Management Consultant of flexibele arbeidskracht

Toen ik de bijdrage las van de heer Peters wilde ik eerst reageren in de interactieve ruimte bij de door hem geschreven column. Maar ik bedacht me dat de kern van de door Peters geschetste tragedie door veel “consultants” wordt onderschreven. En om aan alle onzekerheid een eind te maken; niet door mij!

Peters maakt m.i. de (inmiddels) klassieke fout om management consultants als externen te betitelen. Een klant die dat doet geeft daarmee impliciet de (beperkte) waarde aan van de consultant in kwestie. Externen zijn namelijk ingehuurde krachten die tijdelijke behoeftes opvullen in de organisatie van de opdrachtgever. Vroeger werden dat gewoon uitzendkrachten of inhuurkrachten genoemd. Consultants, in de ware zin van het woord, daarentegen zijn specialistische adviseurs, meestal in dienst bi...

Jan Maasland
Geachte heer Goossens,

Ik kan mij goed vinden in uw betoog. Het is hoog tijd om het kaf van het koren te scheiden. Ik lees uw bijdragen altijd met grote belangstelling en wordt doorgaans sterk geprikkeld door uw visie en inzichten. Ik kan mij goed voorstellen dat uw cliënten daarmee hun voordeel doen. Als beginnend zelfstandig consultant ben ik razend benieuwd hoe u uw positie heeft weten te bereiken en waardoor u zo succesvol bent. Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Jan Maasland
A.M.A. Goossens
Auteur
Geachte heer Maasland,

Dank voor uw compliment. Ik ben blij dat u mijn mening deelt en stelt grosso modo mijn artikelen te waarderen.

Als consulent heb ik een aantal spelregels voor mezelf waar ik me strikt aan tracht te houden:
- Aanvaard alleen opdrachten welke je aankunt, waarvan je vermoed dat je een toegevoegde waarde kunt hebben en waarvan de doelen haalbaar zijn gesteld
- Aanvaard nooit een opdracht waarbij doelstelling schier onhaalbaar is of eigen kennis onvoldoende is voor geanticipeerd resultaat. Ofwel, belazer nooit je klant noch jezelf
- Aanvaard alleen opdrachten waarbij na kennismaking blijkt dat je counter-part(s) met je willen en kunnen samenwerken v.v. Samenwerking is de enige sleutel tot succes, immers, hoe kan een doelstelling worden behaald als de opdrachtgever deze niet faciliteert en jij daarvan geen positief gebruik kunt maken.
- Houd vakkennis te allen tijde bij. Je mag nooit te druk zijn om bijscholing op een laag plan te zetten. Juist vakkennis brengt je tot een niveau waarop je waarde toeneemt c.q. tenminste gelijk blijft
- Specialiseer je. Tracht niet een omni-wetenschappelijk beest te worden, want je verdwaalt in de jungle. Kies strategisch overwogen je vakrichting, en zorg dat je daarin specialist wordt en blijft.
- Zorg voor een goed netwerk. Netwerken zijn onnoemelijk veel belangrijker dan welk ander medium dan ook. Adverteren, publiceren of acquireren zijn ondergeschikt aan het managen van je netwerk; zeker als zelfstandig consulent. Wees dus klantgericht, open en informatief
- Ga nooit op je kennis zitten. Mensen die op hun kennis zitten worden schizofrene consultants, die vroeg of laat te bang worden zelfs hun klanten van de kennis te laten profiteren
- Zorg dat je ervaringen onthoudt, dat je kennis verzamelt en dat je leergierig blijft. Rentmeesterschap komt voor de val.
- Tenslotte. Blijf eerlijk, ethisch en toegewijd aan je klanten, collega's en medewerkers. Je bent zo goed als je laatste job!

Heel veel succes met je consultancy schap. Het is een prachtig vak, maar ook zeer moeilijk; als je tenminste maatstaven aanlegt welke een goede consultant eigen (dienen te) zijn!
Coert Visser
Beste Allert,
Je laatste reactie bevat een mooi lijstje richtlijnen voor adviseurs! Op zichzelf een column waard?
groeten,
Coert Visser
<a href="http://www.m-cc.nl">M-CC</a>
A.M.A. Goossens
Auteur
Koert, ik zal het overwegen. Dank voor je compliment. Groet, Allert
Jan Maasland
Beste Allert,

Het is een mooi lijstje geworden. Een soort 10 geboden, maar dan één minder. Lijkt mij een prima vertrekpunt!

Jan Maasland
Coert Visser
Beste Allert,
Je lijstje van adviseursgeboden is geplaatst op de website <a href="http://www.managersonline.nl/cgi-bin/newspro/viewnews.cgi?newsid1041801124,70205,">managersonline.nl</a>!
mvg,
Coert
www.m-cc.nl
A.M.A. Goossens
Auteur
Coert, je zorgt voor een leuke en onverwachte spin-off, ontstaan uit de reactie van een andere lezer. Ik hoop dat het kan bijdragen tot een verbetering van het imago van de consultant, maar vooral ook voor de persoonlijke verbetering of bewustwording van onszelf en onze vakgenoten. Groet, Allert
Coert Visser
Inderdaad leuk al heb ik er niet voor gezorgd. Managersonline heeft het zelf opgepikt.
groeten,
Coert
Louis Cauffman
Allert,
-als ik je artikel lees, herken ik zeer veel van die dingen die mij blij maken om als consultant voor mijn klanten te mogen werken.
-als ik je lijstje geboden lees, denk ik: tedorie, niks nieuws onder de zon, toch spijtig dat ik er zelf niet opgekomen ben!
voor beide streepjes bemoediging: PROFICIAT!
Louis Cauffman
PS: moest je eraan gehecht zijn om je lijstje toch tot 10 te laten gaan, dan mag je de volgende gerust stelen van mij:
-->ga naar elke afspraak, zelfs afspraken met een 'vaste' klant alsof het de laatste afspraak kan zijn. Dat houdt je onbevangen en vrij.
A.M.A. Goossens
Auteur
Louis, dank voor je compliment. Inderdaad lijkt het artikel en de daarop (spontaan) gevolgde geboden een retorisch karakter te hebben. Maar, om de vergelijking te maken, dat hebben de 10 Geboden ook! De crux zit 'm in het naleven van geboden, en liefst zo oprecht mogelijk (scheelt stress). En hoe clichematig ook; het blijkt in de praktijk van onszelf en klanten dat de gemiddelde consultant verre van voldoet aan het ideaalbeeld dat we vaak schetsen. Soms zijn de klanten daar overigens gedeeltelijk zelf verantwoordelijk voor (uitwerken klantenidee; verwerving; vaste patronen), maar vaak is de klant zich niet eens bewust hoe goed of slecht de kwaliteit is van zijn adviseurs. Voorst is het zo dat ik niemand wil voorschrijven hoe zijn werk te beleiden, maar dat ik slechts een afspiegeling geef van hoe ik het idealiter zou doen. Dat ik zelf ook nog wel eens een gebod overtreed is wellicht evident, maar ik hecht heel sterk aan een vertrouwens relatie met mijn klanten, en dat kan alleen wanneer je jezelf bent en hun vertrouwen hebt gewonnen.

Dank overigens voor je 10de gebod, maar ik vind dat die lading reeds in "mijn"9de" zit verwerkt. Het is overigens toeval dat het 9 geboden werden en ik hecht er niet erg sterk aan dat het er 10 worden. Werk is tenslotte geen religie, alhoewel geloof (in jezelf) wel een grote rol speelt...

Meer over Organisatieadvies en consultancy