Concurrentiekracht in de zakelijke dienstverlening

Cover stories

Zakelijke dienstverleners opereren in een competitieve markt. Zeker in dienstverlenersland Nederland zijn er voor u altijd wel alternatieven te vinden. Daarom is het ook en vooral voor zakelijke dienstverleners lonend om na te denken over de wijze waarop zij zich van anderen willen onderscheiden. In deel 1 van dit artikel bespreek ik, aan hand van de concurrentiestrategie van accountantskantoren, het strategisch niveau van concurrentie. Deel twee zal ingaan op de vraag hoe aan die concurrentiestrategie handen en voeten kan worden gegeven. We sluiten elk artikel af met vijf eenvoudige stappen, waarmee de concurrentiestrategie en aanpak worden aangescherpt.

Inleiding

Tot voor kort was concurrentie gee...

Jos Steynebrugh
Bij het lezen van het (overigens prima) stuk van Ed Auée kreeg ik een beeld dat sterk lijkt op een wat verbleekte film uit 1931: sterke sigarenlucht, confectie streepjespakken, correct doch arrogant Nederlandsch, door een keurige juffrouw geserveerde koffie, ruitjespapier, potlood met een gumtopje en . . . gigantische mechanische telmachines van state-of-the-arrt merken als Friden of Adler.

De crux van het voorbeeld, accountants, is in wezen héél simpel: u MOET. U kunt er niet omheen.

Voor de fiscus niet en voor de aandeelhouders niet. Diezelfde riante positie heeft ook de notaris, de makelaar, de boekhouder, de bank, de accountant en de advocaat. Dat is al héél erg lang zo en het heeft dit soort “bedrijven” niet geprikkeld om voorlopers te zijn bij vernieuwing. Sterker nog: veel van dit soort bedrijven halen hun neus op voor marketing: da’s iets voor Peter Stuyvesant. “Een goede sigaar (ja sorry, ze stáán ervoor) als bijvoorbeeld een Monte Christo behoeft toch geen krans?” Die verkoopt zichzelf. Zo, klaar was Kees in 1951.

Anno 2006 zijn er héél andere zaken die spelen. Bijvoorbeeld bij een “what-if analyse”, een haalbaarheidsstudie of een strategisch businessplan. Daar krijgt de klant te maken met financiële, juridische, maatschappelijke, verzekeringstechnische consequenties van een scenario. Wat zou het nou fijn zijn als elk van de betrokkenen naast een diepe kennis van zijn eigen metier óók een beetje op de hoogte zou zijn van de aanpalende gebieden. Voor een groot bedrijf alleen maar logistiek lastig: men moet praten met een aantal deskundigen met eigen agenda’s. Voor kleinere bedrijven ziet dat er héél anders uit: dat is big-time KASSA. En dat zijn nou nèt de bedrijven die dit soort expertise bij één man/vrouw zouden willen aantreffen. Dat is je verdiepen in wat de klant nodig heeft, marketing dus toch wel degelijk, reeds. Tot zover mijn ervaringen als marketingconsulent/directieadviseur marketing bij best wel grote bedrijven in Nederland.

Mijn eigen wereld veranderde: ik werd zelfstandig marketing consulent. De wereld om mij heen niet zo. De eerste keer dat ik als éénpitter de rekening voor een jaarverslag zag van mijn overigens perfecte boekhouder (pardon accountant) kreeg ik de kleur van een onbeschreven velletje A4. Zeshonderd Euro (lees 600) voor een rapportje in dupli dat niet meer bevatte dan een aantal “druk-op-de-knop” indiksels van data die rechtstreeks aan Exact waren ontlokt en waarvoor ik de invoer al betaald had, plus . . . een beschrijving. Ja, de beschrijving! Precies één A4-tje ruim opgemaakt dat mij de zo broodnodige management informatie zou moeten opleveren. Anders kan je niet sturen, toch? Ik doe er niets mee, de fiscus vraagt er niet om, mijn hoofdaandeelhouder (ben ik zelf) kan uit zijn hoofd ongeveer hetzelfde verzinnen. Dan mag ik er een paar procent naast zitten, maar dat interesseert echt niemand. Op mijn vraag of dat niet “een tandje minder” kon kwam het verbijsterende antwoord: “Wij hebben zo onze eigen kwaliteitsnormen bij “<goede naam>”. Nou moet ik toegeven dat het er héél erg profi uitzag: plastic mapje eromheen. FANTASTISCH.

Ik zou zeggen: ga vooral zo door, zakelijke dienstverleners! De onvermijdelijke shake-out zal ervoor zorgen dat de fittest (niet die van de hometrainer), de servest (degenen die zich ECHT verdiepen in wat hun klanten ECHT nodig hebben en dat ook ontwikkelen als dienst) vanzelf komen boven drijven. Dat wordt kleiduiven schieten, maar deze keer door de vraagkant en NIET de aanbodkant.

Jos Steynebrugh, consulent
Change Enhancement, Zoetermeer
Koen Ing Koperberg
Lid sinds 2019
Uw onderzoek naar de concurrentie slagkracht van accountants (de finaciele dienstverlening) is herkenbaar.
Het zelfde geldt voor: IT, Banken, verzekeringen etc.
Er ligt ook een verbeter project bij veel ondernemers. Ze zijn te loyaal (sympahtie)naar hun dienstverleners. Zelfs aantrekkelijke voorwaarden, betere dienstverlening etc. worden vaak niet overwogen. Het gaat al jaren zo....... Geen tijd!
Ik sta er vaak versteld van hoe het MKB aan diensten veel te veel geld uitgeeft en zich de tijd niet gunnen om te bezien of de huidige dienstverlening nog op het goede niveau zit!

Groet,

KOen Koperberg

Meer over Zakelijke dienstverlening