Hoe onze digitale collega’s in de organisatie integreren?

Columns

Het zakelijk gebruik van AI raakt in een stroomversnelling. Binnen bedrijven in alle sectoren is er steeds vaker sprake van een hybride personeelsbestand, waarbij mensen en ‘digitale collega’s’ samenwerken. We zien dat digitale collega’s routinematige taken afhandelen en ruimte creëren voor de creativiteit en het denkvermogen van hun menselijke collega’s, met alle voordelen van dien. De volgende drie praktijkvoorbeelden illustreren hoe een hybride personeelsbestand de prestaties van menselijke medewerkers kan verrijken.

1. AI vereenvoudigt taken door automatisering en gegevensanalyse

Neem bijvoorbeeld het goedkeuringsproces voor hypotheekaanvragen. Normaliter werkt een menselijke medewerker met de aanvrager samen om informatie te verzamelen over diens inkomen, schuldpositie en de hoogte va...

P. van Reeuwijk
Lid sinds 2019
Trendonderzoeker Guy Kirkwood van UiPath (leverancier van RPA, Robotic Process Automation) is het met auteur Mark Boelhouwer eens. Kirkwood is er daarnaast van overtuigd dat massale AI-penetratie pas zal ontstaan als AI ondernemingen en organisaties niet zozeer via de voordeur, maar vooral in het kielzog van de zich snel verbreidende RPA-golf zal binnendringen.

Over medewerkers die zichzelf opnieuw moeten uitvinden, moeten we niet al te licht denken. Routinetaken worden toegevoegde-waardetaken. Back-officetaken (beeldscherm) worden front-officetaken (klantcontact). HR staat voor de uitdaging talent opnieuw te inventariseren en te alloceren.

Medewerkers met ambitie en een vooruitziende blik, kunnen zich het werken met softwarerobots op eigen initiatief eigen maken. Kirkwood´s wijst op het gratis en voor iedereen toegankelijke digitale trainingscentrum UiPath Academy. Al 360.000 mensen hebben zich er bijgeschoold.

Meer over Human Resources Management