Aanbieders deelscooters houden zich niet aan spelregels

De deelscooter is een handig alternatief voor een auto- of taxirit of het openbaar vervoer. Veel gemeenten zetten daarop in. Deelscooteraanbieders overtreden in 25 gemeenten regels en afspraken door meer scooters te plaatsen dan toegestaan. In totaal gaat het om meer dan 1.100 ongeoorloofde scooters, blijkt uit een analyse van actiegroep Scootervrij op basis van cijfers die de overheid bijhoudt.

In gemeente Den Haag stonden de meeste ongeoorloofde scooters: 179 stuks. Ook in Amsterdam (159) en Almere (151) plaatsten aanbieders veel te veel scooters. Op landelijk niveau blijkt aanbieder Check het meest onbetrouwbaar: met 643 scooters meer dan afgesproken. Felyx stelt in reactie dat er iets mis moet zijn met de data. 

In Amsterdam is na een bizar verlopen aanbesteding, naast Check, GoSharing erbij gekomen. Collega Felyx moest het veld ruimen. Nu, een maand nadat GoSharing is de markt is blijkt dat de scooters op plekken (vaak de stoep staan), waar juist Felyx de zaak keurig had geregeld met geofencing.

Resultaten behaald in het verleden telden niet mee bij de Amsterdamse aanbesteding. De gemeente heeft onder het motto ‘deelmobiliteit’ Felyx de afgelopen jaren veel steun gegeven bij de promotie van de huurscooters en het organiseren van ruimte in de stad (en daarin zo’n 2,5 mln euro ‘geïnvesteerd’). Ook heeft de gemeente samen met Felyx juist hard gewerkt om de overlast van geparkeerde scooters aan te pakken. Dat moet nu weer van vooraf aan beginnen met de nieuwe aanbieders...

Micromobiliteit wordt de komende jaren alleen maar belangrijker in steden. Autogebruik is steeds minder de norm wordt. De grote uitdaging bij die ontwikkeling is om het businessmodel van de deelscooteraanbieders te ‘overstijgen’. Voor hen is het financieel niet aantrekkelijk om hun product in buitenwijken aan te bieden, terwijl daar met het oog op vervoersarmoede wel behoefte aan kan zijn. 

Ik zie drie fases in de ontwikkeling van micromobiliteit op straat. Fase 1.0 was volledige vrijheid voor de deelscooters. Nu zitten we in fase 2.0, met steeds meer regulering (en hopelijk ook handhaving). En we gaan toe naar 3.0, waarbij publieke en private partijen samen onderzoeken hoe de deelmobiliteit echt kan bijdragen aan de stad. Wat dat betreft zitten we nu in een ontzettend leerzame periode. Ook met die scherpe analyse van Scootervrij.

Inmiddels zijn er in Amsterdam raadsvragen gesteld.

Walther Ploos van Amstel. 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>