Kernwaarden - gebruik ze juist of laat ze achterwege

Columns

Laatst belde ik een bedrijf en sprak met de manager communicatie, die is meestal verantwoordelijk voor het opstellen van de kernwaarden. Ik had mijn huiswerk gedaan en dacht dat de kernwaarden van het betreffende bedrijf wel een facelift konden gebruiken. Niets was minder waar. Een organisatieadviesbureau had ze net geholpen met opstellen en ze stonden kersvers op het Internet, zichtbaar voor de toevallige passant. Dat was ik. Ze zouden binnenkort "ingevoerd worden binnen de organisatie." Ik wenste haar veel succes, en dacht bij mezelf: "ik ga later nog eens terugbellen.” Op de valreep vroeg ik de naam van het adviesbureau en kreeg deze na enige aarzeling, maar kon het bedrijf niet direct op Internet terugvinden. Na de derde zoekmachine gaf ik het op.

Kernwaarden zijn een gevaar voor uw or...

Ton
Beste hans,

Je verhaal deed me denken aan een keer langgeleden dat ik een uitzendbureau binnen liep en vroeg naar een functie die lekker stress vol is want daar kon ik zo goed tegen. Z'n baan waar echt keihard gewerkt moest worden, ook waarbij ik het liefst ook langer kan werken dan gewone werktijden van 9-5 en daar hoefde ik dan niet extra voor betaald te krijgen. Ze keken me aan en een beetje aangedaan en gekrenkt kreeg ik de reactie dat ze serieuze mensen zochten. Ik doelde uiteraard op de advertenties in het raam waar ik precies naar vroeg.

Wat kunnen we uit deze verhalen nu echt leren?

.........
Arjan van der Heijden
Dag Hans,

Is het overvragen van gewenst gedrag?
Doorschieten in wishfull thinking, na het lezen van "the secret"?
Of een macho verhaal?
Doet me denken aan wat Offman schreef over competenties; Het horen geen kwaliteiten te zijn, want daarin kan men doorslaan en dan wordt het een valkuil. Gevolg: een hyperventilerende (verstikkende) organisatie.

Kan je wat meer vertellen over "de juiste manier"?

Hartelijke groet
Hans
Beste Arjan,

"De juiste manier" vraagt denk ik om een nieuwe column. Toch hoeft het niet zo moeilijk te zijn. De invoering en het gebruik van kernwaarden moet een functie hebben. Vaak worden systemen en methoden ingevoerd na veranderingen. Een juiste manier bij het opstellen
van kernwaarden begint met de vraag: waarom hebben we ze nodig? Meestal zijn systemen nodig ter ondersteuning van de business. Bij kernwaarden zal dit besef
er ook moeten zijn. Als dit besef er is en het kernwaarden project breed gedragen wordt zit je dicht bij de juiste manier.

Beste Ton,

Stel je bent nu de manager binnen het uitzendbureau en je moet kiezen uit twee sollicitatieprofielen. Het eerste profiel heeft de juiste attitude, maar is minder sterk op
het business vlak (technisch, commercieel, etc). Het andere profiel is de perfecte keuze voor de business (een excellente verkoper), maar je herinnert je nog dat deze persoon achteloos melde: "op vrijdag werk ik niet!" Wie kies je dan?

Met vriendelijke groet,
Hans
Sharita Gopal
Hans,

Interessant , dat jouw keuze voor een werknemer wordt bepaald door diens beschikbaarheid.
Daarmee zeg je dat een werknemer die 4 dagen per week goed presteert minder interessant is dan een werknemer modaaltje die 5 dagen beschikbaar is.
Wat is relevant voor de baan? De expertise en prestaties binnen de werkdagen of 5 dagen beschikbaarheid.
Een piloot met overzeese vluchten maakt binnen 30 dagen alleen maar 10 vliegdagen. Is zijn prestatie nu minder? Of moet hij/zij ook alle dagen vliegen om goede prestaties neer te kunnen zetten. Volgens jouw optiek zou de piloot dus niet aangenomen moeten worden.

Werknemers die een vrije dag hebben in de week presteren vaak beter dan zij die continu fulltime werken zonder zich op te laden. Minder werken betekent niet minder commitment. Ik raad werkgevers aan naar de prestaties te kijken. Meer aanwezigheid resulteert niet in betere prestaties.

Ter informatie voor jou. Ik ben kostwinner en heb altijd fulltime gewerkt, maar ik heb wel begrip voor mensen die iets minder willen werken. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Wie ben ik om dat te veroordelen?

Meer over Kernwaarden