Vier puzzelstukken die leiden tot Customer Excellence

Columns

Dat organisaties streven naar continue verbetering is niet nieuw. Veel organisaties zijn middels bijvoorbeeld de Lean methodiek bezig geweest hun processen te optimaliseren en een cultuur van continu verbeteren te bereiken. De successen zijn wisselend te noemen. Dit betreft zowel de interne resultaten (verlaging van kosten) als de externe resultaten met betrekking tot klantdenken en klanttevredenheid. In mijn beleving kan het niet zo zijn dat je aangeeft als organisatie bezig te zijn met continu verbeteren als dit niet resulteert in een toegenomen klanttevredenheid en loyaliteit (NPS).

Een organisatie moet verbeteren met de klant in zijn vizier, het bereiken van Customer Excellence. Customer Excellence is ervoor zorgen dat je zowel aan de kant van de organisatieresultaten als aan de kant v...

Tony de Bree
Lid sinds 2019
Frank,

interessante column. Denk alleen dat in veel gevallen waaronder in het traditionele bankbedrijf continuous improvement en customer excellence (volgens mij bestaat dat helemaal niet trouwens, is een mooie naam voor Lean) veel te lang duurt en te veel een interne focus heeft.

Slimmer is het om niet OVER de klant maar samen met je beste klanten slim geld te verdienen en kosten te besparen.

En dat geldt zeker in deze tijd van de mobile revolutie. Slimme organisaties kiezen dus naar mijn mening voor een benadering van buiten naar binnen. Voor mobile/online customer & employee experience waarbij zowel de klanten als de medewerkers "bring-their-own-device".

In het kader van van "baas centraal naar klant centraal".

Tot slot: je benadering van middenmanagement en hun rol is een redelijke ouderwetse. Deze visie stamt nog uit de traditionele scheiding vanuit de industriele revolutie tussen mensen "met hersens en mensen die hun handen gebruikten". Past wat mij betreft precies in het profiel van "de baas centraal": de "concrete sandwich".

Mvg
Tony
Twitter: @dagboekbankier

Meer over Continue resultaatverbetering