Middenmanagement lijdt aan zelfoverschatting

Actueel

Niet alleen in de top van bedrijven, maar ook in lagere echelons overschatten leidinggevenden zichzelf. Dat leidt tot een verstoorde werkrelatie met medewerkers en tot conflicten op de werkvloer, wat weer ten koste gaat van de effectiviteit van deze managers. Zelfoverschatting in het middenmanagement wordt deels veroorzaakt door de druk die de leidinggevenden van onder- en bovenaf voelen, deels hangt het samen met gezonde ambitie.

Pocher

Het is een van de dankbaarste gespreksonderwerpen bij de koffieautomaat: het functioneren van de chef. Het lijkt bijna wel alsof de functie is uitgevonden om een mikpunt te hebben voor alle onvrede. Maar dat leidinggevenden zo vaak kritiek krijgen heeft ook wel een zekere grond. Een deel van de managers overschat zichzelf. Zij blazen hoog van de toren. Aan...

Antonio Rubio
Ik denk dat het tijd wordt dat wij managers niet meer verwarren met leiders.
Eerst benoemen we iemand tot manager (iemand die de processen beheer(s)t
om vervolgens te verwachten dat h/zij ook nog leiding geeft.

Wat in de praktijk gebeurt is dat de managers hun beheersmodellen toepassen
en hun medewerkers gebruiken als passtuk van diezelfde modellen. Dat creëert
een zekere afstand die enerzijds door de manager wordt gecompenseerd door
het gedrag zoals in het artikel wordt beschreven. En anderzijds die splitsing bij
de koffie automaat door het team wordt besproken.

Het is een illusie om deze gang van zaken te repareren door de verschillende
variaties in leiderschap. Hier wordt gesproken over Transformationeel leiderschap
en charismatisch leiderschap. Deze en de tientallen andere hebben gemeenschappelijk
dat ze uit boeken komen. Net als de managementmodellen.

Wat mensen willen is wat ik noem "leider zijn" dit komt uit jezelf en is uniek. Echt.
Mensen voelen dat. Een leider die "leiderzijn" begrijpt, zal zijn / haar team inspireren
door de visie die wordt gekoppeld aan de bedrijfsdoelen. De klanten zullen dat ook
voelen en uiteindelijk ermee worden besmet. Een leider voorkomt alle conflicten
van het soort dat in het artikel de revue passeren en brengt het produkt en dienst
letterlijk dichter bij de klant.
Arjan Lautenbach
Tsja, bijna iedereen lijdt dus aan zelfoverschatting. Dus of dat nu voorbehouden is aan middenmanagers: nee, dat is natuurlijk niet zo..

Maar dat enige zelfreflectie van belang is: jazeker. Het is mijn 5e 'dansregel' (Dansregel 5. Zie jezelf in de spiegel) voor Middenmanagers in mijn artikel "Het middenmanagement in de knel" op deze site (http://www.managementsite.nl/30309/leiderschap/middenmanagement.html).

En de 'spiegel' die medewerkers is natuurlijk altijd interessant! Dus die suggestie kan iedere middenmanager ter harte nemen.

Maar denk ook aan de spiegel die juist collega-middenmanagers kunnen voorhouden! Die wordt naar mijn mening veel te weinig gebruikt in organisaties. Tenminste, ik zie het zelden gebeuren. Dat middenmanagers samen op leren in intervisie-achtige leer- en werkvormen. Of elkaar coachen. Nee, druk, druk, druk: er is te weinig tijd om te leren.

Laatste opmerking - en dat betreft een lastige paradox: je hebt een gevorderd niveau nodig van een vermogen of vaardigheid, om te kunnen beoordelen of je er goed in bent of niet. Uit onderzoek blijkt dat mensen die ergens niet goed in zijn, hun eigen vermogen overschatten. Zij die er wel goed in zijn, schatten zich realistischer in.

Dus middenmanager, als jij jezelf nogal goed vindt: check het ook eens bij anderen. Durf het maar eens, met de vragen uit deze column. En sta open voor de feedback!

Veel leerplezier!

Arjan Lautenbach
PIO, Partner In Ontwikkeling

Meer over Leidinggeven