Diversiteit zonder denkwerk? Gedoemd om te mislukken

Columns

Wie zoekt naar voorbeelden van effectieve diversiteitmaatregelen vindt bitter weinig. De maatregelen werken alleen op de korte termijn en doven uit of blijken zelfs meer problemen te veroorzaken dan ze oplossen. Diversiteit en inclusie zijn hete aardappelen geworden. Iets om vanaf te blijven, omdat mislukkingen en niet ingeloste beloften op de loer liggen. Hoe komt dat en wat kunnen we eraan doen?

Is diversiteit in organisaties dan zo uniek?

Diversiteit bereiken in organisaties is complex. De aard en identiteit van mensen ligt nou eenmaal gevoelig. Omgaan met verschillen vraagt zelfinzicht, inlevingsvermogen en de bereidheid uit de eigen comfortzone te treden. Bovendien zijn organisaties doelwit en arena van het realiseren van politieke en sociale ambities van de maatschappij. De druk op o...

Frank Slagter
Lid sinds 2019
Een helder artikel.

Pierre Mellegers schreef eerder in een artikel (20-10-2008) : "Het nieuwe leiderschap van diversiteit vergt een aanpak die erop gericht is, om een continue wisselwerking te faciliteren tussen de richting van de organisatie, de waarden en normen, de volledige acceptatie van het individuele zijn en de inzet van individuele kwaliteiten van medewerkers ".

Naar mijn mening ontstaat divers kunnen denken en samenwerken niet als vanzelf.
Gezien de machtsverhoudingen binnen een organisatie is de kwaliteit van de direct leidinggevende van essentieel belang om hierin het goede voorbeeld te geven. Dit vraagt heel veel van een leidinggevende en directie. Deze houding leer je niet alleen op een cursus en/of opleiding maar vereist de kunst en kunde in hoge mate kunnen toepassen van zelfreflectie en op tijd hulp van anderen (kunnen en durven) in te roepen wanneer dit naar je gevoel nodig is. Ook het bewustzijn van je eigen (door opvoeding en opleiding) ingegeven eigen-aardigheden en eigen normen en waarden is een belangrijk onderdeel van dit ontwikkelingsproces. De direct leidinggevenden moeten zich door de directie gesteund voelen en weten, om dit leer- en ontwikkelingsproces gezamenlijk aan te gaan en mee te blijven ontwikkelen.
Het lijkt me bijna onnodig om te zeggen, maar het aantal gekleurde (zo u wilt allochtone) medewerkers is geen maatstaf om de diversiteitsproef goed te kunnen doorstaan. Ook in dit geval gaat de kwaliteit van de medewerker (M/V/LHBT/Zw-Wi) boven de uiterlijke kenmerken. Het gaat om een balans tussen functionele, professionele en intermenselijke competenties met (nog steeds) als doel het bereiken van de organisatiedoelen in de 21e eeuw.

Meer over Diversiteit in organisaties