de resultaten.
Een eenvoudig deelsommetje leert dat men van 1,08 naar 1,60 ouderen per medewerker is gegaan in 16 jaar. Ofwel een factor 1,47. Is dat een Olympische prestatie? Nog even rekenen: dat is gemiddeld 3% per jaar. Schoksgewijze geleidelijkheid waarschijnlijk.

Over "klanten tevredenheid" lees ik niets. Maar hoe komt het nou dat ik een dikke ACHT zomaar geloof?

Nou, rest van de zorgindustrie in Nederland, dit moeten jullie toch óók kunnen?

Ik vind het een van de meest inspirerende stukken die ik in jaren op deze site heb gelezen.

Bravo,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
www.changeenhancement.nl

Matthijn
Weer zo'n goed artikel. Ik heb het snel doorgenomen, op een rustiger moment zal ik het beter lezen. Maar de strekking is volkomen duidelijk. Managers richten zich op dingen goed doen, ondernemers doen goede dingen. En dat vraagt om daadkracht, visie en leiderschap.
Evelien Beentjes
Een insprirerend artikel over een vast ook hele inspirerende man. Hans Becker geeft aan dat hij hetzelfde zou hebben gedaan als hij baas zou zijn geweest van een dierentuin, dat geloof ik zo. Sterker nog, ik denk zelfs met even veel succes.
Maar waar hij volgens mij wel de plank mis slaat is als hij verwacht dat het concept ook zonder hem kan blijven werken. Hierbij onderschat hij m.i. de impact van presoonlijk leiderschap en vooral de mate waarin hij dat bezit. Je vindt geen 2e Hans Becker voor Humanitas zoals je ook geen 2e Eckart Wintzen vindt voor het (voormalige) BSO. Nouja....het is nog geen 2010
Evelien Beentjes
Organisatie adviseur ziekenhuis Gelderse Vallei
Erik Schensema
Lid sinds 2019
Een inspirerend betoog en wellicht een goed voorbeeld wat anderen zouden moeten volgen.
Persoonlijk leiderschap van dhr. Becker ligt hier zeker aan ten grondslag. Het getuigd van lef om op deze wijze managers in de gelegenheid te stellen om ondernemer te zijn of te worden.
Realiteit en werkelijkheid zijn echter wel eens anders en processen willen nogal eens stagneren als ondernemers ook werkelijk willlen ondernemen.
Opgelegde systemen (vanuit overheid) maken het soms onmogelijk om een ondernemend klimaat te ontwikkelen en bestaande structuren en organisatieculturen zullen geleidelijk moeten veranderen om deze resultaten te bereiken.
Maar er zijn dus voorbeelden dat het kan!!, ben benieuwd hoe ze vervolg krijgen in de Zorgsector met al die voortdurende veranderingen qua financiering wet en regelgeving.

SCHENS
"No nonsens management in het non profit segment"
Tinus Smallenbroek
Mooi opgeschreven verhaal. Het inspirerende enthousiasme van Hans Becker spat van het scherm af. Pijnlijk dan toch dat dit zo weinig landelijke navolging krijgt. Want er zijn toch heel veel organisaties met (te) veel managers die een dergelijk aanpak goed zou bekomen. Of is dat welicht een kern van het probleem? Fantasieloze en niet inspirende organisaties werven bij voorkeur medewerkers die meer van hetzelfde zijn. Ik hoop dat het Hans Becker lukt Humanitas te verbreden met managers die cultureel kunnen sturen.
Dirk-Jan de Bruijn
Heerlijk artikel. Inspirerend. Prachtig om te zien dat de wensen van de gebruiker, de klant centraal staan en niet de eigen regels, de eigen procedures. Daar gaat het toch om. Vreemd eigenlijk dat dit soort voorbeelden niet veel meer aandacht krijgen!

Meer over Zorg