Bestrijd de crisis met de koeientheorie

Columns

Belangrijk wetenschappelijk onderzoek: de koeientheorie. In de wei staat een groep koeien bij elkaar te grazen. Zet er een nieuwe koe bij, en wat gaat die doen? Die gaat bij de anderen staan. ‘Daar zal het gras wel het lekkerste zijn’, denkt de nieuwe koe, ‘want daar staat iedereen’. De werkelijkheid is weerbarstig: alle koeien staan midden in de stront, terwijl er om hen heen nog gras genoeg is.

De meeste ondernemers gedragen zich helaas vaak als koeien: ze kijken wat de concurrenten doen, en gaan in precies hetzelfde stukje gras staan. Voorbeelden? Heeft u enig idee wat het verschil is tussen The Phone House, BelCompany en GSMplaza? Allemaal schreeuwerige telefoonaanbieders die elkaar het leven zuur maken. Of de uitzendbranche. Kent u drie verschillen tussen Dactylo, Randstad en Tempo-Te...

Gezellig en humoristisch pleidooi voor “out of the box thinking” tijdens een crisis. Maar......tijdens een acute crisis komen toch eerst het genereren van liquiditeit en het stabiliseren van het bedrijf middels een effectieve communicatie over de ontstane situatie.

Meer over Crisismanagement