Innovatie: de verbeelding aan de macht

Columns

Objectiviteit en rationaliteit alleen zijn de dood in de pot voor innovatie en ondernemerschap. We hebben ook magie nodig.

We are here to put a dent in the Universe. Otherwise: why else even be here?” Steve Jobs

Steve Jobs stond al vroeg in zijn carrière bekend om het reality distortion field dat hij om zich heen leek te hebben: hij kon zichzelf en zijn omgeving van vrijwel alles overtuigen. Zijn charismatische presentatie, met een zorgvuldige selectie van de feiten op een geheel eigen wijze geïnterpreteerd en in beelden en woorden vertaald, maakte hem tot een uiterst effectieve verkoper van ideeën en producten. Hij ging daarin verder dan wat de meeste mensen ‘normaal’ vinden. Hij negeerde of bestreed desnoods met veel verbaal geweld hem onwelgevallige feiten. Volstrekt ongefundeerde bewe...

Özlem Aytug
Mooi artikel en het snijdt hout! Hier kan ik wel wat mee, lekker inspirerend!
Bedankt.
Rijk Binnekamp
Mooi onder woorden gebracht Maikel. Leiderschap tonen in plaats van managen is wat mij betreft de crux van dit inspirerend artikel. Leiderschap begint bij persoonlijk leiderschap. Uit je comfortzone te durven komen en een heilig geloof hebben dat jij het verschil gaat maken. Tja, en een enkele keer gaat dat mis. Het mooie is dan echte leiders geen mislukking ervaren, maar slechts feedback. Wat ging er mis, waarom ging het mis, hoe ga ik het de volgende keer anders doen. En dan innoveer je niet alleen jezelf!
Ton Verbeek
Pro-lid
'Mistakes are the portals of discovery' James Joyce
De kwestie is alleen hoe je met fouten omgaat in een organisatie.
Worden ze door het management gezien als leermomenten of wordt je er op afgerekend.
Inspirerend stuk Maikel. Heeft me aan het denken gezet.

Meer over Innovatie