Klanten hebben ook gevoel

Columns

Het zijn tijden om je hoofd erbij te houden. Bij de les en bij de zaak; ruimte voor frivoliteiten is er even niet. Wie iets te verkopen heeft is zich dat maar beter bewust. Consumenten en bedrijven draaien hun dubbeltjes wel drie keer om, voor ze een uitgave doen. Marketing gaat meer dan ooit om kosten en baten, om besparingen, voordelen, functionaliteit en argumenten. Dat zou je denken. En voor je het weet ga je er nog naar handelen ook: rationeel. Maar het belang van de ratio wordt overschat, en dat al een eeuw of wat. Het gat in de markt is het gevóel van de klant.

Wie bij veel bedrijven over de vloer komt, die krijgt wel hoogte van de tijdgeest. En de geest die momenteel rondwaart is er een van contact met de grond, benen en hoofd. Binnenshuis is het de hand op de knip en tandje erbij,...

Jos Steynebrugh
Mooi geschreven stuk.
Blaise Pascal, groot Franse wis- en natuurkundige, filosoof, grondlegger van de waarschijnlijkheidsrekening zei het al in de Gouden Eeuw: “Le cœur a ses raisons que la raison ne connaît point." (Het hart heeftredenen die het verstand niet kent). Ook zei hij: ”De druk die op een vloeistof wordt uitgeoefend, plant zich in alle richtingen met dezelfde grootte voort”. Misschien werkt dit laatste bij klanten ook zo.
Wim Aalbers
Auteur
Voila Jos,
Het is in stilzwijgen dat relaties ontstaan en worden beeindigd. Onconfortabele momenten hebben een grote waarde en schoonheid. Ze overstijgen het gewone, het dagelijkse en het gebruikelijke. Ze zijn schaars.

Meer over Acquisitie