Last van de recessie?

Columns

Volgens onze premier ondervinden we op het ogenblik de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog. De verwachting is dat de coronacrisis een nog grotere impact zal hebben dan de kredietcrisis, die ruim tien jaar geleden plaatsvond. Naar verwachting valt de grootste klap in het tweede halfjaar van 2020. Het aantal faillissementen zal dan flink toenemen ten opzichte van een jaar eerder. Veel ondernemingen zijn daarom in paniek en vrezen voor hun voortbestaan. De meesten houden echter krampachtig vast aan hun vertrouwde bedrijfsmodel, en proberen zoveel mogelijk de kosten omlaag te brengen.

Dat is een steeds terugkerend fenomeen als het flink tegenzit. Men vraagt de nodige loonoffers van het vaste personeel, en probeert zo snel mogelijk van werknemers af te komen, die deel uitmaken van de f...

Twan Houben
Mooie aanvulling vanuit de psychologie op de kennis van Jan Adriaanse inzake bedrijven in nood. Het is ook mijn ervaring dat bedrijven pas ingrijpen als het (te) laat is. Als ze dan ingrijpen, gaat het via de brand blus methode; kosten verlagen. Een andere mindset is er vaak niet. Dat is vreemd, gezien de veelvuldig beweerde creativiteit van ondernemers.

Na 10+ jaren adviseren en begeleiden van directies in crisistijd, heb ik ervaren dat het bieden van een nieuw (commercieel) perspectief erg helpt bij het aanpassen van bestaande businessmodellen. Om dat perspectief te ontdekken, is Big Data van onschatbare waarde. Big Data zoals die - met gebruik van de juiste software - te extraheren is uit Google en Social Media sites ( Facebook, Twitter, Instagram, Youtube etc.)

Meer over Innovatie