De communicatie bij verandering verandert niets

Columns

Verandering brengt verwarring met zich mee en verwarring is onderdeel van verandering. In communicatie zien we al jaren een hoge mate van verwarring over de veranderingen om ons heen. De mondiale digitalisering is een ingrijpende verandering in de wijze waarop mensen met elkaar communiceren. Ze knaagt aan de communicatiemodellen van de vorige eeuw, waar nog dagelijks mee wordt gewerkt in de professionele communicatiebeoefening. Internet, sociale media, mobieltjes en apps staan niet voor niets te boek als 'disruptors' dan wel 'disruptive'. Het is daarom vreemd en verwarrend dat in intern communicatiebeleid zo weinig verandert. Daarin wordt nog dagelijks gedacht in statische communicatieplannen, formele boodschappen gericht op passieve doelgroepen, de ontvangers voor wie de verandering is be...

Marcoen Hopstaken
Mooi verhaa! De mededeling dat de communicatie in verandertrajecten óók moet veranderen, lijkt een open deur. Maar op deze manier beschreven, laat het nieuw licht schijnen. Medewerkers willen serieus genomen worden, serieuze (en wederzijdse!) communicatie hoort daarbij!
Jos Smolders
Vroeger was je scherper, Luc. Ik heb in de eerste helft van het stuk het idee dat jezelf een heel concrete casus in je hoofd hebt (die ik hier niet kan volgen) en de essentie van je verhaal komt in de laatste twee alinea's uit de mouw. Overigens, in referentie tot de fabrieksarbeiders: het feit dat je het instrument ter beschikking hebt wil nog niet zeggen dat je het ook daadwerkelijk gebruikt. 1-9-90, niewaar?
Corry Brand
Dag Luc, ik ben het helemaal eens met de essentie van je verhaal, heb niet voor niets je recente boek rond dit thema meteen na het verschijnen achter elkaar uitgelezen en citeer er nog regelmatig uit ;-) En juist daarom wil ik ook een kanttekening plaatsen bij je verhaal. Want er is toch echt wel iets aan het veranderen. Ik spreek steeds meer communicatieprofessionals die ook een geheel nieuwe invulling van de communicatie willen en waar geïntegreerd online beleid voor communicatie (extern en intern) voorop staat. Niet altijd gesteund door hun management timmeren deze collega´s toch steeds meer aan de weg om vooral (digitaal) faciliterend te zijn en zich niet te focussen op boodschappen, al helpt (ondersteunen van de) duiding wel bij meningsvorming. Blijf dus alsjeblieft niet hangen in een oordeel van enige tijd geleden. De kritiek geldt zeker nog voor teveel communicatiemensen, maar het aantal mindert rap!
Zelf werk ik bij een vooruitstrevende overheidsorganisatie die al een tijd geleden heel erg door had dat de communicatie een totale omwenteling mee heeft gemaakt en dat we het eindpunt hiervan nog zeker niet bereikt hebben. Wij zijn een omvangrijk digitialiseringstraject gestart en doen er alles aan om onze (vaak hoogopgeleide) professionals te faciliteren en ondersteunen in hun samenwerking en kennisdeling. Communicatie zorg voor faciliteiten, training, advisering en ondersteuning; nauwelijks voor content. Dat maken de medewerkers zelf.

Meer over Digitale transformatie