Wat belemmert klantgericht werken?

Columns

Steeds meer organisaties stellen de "klant centraal". Een logische redenering want klantgerichte organisaties presteren nu eenmaal beter dan anderen. En in tijden van crisis luidt het motto al snel "houden wat je hebt" en dat zijn je klanten. Maar klantgericht werken blijkt voor veel organisaties moeilijker dan gedacht.

Checklist met de 7 belangrijkste obstakels

In het kort de 7 belangrijkste redenen waarom klantgericht ondernemen niet wil lukken:
1. Passie voor de klant ontbreekt
2. Medewerkers voelen zich niet betrokken
3. Inspirerend leiderschap ontbreekt
4. Te veel intern gericht
5. Productgerichte organisatiestructuur
6. Techniek denken
7. Visie op klantgericht ondernemen ontbreekt

1. Passie voor de klant ontbreekt

Bij veel organisaties ontbreekt de echte passie voor de klant. Het bli...








Marloes | Klantgericht
Klantgericht denken en doen is geen rocket science. Toch gaat klantgericht denken en doen niet vanzelf. Het vraagt om voortdurende aandacht van iedereen, te beginnen met het management. helaas word vaak productiegericht gedacht en gewerkt en is van klantgericht denken en doen geen sprake.
Omgekeerd denken dus! Inspireer en geef volmacht om te handelen. Uiteraard tot een bepaalde hoogte. Geef mensen de ruimte om fouten te maken. Bespreek die en maak het beter!

Marloes
www.goalretail.nl
Geertruida M Peterson
Lid sinds 2019
Klantgericht denken en doen is iets dat je dagelijks en continu in je denken en handelen moet hebben. Alleen op zo een manier kan je dit toepassen in de praktijk en laten zien dat je klantgericht bezig bent. Heel goed artikel. Doet je nadenken over wat jij en je organisatie mee bezig zijn. Ik zie enkele punten die ik mee kan nemen.

Meer over Accountmanagement