Op weg naar een compacte overheid

Cover stories · Interviews

In een mooie zonnige kamer op de hoogste etage van het ministerie van Financiën spreken we de baas van het Rijksvastgoedbedrijf in oprichting. Niet over de plannen vanuit zijn huidige rol, maar om met hem terug te kijken op ruim vijf jaar DGOBR.
Waar Jaap Uijlenbroek als directeur-generaal de operatie organisatie bedrijfsvoering rijk heeft aangestuurd. Van medio 2008 tot eind vorig jaar. In de sfeer van een wat vrijblijvend bedrijfsverzamelgebouw – met veel afzonderlijke eilanden – naar een geïntegreerd warenhuis. Waarin een aantal fundamentele stappen zijn gezet naar een overheid opererend als één samenhangend concern. Opdat we zo als moderne overheid maximaal gesteld staan voor de uitvoering van onze rol in een steeds sneller veranderende maatschappij. En daarbij ook geld besparen. Gebas...

Michel Vandermeulen
toch heb ik een kritische nood ( de aard van dit beestje ,d.i.iemand uit Vlaanderen - nu op rust) :

"niet lang studeren, gemeenschappelijke overlegstructuren "luitd het.. allemaal goed en heel "succesvol" , maar ik vraag me dan wel af waarom het overleg altijd top down moet beginnen . in de tekst staat letterlijk m.b.t. kritische succesfactor " Aanvankelijk met de verantwoordelijke collega’s van alle vakdepartementen, later aangevuld met de sleutelpersonen uit de uitvoering."
Ik ben er vrij zeker van dat "verantwoordelijke collega’s van alle vakdepartementen" wel eerst vrij uitgebreid gestudeerd hebben, en ik ben er ook vrij zeker van dat als er van bij de start meer bottom up uitvoering inbreng was voorzien, het project nog veel succesvoller zou zijn geweest, en minder kostend.
Volgens mij is de scheiding beleid-departement, uitvoering- gebruikersinstanties alleen maar kostenverhogend, maar dat is niet direct zichtbaar omdat die kosten gul kunnen en mogen worden gespreid over vele jaren (ook vooraf) en vele actoren.

Meer over Overheid