Crisismanagement is meer dan een brandje blussen

Actueel

Kenmerkend in het Nederlandse systeem van crisisbeheersing is de dominante rol van bestuurders. Met het opperbevel geven zij invulling aan de hoogste commandolijn in de crisisorganisatie. Zij zijn verantwoordelijk voor effectief crisismanagement.

Leiders hebben een belangrijke rol tijdens een crisis en dat is het verschaffen van perspectief. Een effectieve leider kan vaak veel meer doen, door juist een stap weg te doen van waar de actie is. De leidinggevenden die meteen het heft in handen nemen maar wel steeds hun gevoel voor perspectief behouden, zijn degenen die er het meeste aan bijdragen dat de organisatie de problemen overleeft. Een aantal tips:

  1. Neem even de tijd om erachter te komen wat er aan de hand is
  2. Handel direct, maar niet gehaast
    Een leider moet richting geven en tijdig  rea...
Dirk-Jan de Bruijn
Leuk artikel! Mooie aanbevelingen. Maar wat voor mij wel een belangrijke les is geweest is dat een crisis om een hele andere managementstijl vraagt. Normaal polderen we volop en mag iedereen meedenken en meepraten. Al pratende komen we tot een besluit. Maar in tijden van crisis moet er direct worden gehandeld. Slagvaardig. Snel. Geen 'ja maar' dus. En dat zijn we helemaal niet gewend. Dit vraagt dan om een hele andere leiderschapstijl! Voor directiever. En het is mijn ervaring dat dit lang niet iedereen gegeven is! Kijk dus goed wie in charge is als het écht lastig wordt.
Jos Steynebrugh
@Dirk-Jan de Bruijn
Gedeeltelijk mee eens. Het bewuste artikel vind ik ontzettend slecht. Het ijlt na op wat diverse partijen best al wel weten en in veel gevallen al gedaan hebben. Zal binnenkort een artikel aan wijden aan deze materie.

Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
.

Meer over Crisismanagement