De gunfactor bij acquisitie en sales

Columns

Men beweert nogal eens dat er een grote dosis geluk in het spel is. En dat niet alles in het commercieel proces van contact naar contract te beïnvloeden is. Gedeeltelijk is dat natuurlijk waar. Maar interessant is om te bekijken hoe de gun-, of klikfactor, positief beïnvloed kan worden. Actief werken aan vertrouwen is het antwoord.

Drie vertrouwensniveaus
Vertrouwen vormt altijd de basis voor goede koop-verkooprelaties. Dit vertrouwen moet zich op drie niveaus manifesteren. Allereerst is daar het zelfvertrouwen van de commerciant. Als een verkoper geen vertrouwen in zich zelf heeft dan wordt het niets. Bluffen, draaien, vage beweringen onrealistische beloften van de verkoper zonder zelfvertrouwen worden door de klant doorzien en meedogenloos afgestraft.

Vervolgens is het vertrouwen in he...


Ronald de Jong
Lid sinds 2019
Hoi Roel,

Leuk artikel!
Vertrouwen speelt in veel aspecten van het zakendoen een belangrijke rol, een aantal heb je nog niet genoemd: vertrouwen binnen de organisatie dat je je functie uit kan oefenen, vertrouwen van je collega's en manager. Vertrouwen dat je hebt moeten verdienen door verantwoordelijkheid te nemen en weer waardoor je een vrijheid creëert binnen de organisatie om je zelfvertrouwen verder uit te bouwen.

Je schrijft: .... "heeft de overtuiging dat het product (of productspecificaties) een test met concurrerende producten kan doorstaan..". Naar mijn mening is vaak is een product (dienst of service) helemaal niet beter dan de concurrent. Dat kan ook heel vaak ook niet. Belangrijker is dat de propositie beter is dan de concurrent. En het gedrag & de houding van de verkoper is daar en wezenlijk onderdeel. Vertrouwen creëren is in dit opzicht een onderdeel van het totale acquisitieproces en propositie.

Succes,

Ronald de Jong
Rippless Business Development
www.ripplesbusiness.com
Roel Laumans
Hoi Ronald, je hebt helemaal gelijk dat er nog veel meer factoren zijn die vertrouwen creëren. Groet, Roel Laumans

Meer over Acquisitie