Klant op nummer 1?

Columns

Veel organisaties zetten hun klanten op nummer 1. Dat lijkt een prima uitgangspunt. Toch is de vraag of dit je allereerste focus moet zijn. Een tijdje geleden hoorde ik namelijk een bedrijf vertellen dat ze de klant niet op 1 zetten. Hun filosofie was dat hun medewerkers op 1 staan.

Eigen medewerkers zijn het belangrijkste bezit.

Zonder medewerkers bereik je niets. Dus je eerste focus is te zorgen dat je medewerkers goed in hun vel zitten, dat de juiste persoon op de juiste plek zit, dat medewerkers hun talenten maximaal inzetten. Als je dit voor elkaar hebt en mensen met plezier werken, dan gaan ze vanzelf de klant goed bedienen. Alleen medewerkers die floreren kunnen zeer tevreden klanten creëren.

Ik merkte dat ik wel achter deze visie sta. In essentie draait het om het goed zorgen voor ...

wouter jansen
Lid sinds 2019
Het is inderdaad GROTE onzin te zeggen geen tijd te hebben om je medewerkers het vertrouwen, de bevoegdheden en de middelen te geven om dat te kunnen doen wat klanten willen. Dit vraagt wel om coachend leiderschap in combinatie met intern ondernemerschap.
Er zijn legio bedrijven binnen bijvoorbeeld de technische dienstverlening die dit met succes uitvoeren. En waarbij blijkt dat deze aanpak zich omgaand terugverdient! Ook de klanten zijn super tevreden omdat zij serieus in dialoog kunnen met medewerkers die zaken mogen en kunnen afhandelen zoals zij dat graag willen. Natuurlijk met ruggensteun van de gehele organisatie. Zie voor meer informatie www.samenondernemen.nl
Marjan Haselhoff
Leuk dat je reageert op mijn column en aangeeft dat je het eens bent met mijn perspectief. Goed te horen ook dat deze aanpak zich terugverdient zoals jij aangeeft. Hopelijk gaan steeds meer leidinggevenden dit inzien!

Meer over Team ontwikkeling