Hoe verander je een hiërarchische organisatie in een zelfsturende?

Cover stories · Cases

Casus: hoe Familiehulp de piramide van TSN van de ene op de andere dag veranderde in een netwerk van tweehonderd volkstuintjes.

'Toen Jos de Blok met Buurtzorg begon, had hij het makkelijk. Hij kon gewoon een nieuwe organisatie neerzetten. Wij moeten het doen met een bestaande organisatie en medewerkers die niet willen veranderen.' Ik heb het managers bij herhaling horen zeggen. Hun argument gaat inmiddels niet meer op, want in april 2016 nam Buurtzorg ruim 2.300 medewerkers van het failliete TSN Thuiszorg over. De medewerkers zijn veelal van het type Mien Dobbelsteen: niet lullen, maar poetsen. Ze werken nu in zelfsturende teams onder de naam Familiehulp (in sommige plaatsen bekend als Buurtdiensten) en volgens de filosofie van Buurtzorg. Door de nieuwe manier van organiseren worden cliën...

L.J. Lekkerkerk
Lid sinds 2019
Mooie casus. Een voorbeeld voor andere organisaties? Ja, mits ze op eenzelfde manier een geografisch verspreide klantvraag kunnen beantwoorden met regionaal verspreide aanbieders, die weinig middelen (kantoor, installaties voor productie) nodig hebben.
In andere gevallen is het Buurtzorg/Familiehulp-model niet zomaar te kopiëren. De politie is bijvoorbeeld al ingewikkelder; natuurlijk is er een wijkagent/-team maar ook de aanpak van landelijk/internationaal opererende criminaliteit.
Yvonne Wouters
Echt een heel mooi verhaal. Ik heb onlangs het boek van Laloux gelezen die ook helemaal gelooft in deze manier. Wat ik altijd mis in dit soort verhalen:

Wat zijn de nadelen van werken op deze manieren. Op die manier krijg je veel meer een uitgebalanceerd beeld. Nu schets je een soort utopie en ik geloof niet dat die bestaat. Sterker nog google er maar eens op, je leest heel veel nadelen. Ik vind de oordelen naar de eerdere organisatie ook niet nodig, ik denk dat het belangrijker is om te benoemen, wat levert het meer op om op deze manier te werken.
Net zoals wanneer je een nieuwe klant wil binnenhalen. Ik zal nooit zeggen de concurrent is "dom/Stom" want die doet dit of dat, maar ik zeg: wij doen dit en dat levert dit op.
Tony de Bree
Lid sinds 2019
Ook in dit artikel wordt het doel weer verward met het middel. Zelfsturing is soms een goede oplossing, maar vaak helemaal niet. Hangt van de context af en hoe hoog de nood is. Soms is splitsen of stoppen veel beter. Of een integrale veranderaanpak. De vraag is: hoe kies je de juiste veranderaanpak?

Wees gewoon eens eerlijk over wat werkt en wat niet. Ipv mensen wondermiddelen voortoveren. Mvg Tony.

Meer over Sturen op verantwoordelijkheid