Agile werken en netwerkorganisaties

Cover stories

De muziek-business is voorloper als het gaat om agile werken in netwerkorganisaties. Het organisatorische verband rondom een artiest bestaat uit autonome eenheden of freelancers – elk met een unieke competentie en beperkte functionaliteit – die (tijdelijk) in wisselende samenstellingen samenwerken aan het succes van de artiest.

Deze organisatievorm moet bestand zijn tegen hoge druk. In beperkte tijd een klinkende performance neerzetten waarin niets aan het toeval wordt overgelaten. Wat maakt dat het lukt? De praktijk van deze casus verschaft de 'lessons learned' voor agile werken.

Agile werken

De casus
Een succesvolle artiest start met een concerttour door Nederland. De tourmanager heeft een productieboek gereed en zorgt dat de aanloop naar de concerten in goede banen wordt geleid. Als eer...

Gerben Ferwerda
Prima verhaal. Professionele voetbalteams zijn ook een perfect voorbeeld van agile teams van professionals met elk hun eigen specialisme. Nu nog een pakkend voorbeeld uit de wereld van organisaties, bijvoorbeeld een telecombedrijf of een woningcorporatie: zal moeilijk zijn, agility drijft op de snelheid en directheid van interactie, en op de neuzen in dezelfde richting: het ultieme doel. Projecten lenen zich daar voor, zoals bijvoorbeeld het maken van een film of het uitvoeren van een rockconcert. Als het gaat om het uitrollen van een nieuw produkt (een nieuwe mobiele telefoon) dan leent de eerste fase zich wel voor een agile team effort, maar de fase van bestendiging en continuïiteit die daarna volgt, veel minder.
Evelien Beentjes
Ik lees het verhaal als een prachtige metafoor voor de ziekenhuiszorg van de toekomst. Het ziekenhuis zal steeds meer in netwerken met andere zorgaanbieders multidisciplinaire zorg gaan leveren. Er is een hoop te leren van de muziek business
Menno Van der Eerden
Mooi en helder artikel, Karin! En leuke invalshoek vanuit de muziekbusiness!
Michael Wickenhagen
Leuk illustratief stuk. Zet mij in ieder geval aan het denken. In deze context lijkt de agile netwerkorganisatie goed bezig. Wat in de praktijk echter wel vaak vergeten wordt is de belangrijkste stakeholder te betrekken; de klant. In muziek en theater zijn daar try-outs met publiek voor. Dat zou men in andere domeinen ook vaker moeten doen, bijvoorbeeld ook gebruikmakend van SCRUM.
Angelique Van Ooteghem
Lid sinds 2019
Herkenbaar en goed gebracht verhaal, toch in de praktijk niet altijd evident om tot een goede afstemming te komen.
Anita van den Bosch
Lid sinds 2019
Ik vind het niet zo'n goed voorbeeld. De aanpak lijkt meer op implementatie. Ik zit zelf in de muziek en er gaat heel veel voorbereiding aan vooraf. Alles wordt van te voren uitgedacht en ook bij de opbouw en generale heb je altijd wat obstakels (kinderziektes), maar de voorbereidingen en besluiten (denkwerk en uitwerkingen) vooraf zijn zo belangrijk en dat kost veel tijd en dat is een samenspel maar er zijn ook altijd baasjes die top/down sturen

Meer over Netwerkorganisatie