6 Redenen waarom het marketingplan mislukt!

Columns

De economische crisis is nog lang niet voorbij. Overheden, bedrijven en consumenten houden ook de komende jaren hun hand stevig op de knip. Organisaties moeten marktgerichter en klantgerichter worden om het gevecht om de klant te kunnen winnen en om te kunnen overleven. De noodzaak van een gestructureerde marketingaanpak is nog nooit zo groot geweest.

Het opstellen van een marketingplan is dan een eerste logische stap. Maar daar gaat het vaak al mis. De praktijk leert dat er zes belangrijke redenen voor het mislukken van marketingplannen. Als u deze valkuilen weet te omzeilen, dan vergroot dat de kans op succes aanzienlijk. Met als resultaat een marketingplan dat doet wat het moet zijn: een leidraad voor meer zakelijk succes.

1. Verkeerde scope
Een veel voorkomend probleem bij marketingpla...

Richard Medema-ViewOpener
Beste Sjors,

Ik ben het zeer met je eens dat marketing gestructureerd en gefundeerd aangepakt moet worden. Met een plan dus!
Zeker in een tijd waar men allerlei (laagdrempelige) marketingtools ter beschikking heeft, is het van belang een plan te hebben dat als basis dient. Ik heb hier eerder het volgende artikel over geschreven; http://www.viewopener.nl/marketingnieuws/23-inzet-internetmarketing-zinloos-zonder-basismarketing en dat sluit aan bij jouw (Japanse) uitspraak dat actie zonder visie een nachtmerrie (ik noem het zinloos) is.
Als eigenaar van een marketingadviesbureau ben ik het natuurlijk niet helemaal eens met punt 2. Zeker als je jouw punt 3 ook in ogenschouw neemt, is een frisse, objectieve en ongeremde blik van buitenaf zeer welkom bij het opstellen van een marketingplan/ -strategie.

Maar bij je conclusie sluit ik mij aan. Zorg voor een planmatige aanpak van marketing, laat dit niet in de la verdwijnen, bewaak of laat de voortgang bewaken en bijsturen moet in de huidige tijd continue.

Richard Medema, ViewOpener

Meer over Online Marketing