Gedrag bepaalt merkwaarde

Columns

Op de corporate website van geneesmiddelenfabrikant GlaxoSmithKline (GSK) staan de waarden van de onderneming. Onder het hoofdstuk ‘Careers’ staat in de paragraaf ‘Culture & Values’, dat GSK van al haar medewerkers verwacht dat ze vier waarden omarmen: respect voor mensen, patiënt focus, transparantie en integriteit.

De berichtgeving in de New York Times van 12 juli is in dat licht opmerkelijk: jarenlang blijkt GSK de (voor het bedrijf ongunstige) uitkomsten van een vergelijkend onderzoek tussen een eigen diabetesmedicijn (Avandia) en dat van een concurrent, Actos van Takeda, verzwegen te hebben. Dit onderzoek vond plaats in 1999 en de resultaten wezen uit, aldus de NYT, dat het product niet beter was dan dat van de concurrent, en bovendien risicovoller bleek, met grotere kans op harta...

Ron Smelt
Hoi, Het is inderdaad zo dat de kernwaarden van een organisatie vaak niets meer zijn dan een marketing tool. Om als organisatie een goed inzicht te krijgen in eigen kernwaarden en hoe deze beleefd worden door de stakeholders kan dit een goede tool zijn http://www.dekernwaarden.nl

Meer over Kernwaarden