De collaborative network organisation in de praktijk

Cases · Columns

Hoe de samenwerking met  interessante partners en con-collega’s cultiveren?

Romero en Molina (2011) stellen dat door de technische en sociale ontwikkelingen van de laatste jaren organisaties ook steeds meer in “collaborative networked environments” opereren, waarin ze samenwerken met con-collega’s: dit noemen zij een “collaborative network organisation” (CNO).

Stel, u wilt ook met gaan samenwerken met con-collega’s. Hoe pakt u dat dan aan? In deze column wil ik aan de hand van een voorbeeld binnen de LifeScience-sector in Noord-Nederland laten zien hoe belangrijk sociale contacten hierbij zijn.

Springboard

In het Noorden waren en zijn nog steeds veel, meest kleine innovatieve bedrijven op het gebied van LifeSciences. Cordis in Roden was een grote en stuwende onderneming in deze sector. Naa...

Marcel van Tetering
Om goed te kunnen samenwerken is onderling vertrouwen (gedefinieerd volgens het gangbaar taalgebruik) niet noodzakelijk - al helpt het wel.

Wat er vooral nodig is, is duidelijkheid over het doel/resultaat waar de samenwerking toe moet leiden en het belang van de ander daarin. Ook met mensen die je (als persoon) niet vertrouwd kun je prima samenwerken wanneer deze duidelijkheid er is.

Vertrouwen, opgedaan door eerder ervaringen en elkaar kennen, is een middel waardoor je sneller de moeite wil doen om motivatie en belang van de ander te leren kennen (empathie) en waardoor je de wat tegemoet wilt komen wanneer de duidelijkheid er nog niet iets (credits). Vertrouwen alleen is onvoldoende, zeker wanneer "nog geen duidelijkheid" bij de ander omslaat in "onduidelijkheid".

Overigens, het is uiteraard veel leuker om samen te werken met iemand die je kent en bij wie je portemonnaie wel durft achter te laten. Maar noodzakelijk is het niet.

Meer over Ondernemerschap