Kille leiders in een warm klimaat

Actueel

Zuid Europa is als vakantiebestemming aantrekkelijk, maar minder aantrekkelijk om er te werken. Noord-Europa beschikt over een positiever werkklimaat. Daarnaast is de democratische leiderschapsstijl in Noord-Europese bedrijven zichtbaar, de mediterrane managers hebben vaker een dwingende stijl. Aan het onderzoek van Hay Group naar leiderschapsstijlen en werkklimaat namen 71.996 werknemers deel die 14.416 managers bij 375 grote Europese bedrijven beoordeelden.

Het koudefront in het Zuiden

Het zonnige weer mag dan jaarlijks miljoenen mensen naar de kusten van de Middellandse Zee trekken, het werkklimaat is in de landen daar juist veel killer. Volgens het onderzoek van Hay Group genereert meer dan tweederde (68%) van de Italiaanse managers een demotiverend of op zijn best neutraal werkklimaat...

Peter Jansen
Erg leuk onderzoek over leiderschapsstijlen over de grens en misschien vrij verrassend. Ik zou in eerste instantie verwachten dat er een koppeling gemaakt kan worden met de Machtsafstand in de organisatie (Geert Hofstede). Maar dit is vreemd genoeg niet het geval (machtsafstand in Israël is erg laag, Italië gemiddeld, maar Turkije, Portugal en Griekenland bovengemiddeld).

Quote: Natuurlijk is het lastig voor senior managers te begrijpen hoe hun medewerkers het werkklimaat ervaren. Maar ze moeten wel onder ogen zien hoe belangrijk hun eigen rol is bij het genereren van een goede werksfeer.

Hier zijn tegenwoordig handige tools voor. Op www.360test.nl kunnen bijvoorbeeld de leiderschapstests van Kets de Vries en van Quinn gratis geprobeerd worden als zelfreflectie van een manager.
Voor een beter beeld zou een 360 graden test uiteraard helemaal een goed beeld geven. Met een 360 graden kunnen bijvoorbeeld de werknemers en leidinggevende/directie de manager beoordelen, waarna vervolgens deze resultaten tegenover de zelfreflectie van de manager worden gezet. Hierdoor wordt een perfect beeld geschetst van de leiderschapsstijl van de manager aangezien zijn leiderschapsstijl door zijn personeel en leidinggevende heel anders ervaren kan worden dan hij/zij zelf voor ogen heeft.

Meer over Leidinggeven