Voor de koffie al weer buiten

Columns

Het gebeurt in een oogwenk en meestal zonder dat we het in de gaten hebben. Bij receptiebalies en in deuropeningen, meestal staand, terwijl een jas wordt opgehangen of een plek aan tafel wordt gezocht. In luttele seconden wordt de uitkomst van een kennismaking bepaald. En voor de koffie is ingeschonken staat het al wel zo’n beetje vast.

Gaan wij wel of niet samen zaken doen; gaan we een deal sluiten? Zakelijke matchmaking is (net als menselijke paarvorming) een proces van een ademhaling of twee, drie en dan weten we wel ongeveer wat we aan elkaar hebben. Of niet. Wat doe jij in die cruciale seconden?

Het is nog erger dan we al wisten. De woorden die we uitspreken spelen nauwelijks een rol in de indruk die we maken op anderen. Tot voor kort werd nog aangenomen dat onze verbale communicatie ...

roeland schweitzer
Prima tekst.
In mijn presentatietrainingen http://www.speechen.nl ligt het accent bijna volledig op het scheppen van een goede sfeer. Als het veilig en vertrouwd is, dan pas is je boodschap welkom.
Alles moet je hierop richten. De rest is bijzaak.
Soms loopt er een manager boos weg van mijn training. Die wil met powerpoint aan de gang en vindt gezelligheid kostbare tijdverspilling. Maar pas als het gezellig en veilig is, dan is verandering mogelijk, dan kun je verkopen en iets bereiken.
En dan is het nog veel leuker ook!
Succes met je werk,
hartelijke groet
Roeland Schweitzer
Wim Meininger
Een waar verhaal,
maar ook leuk is het herkennen van accountmanagers die een presentatie- of soortgelijke training hebben gehad. Ze kijken je strak in de ogen, een iets te stevige handdruk, zijn het met je eens als het over koetjes en kalfjes gaat en kopiëren bijna tot in het absurde je gedrag (tot het veter opnieuw knopen aan toe).

Waarmee ik eigenlijk wil zeggen: ja, de eerste 2 à 3 ademhalingen bepalen het. Maar doe je in godsnaam niet anders voor dan je bent, want dan komt die klik er nooit.

Met dank voor het verhaal (en al die vorige) en vriendelijke groet,
Wim Meininger
cees de groot
ik ben t met wim van harte eens dat het goed is geen wartaal uit te slaan in de beperkte 10% die je verkrijgt van den Ander ...

dat wat je uitslaat als wartaal overkomt is echter vooral geen bezwaar - immers de ander hoort je als creative frictional attractor terug ...

ieder heeft zo'n bandje lopen - zelfs na een fantastische avond ViVe la RepubliQue met talloze OranjeHemden ... (straks/toen op vrijdag de 13e): het bandje dat een vraag triggerde op jouw scherm die je even bewaarde tot later - in je eerste aanzet tot n droom ...

en zo niet - dan was je ff lazerus en dat kan ook verfrissend zijn voor de volgende aanzet ...

groet! s'ace uit:zon

Meer over Onderhandelen