Lean! Maar dan wel integraal.

Columns

De krediet crisis zorgt voor een grotere druk op de organisaties en een focus op kosten reductie. Om beter aan deze veranderende markt omstandigheden te voldoen gebruiken organisaties de Lean methodiek.

Doel van het gebruik van deze methodiek is het leveren van kwalitatief betere producten, meer klanttevredenheid en bijbehorend zakelijk succes. In de praktijk –binnen zowel industriële als administratieve omgevingen- blijkt echter dat de resultaten van een Lean traject vaak geen stand houden en vervalt de organisatie weer in de oude werkwijze. Dit komt omdat organisaties bij de Lean methodiek vaak de focus hebben op hulpmiddelen en andere tools (harde kant) en de verandering onvoldoende is geborgd in het gedrag (zachte kant) binnen de organisatie

Hoe zorg je er nu voor dat de veranderingen ...

Jos Steynebrugh
Freek,

eindelijk, EINDELIJK, E I N D E L I J K . . . iemand die er iets van snapt.
Jouw aanpak begint met stap 1: “Verwijder de oorzaken voor fouten systematisch en structureel uit processen”.

Mijn ervaring is dat 90% (of meer) van ongenoegen en trammelant zijn oorsprong vindt bij de inrichting van processen.

Logisch dat we dáár moeten beginnen, voordat we een legertje psychologen, veranderkundigen, psychiaters, holisten, interimmers, adviesbureau’s, wichelroedelopers, sterrenkundigen, numerologen, holisten, natuurgenezers, mantrumzangers, klankschaalgenezers, fluisteraars, mentalisten, groepswerkers en andere “deskundigen” binnenhalen om de niet willende, domme, dwarsliggende werknemers de oren te wassen.

Maar als we dat TÒCH doen, dan moeten we beginnen bij de opdrachtgever en niet op de werkvloer, want daar hebben ze het stervens druk met het herstellen van de fouten, gemaakt door hardnekkig niet-veranderende managers.

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
Dennis van Grunsven
Freek en Jos,
ik kan me helemaal vinden in jullie post!!
Als men de processen verbeterd volgt de rest vanzelf, en dan bedoel ik motivatie,effectiviteit enz.
Het analyseren van slechte processen is tegenwoordig heel normaal en dan maar de zondebok afschuiven op de werkvloer wat de zachte kant van lean zeker niet te goede komt.

groeten
Dennis
Marcel Kievit
Beste Freek,

kan me helemaal vinden in de door jou genoemde aanpak.
Combinatie van stap 1 en 4 werkt ook goed: de medewerkers zelf naar het proces laten kijken met de klant centraal en dan als medewerker zelf de verspillingen uit de processen halen.
Het goed monitoren van de resultaten (liefst ook door de medewerkers) stimuleert om de processen nog verder te ontdoen van verspillingen en de klantwaarde te optimaliseren.

Dit kan uiteindelijk alleen als de medewerker de garantie heeft dat als hij zijn eigen baan weg optimaliseert, hij niet op straat staat maar ingezet wordt voor verdere verbeteringen of begeleiding naar andere baan. Niemand werkt tenslotte vrijwillig mee aan zijn eigen ontslag. Dit vergt een bepaald vertrouwen in het management, die dit zal moeten uitstralen en uitdragen.

groeten Marcel

Meer over Continue resultaatverbetering