Boo.com failliet: de grote shake-out is begonnen

Inleiding

Ik moet iets bekennen. Ik heb pas vorige week mijn eersteinternetaankoop gedaan. Verleid door het gemak van bestellen kochtik twee shirts. Eentje bij Yourshirt.nl en eentje bij Menswear.nl. Toevallig gevonden,deze sites, want ze adverteren niet echt veel. Het assortiment isgoed en de prijs deed niet onder voor een reguliere zaak . Ook debetaling ging prima. Bij de een moest het met creditcard, bij deander kon ik het onder rembours thuis laten bezorgen. Een paardagen later zou het worden afgeleverd.

Branding

Wat bepaalt eigenlijk het succes van een winkel op internet?Electronisch strategen hebben het graag over een drietal begrippen:bereik, kritische massa en databasemarketing. Met bereik wordtniets anders bedoeld dan een zo groo...

Ed Sietsma
Ik denk dat uw stelling de juiste is maar ik wil toch een kanttekening plaatsen.

De internetwinkels hebben wel degelijk een kans van bestaan er ligt namelijk nog een toekomst in het feit van de stijgende economie, de tweeverdiener heeft weinig tijd meer om te gaan "winkelen" in de traditionele stores, die groep zal meer gebruik gaan maken van het internet. Daarnaast is het de kunst een artikel te gaan leveren die men niet uit hoeft te gaan zoeken of te gaan passen, als dan ook de aankoopprijs nog interessant is en de levering snel en correct denk ik dat het moet gaan lukken.

De internetwinkels die opgestart worden met in het achterhoofd zeer snel heel rijk worden kunnen het vergeten, er zal heel veel geld ingepompt moeten worden en de de verkoop in de opstartfase zal altijd tegen vallen.
Als je een bedrijf start die niet gericht is op het internet moet je ook rekening houden met de tegenvallende opstartperiode. De internetwinkel zal hierin niet afwijken van de traditionele winkel. Mijn mening is dus ook start klein met een klein budget en bouw je bedrijf op als zijnde een traditionele winkel, draait de internetwinkel dan kan je gaan groeien en is de tijd daar om een kapitalist aan te trekken om de groei te stimuleren. Dit heeft ook als voordeel dat het voor een investeerder geen koffiedik kijken meer is daar er harde verkoopresultaten liggen waaraan je een toekomstbeeld kan koppelen.
Fred Akkerma
Auteur
Geachte heer Sietsma,
Ik ben het ten dele met u eens. Een winkel die nu nog start op internet zal veel kapitaal nodig hebben om een naam op te bouwen en de technologie te verwerven om klanten te behouden. Voor spcialistische e-shops (vergelijkt u het maar met de zelfstandige boutique) zie ik in bepaalde niches nog wel mogelijkheden, ook bepaalde markten zijn nog niet of nauwelijks aangeboord (grote kledingzaken zitten nog nauwelijks op het net en ook de lokale markt kan interessant zijn). Maar de concurrentie met de gevestigde namen zal groot zijn. Beter is het aan te sluiten bij een traditioneel bedrijf, eventueel in de vorm van samenwerking. Nu nog een shop opzetten vanuit het niets en met weinig kapitaal, zie ik niet snel gebeuren. Alhoewel een echte ondernemer zich door de wetten van het grootkapitaal niet snel van de wijs zal laten brengen. Ik laat me graag verrassen.
Marcus Hinrichs
Een zeer mooi voorbeeld, bestellen
op het net is snel en gemakkelijk,
er wordt alles aangedaan om de klant via het net te laten kopen,
maar waar blijft de snelle service....de snelle opvolging ?

Steeds weer vergeten (grote) internet bedrijven die koppeling te maken.
Het slagen van je bedrijf ligt naar mijn mening dan ook niet alleen bij het feit dat je de eerste of bekendste was of bent.

Als de consument direct zijn bestelde goed krijgt ziet hij het voordeel in en zal hij terugkomen.
Investeer van die miljoenen in je
service & logistiek, in plaats van dure banners, links en tv spots.

Het is nog steeds de 'oude' klant in de 'nieuwe' economie dus nogsteeds is de vraag naar service aanwezig !

Vriendelijke groet,
Marcus Hinrichs
PIT - training
Fred Akkerma
Auteur
Beste Marcus, ik ben met je eens dat de kwaliteit van dienstverlening zich minimaal moet kunnen meten met bijvoorbeeld postorderbedrijven. Is dat niet het geval, dan zal een e-shop zonder meer binnen de kortste keren out of business zijn. Maar voor je kunt laten zien dat je service levert, heb je eerst klanten nodig en daarvoor is het opbouwen van een brand (dat ook impliciet kwaliteit van dienstverlening omvat) noodzakelijk.