Geen bergbeklimmen, maar oceaanzeilen!

Columns

Laatst sprak een directeur zijn personeel over het aanstaande verandertraject toe. 'Kijk´, zei hij, ´zo´n verandering moet je zien als een bergexpeditie´. Hij liet een foto zien van een imposante berg, waarvan de top nog net niet in de wolken was gehuld. ´Ons veranderdoel is de top van de berg. En de weg daar naartoe verloopt als volgt´. Op de foto werd een kronkelige lijn zichtbaar die van beneden naar boven wees. ´Onderweg richten wij verschillende kampen in´, ging de spreker monter verder. ´Dat zijn de milestones die je onderweg tegenkomt´. Uit zijn betoog werd duidelijk dat de verandering door iedereen in hetzelfde gestage tempo zou worden ondernomen. ´We gaan samen naar de top en doen dat uiterst zorgvuldig. Zodoende sluiten we elk risico uit´, beëindigde hij zijn speech hoopvol.

Matthijs van Dokkum
Beste Hans en Lucas,
Bijzonder dat jullie meer dan de helft van jullie betoog nodig hebben aan het afkraken van een voor jullie concurrerend concept. Ik begeleid al jaren zeer succesvol leiderschapexpeditie in verschillende vormen, waaronder het beklimmen van bergen. En ik kan jullie vertellen dat de metafoor nog steeds zeer passend is. Sterker nog, dat de vraag zelfs toeneemt. Hoe dan ook wens ik jullie uiteraard zeer veel succes met jullie concept.

Groet,
Matthijs
Hans van der Loo
Voel je niet zo aangevallen Matthijs. Afkraken hoezo? We zeggen alleen dat er een meer passende metafoor voor eigentijdse veranderingen bestaat. Verschuivende doelen, voortdurend wisselende omstandigheden, winst op concurrenten halen op momenten van onzekerheid, risico's zoeken in plaats van ze proberen te vermijden - dat past niet erg in het beeld zoals dat in de veranderliteratuur en door managers over bergbeklimmen wordt geschetst. In plaats van gepikeerd te reageren, zou het beter zijn als jij ons kunt overtuigen van het feit dat bergbeklimmen een prima metafoor is voor snel, soepel en grens doorbrekend veranderen. Dat de vraag naar bergexpedities toeneemt is fijn voor je. Maar dat staat los van ons inhoudelijke punt.
Matthijs
Je bent ergens de weg kwijt geraakt in mijn reactie Hans. Ik ben niet gepikeerd en voel mij niet aangevallen. Ik reageer op jouw artikel vanuit mijn praktijkervaring. En die is anders dan het door jou geschetste beeld. Succes!
Melvin Redeker
Beste Hans en Lucas,

U heeft duidelijk meer verstand van zeilen dan van bergbeklimmen. De bergsport zoals u die schetst is een karikatuur, het is de bergsport van 25 jaar geleden. De sport heeft zich sterk ontwikkeld. De hedendaagse moderne bergbeklimmer richt zich op het beklimmen van supersteile (vertikale) Himalayabergen. Het liefst wordt de top beklommen via een route die nooit eerder door een mens is begaan. Dat is exploreren. Innoveren. Optimaal samenwerken. Aangezien je tijdens deze verticale expeditie altijd met het touw aan elkaar bent verbonden betekent dit: het hele team op de top, of niemand. Dit soort Himalaya expedities is in de 21e eeuw mogelijk door moderne inzichten over trainen en de belastbaarheid van het menselijk lichaam. En natuurlijk nieuwe lichte innovatieve materialen. Er is geen militaristische beslissingsstructuur meer maar een dynamisch situationeel leiderschap (let the strongest lead).

Het opzetten, voorbereiden en uitvoeren van dit soort expedities heeft zeer veel raakvlakken met de uitdagingen waar hedendaagse ondernemingen en managers voor staan. Continu veranderen, verbeteren en ontwikkelen. Het onbenutte potentieel in mensen en teams weten aan te boren. Dat gekoppeld aan een grote veerkracht, wat trainbaar is. Het merendeel van mijn klanten vraagt me vroeg of laat terug als spreker.

Ik heb ooit een presentatie van solozeiler Mark Slats gezien. Wij stonden beiden in hetzelfde programma. Er was zeer veel wederzijds respect en dat kwam terug in onze presentaties. Als je zelf een sterk verhaal hebt hoef je de ander niet af te kraken.

Een goede spreker weet zijn publiek op het puntje van zijn stoel te boeien en te inspireren, ongeacht of de insteek oceaanzeilen is of een Himalaya expeditie.

Melvin Redeker

Meer over Management modellen