Levert samenwerken u iets op?

Afgelopen week werd ik gevraagd mee te denken over de toekomst van een samenwerkingsverband. In de afgelopen jaren was één en ander veranderd. Het was tijd de uitgangspunten nog eens goed te beoordelen. Eén van de pijnlijke vragen die beantwoord moet worden is: wat heeft het ons nu opgeleverd? Een terechte vraag lijkt me.

Probleem is echter: hoe wordt het succes gemeten? Aan welke criteria moet de samenwerking voldoen om succesvol te zijn. De verwachtingen over de samenwerking bij de twee partijen waren heel verschillend. De belangen van beide organisaties liepen ook sterk uiteen. Het verbaasde mij niet dat er nogal wat frustraties bestonden. Samenwerking lijkt vaak een doel op zich te zijn. Politiek staat het goed als je je inspant om samen op te trekken. Maar uiteindelijk telt toch het...

N Dragt
Lid sinds 2019
Dhr. A. Leerling vindt dat samenwerking alleen zinvol is als het geld oplevert. Ik neem dan aan, in de vorm van winst of besparing. Hij vindt zelfs, dat dit van tevoren vastgesteld en vastgelegd moet worden. Ik neem aan om duidelijk voor ogen te houden wat men wil bereiken.

Maar zijn sommige samenwerkingsactiviteiten niet gewoon acties, gericht op het zo snel mogelijk bereiken van een doel? En is de fout die gemaakt wordt niet gewoon het vergeten, dat als je je doel gerealiseerd hebt je je samenwerking moet beëindigen of herbeoordelen? Je hoeft toch niet tot in eeuwigheid samen te werken, omdat je ooit besloten hebt samen te werken?

Ik vind de manier waarop dhr. Leerling samenwerking af doet als een soort instrumentele activiteit te makkelijk. Op deze manier lijkt het wel alsof twee samenwerkende organisaties niets anders zijn dan twee machines. En er wordt gedaan alsof de samenwerkende partijen geen eigen toekomst hebben.

Ik denk dat samenwerking ook leerzaam kan zijn voor beide partijen. Zeker als men bereid is om te kijken op welke punten de samenwerking goed ging en beter kon. De samenwerking kan ook een spiegel vormen en tot gevolg hebben, dat men als organisatie zijn eigen verbeterpunten helder voor ogen krijgt. Men wist al dat men de andere organisatie nodig had om bepaalde doelen te realiseren en heeft vervolgens kunnen leren, dat er nog andere organisatie elementen, aspecten, factoren, kenmerken zijn die van invloed zijn op de samenwerking.

Dit kan waardevolle informatie zijn voor toekomstige samenwerkingsactiviteiten, waardoor de huidige 'mislukte' samenwerking informatie geeft die toekomstige samenwerking succesvol kan maken.

Meer over Kritische succesfactoren