Crisis als kans: sturen op kwaliteit én kosten!

Cover stories

Ooit was Ericsson, één van de belangrijkse telecomleveranciers in Nederland, een voorloper op het gebied van kwaliteit. Dit kwam onder andere tot uitdrukking in het succes dat deze organisatie boekte met het INK-managementmodel. Toen het financieel slechter ging, had ik contact met één van de managers die nauw betrokken was geweest bij het kwaliteitsdenken. Op mijn vraag wat de stand van zaken rondom de INK-ambities was, bleef het eerst even stil. Daarna volgde zijn antwoord: “Kwaliteitszorg heeft nu geen prioriteit, we moeten eerst onze financiële huishouding op orde brengen”. Zowaar een veelzeggend antwoord, dat een belangrijke kern van het managementprobleem van heden ten dage is.

De schijn ...

Gerd Verrijk
Eindelijk weer eens een bijdrage waarin stellingname stevig onderbouwd wordt met inhoud. Tillema maakt zijn claim meer dan waar. Hulde voor dit mooie artikel!
Gerdien Broekmans
Ik heb het artikel van Kees Tillema zojuist gelezen. Ik herken de verschillen tussen de controlfunctie en de kwaliteitsmensen erg goed en had me nooit gerealiseerd tot welke gevolgen dit kan leiden. Kees geeft prima weer waarom een combinatie van die functies zo belangrijk is. Ik zou er graag meer over willen lezen. Heeft iemand suggesties?
Groet,
Gerdien Broekmans (controller)
Bert Louders
Het bijzondere van Tillema's betoog is de logica. Niemand zal betwisten dat kwaliteit en geld nauw verwante thema's zijn; die combinatie is zo oud als de weg naar Rome. Tillema laat echter uiterst scherp zien HOE je dit kan managen. Daar zit de crux! Persoonlijk denk ik dat je dit uiteindelijk echt voor elkaar krijgt door de kwaliteitsmanager en de controller qua functie te intergreren: 1 persoon met twee taken. Of is dat te ambitieus gedacht.
Jos Floor
Dag Kees,
Mooi om te lezen dat je inmiddels gepromoveerd bent.
Goed artikel trouwens!

Groeten, Jos Floor, nu hoofddocent Hogeschool Arnhem Nijmegen. We kennen elkaar nog van jouw project bij Kastanjehof c.s. in Apeldoorn.
Tony de Bree
Lid sinds 2019
Kees, prima verhaal. Geeft opnieuw aan dat de traditionele wijze van kostenbesparing zoals die ook nu weer door veel bedrijven wordt toegepast alleen maar kan leiden tot de bekende neerwaartse kostenspiraal.

Zoals mijn proffessor in Wharton in 1997 al zei bij het voorbereiden van onze cases: quality up, costs down, differentiate, WHAM!

Tip. Breid je methode uit met het onderzoeken van de mogelijkheden van procesvernietiging in het licht van creatieve vernietiging. Zie hier voor wat praktische meetbare resultaten in het bankbedrijf:

http://www.pluspost.nl/weg-met-bpm-en-leve-de-creatieve-vernietiging/6788

Tony de Bree
www.dagboekvaneenbankier.nl

p.s.
Wij hebben met projecten kostenbesparingen van 40-52% gehaald door procesvernietiging en het gebruik van nieuwe technologie. En in kleine, korte projecten van max 3/4 maanden.

Meer over Kwaliteitsmanagement