Laat de ideeën stromen!

Cover stories

Nog nooit zijn goede ideeën zo belangrijk geweest. Ze zijn van levensbelang voor ieder bedrijf, en vaak liggen ze voor het oprapen. Organisaties die weten hoe ze de ideeënstroom op gang kunnen brengen hebben daarom een grote voorsprong.

Klassiek is het voorbeeld van Toyota. Daar weten ze de ideeënstroom goed op gang te brengen. Er worden ieder jaar zo'n 20 ideeën per medewerker geïmplementeerd. Dat levert ongeveer 4000 dollar per werknemer per jaar op. Tel uit je winst als je wereldwijd 50.000 werknemers in dienst hebt.
Wie van dichtbij wil meemaken hoe de ideeënstroom op gang wordt gebracht moet binnenkort eens afreizen naar Groningen. In de buurt van Delfzijl is Lubrizol gevestigd. Het bedrijf maakt halffabricaten van een soort pvc, die gebruikt worden voor de productie van gevelplaten, ...

Bert Wolters
Prima om ideeën te genereren. Wouter Pijzel (oud-directeur van de NOVU (Nederlandse Orde van Uitvinders)) zei altijd: een idee is niets waard! Daarmee bedoelde hij dat je niets aan een idee hebt als je er niets mee doet. De waarde komt pas na realisatie (en succesvol op de markt brengen) van je idee.
Daarom is het vooral belangrijk dat je als organisatie een structuur hebt voor het beoordelen, realiseren en belonen van goede ideeën.
Daar staat tegenover dat je wel eerst ideeën moet genereren.
Petra Zwolle
Lid sinds 2019
Een aansprekende titel.......Laat de ideeën stromen. Maar de ondertitel is zeker zo veelzeggend. Jammer dat er verderop in het artikel zelf geen gehoor aan wordt gegeven en dat het idee ontstaat dat ideeën genereren zo moeilijk is. Luisteren naar je medewerkers is essentieel. Maar dan ook ECHT luisteren, doorvragen en niet te voorzichtig zijn als je kritiek hoort. Zie kritiek maar als de start van een verbeterpunt, een idee dus. Blijf in contact met je mensen, luister naar wat zij vinden, vraag door en ben eerlijk en duidelijk over wat je wel of niet met hun ideeën gaat doen en wat het al dan niet oplevert. Dit consequent doen is hetgeen wat voor veel managers moeilijk is en wat maakt dat medewerkers minder of niets meer van zich laten horen.
Ton Verbeek
Auteur
Beste Petra,

Bedankt voor je reactie. Prima aanvulling op mijn artikel. Vooral in contact blijven met jonge mensen en goed luisteren naar hun ideeën. Dat hebben ze bij de Rabobank in Zwolle goed begrepen. Daar zijn onlangs 5 jonge dwarsdenkers in dienst genomen. Krachtige blikopeners, die een flinke impuls aan de ideeënstroom kunnen geven!

Meer over Innovatie