Advanced Power in Supply Chain Management

Cover stories

Er is een nieuw wondermiddel in de strijd tegen de tijd: Advanced Planning and Scheduling systemen. Veel ondernemingen weten nog niet wat het is en wat het voor hun kan betekenen. Samen met KPMG onderzochten Walther Ploos van Amstel, Duncan Failé en Niels van Eck van de Vrije Universiteit de consequenties van APS voor ondernemingen.

Supply Chain Management

Supply chain management is de heilige kruistocht tegen TIJD. "The need is speed" is het motto van vele grote, internationale ondernemingen. Concurrentie wordt, mede door toenemende globalisatie, steeds groter. Om te kunnen concurreren moeten ondernemingen steeds sneller in...

C.A. de Bruijn
Ik blijf me verwonderen over die mensen die een steeds complexere werkelijkheid willen vangen in een systeem. Daarin zit inherent al een paradox. Het is het bijna achterhaalde paradigma van de beheersing die bij het industriële tijdperk hoort.

Waar blijven de ondersteunende systemen die elk van de ketenspelers op hun niveau de mogelijkheid geeft de juiste beslissing te nemen. Een networked economy vraagt toch om heel andere oplossingen? Oplossingen waar flexibiliteit, decentralisatie en het bedenken van unieke oplossingen centraal staan die bij een specifiek moment horen. Die de innovatiekracht van de mens stimuleert en niet innovatie op voorhand vangt in een model.

Toe nou

Mvg. Kees de Bruijn
jan van der kolk
Hoewel ik het helemaal eens ben met de strekking van het verhaal denk ik toch dat bedrijven niet moeten denken dat de winst de onderneming komt binnenrollen.

Uit ervaring weet ik dat de implemenatie een hels karwei is waarbij ieder detail moet worden ingevoerd en deze details vaak niet aanwezig (of erger nog wel aanwezig maar verkeerd) zijn. Een voorwaarde om APS te doen slagen is dan ook een up-to-date ERP-systeem, waarin op goede wijze gebruik wordt gemaakt van de functionaliteit in het systeem.

Het APS-systeem dat bij ons geimplementeerd werd was erg verouderd qua technische voor mij standaard foefjes (scrollen, search-functie, invoeren van flatfiles en andere standaard 'microsoft' functionaliteit

Ook is het enorm belangrijk om vooraf gewoon duidelijk op papaier te hebben wat het systeem moet oplossen en wat het niet zal oplossen. Verder is het interfacen van APS ook geen stukje 'plug-and-play',maar een enorm karwei. Verder moet het logistiek systeem staan als een huis en niet tijdens of na de implementatie te worden aangepast.

Een goede kennis van de processen is tevens noodzakelijk en voordat gestart wordt met de bouw van het systeem mag hier geen enkel misverstand over bestaan. Al met al ben ik veel wijzer geworden door een groot aantal fouten van enerzijds de kant van de consultants en anderzijds fouten van onze kant (ook de standaard abc-fouten werden weer gemaakt.).

De voorwaarden om APS succesvol te implementeren in volgens mij erg simpel: een grote kennis van de inrichting van je huidige ERP-systeem.

- Een logistieke organisatie die staat en waar op korte termijn niet al teveel aanpassingen nodig zijn
- Wat wil ik bereiken met APS (zonder dat je 1 systeem gezien heb al bepalen)
- Training met een systeem
- Hoe gaan we het WAT realiseren
- Eerst een pilot op enkele workcenters en kijk wat het systeem doet of de juiste data aanwezig is en kijken wat er vebeterd moet worden
- uitrollen pilot.

Het bovenstaande klinkt enorm logisch en simpel, maar zoals ik gemerkt heeft de kreet Keep it stupid and simple nog niet aan waarde gewonnen.

Wanneer iemand vragen en/of opmerkingen heeft neem dan gerust contact op met mij.

Gegroet,

Jan van der Kolk
-
Walther Ploos van Amstel


Dank voor uw beider commentaar op mijn bijdrage over APS! Ik hoop zeker in de staart van de bijdrage te hebben aangegeven geen heilig geloof te hebben in ICT-oplossingen. Mislukte ERP en MRP implementaties, maar ook de praktische problemen bij het invoeren van bijvoorbeeld WMS-pakketten zijn nagenoeg bekend. En het lijkt inderdaad wel eens of we de hier geleerde lessen weer zijn vergeten als we nieuwe ICT, bijvoorbeeld, APS gaan invoeren…

Wel wil ik elke (logistiek) manager uitdagen na te denken over de mogelijkheden die ICT tegenwoordig bieden. APS hoort daar absoluut bij. Het negeren van de ontwikkelingen op dit gebied is dom.
Kijk maar eens wat, ondanks de soms nare ervaringen in de praktijk, al is bereikt met ERP, EDI, e-mail, Internet en de software-oplossingen voor magazijnen, productie, inkoop en transport.
Uiteraard zou het perspectief niet meer alleen de onderneming ‘binnenin’ moeten zijn, maar de supply chain of het veel dynamische en flexibele supply networks.

Neen geen heilig geloof, maar wel de overtuiging dat logistiek en supply chain/network management er over 5 jaar weer anders uitzien dankzij juist ook de IT-push.

Na het lezen van het commentaar moest ik overigens denken aan de gevleugelde woorden van mijn opa zaliger: Jongen, van geld uitgeven word je niet rijk!
Opa’s eerste reactie als adviseurs hem vertelden dat de kost voor de baat uitgaat en nieuwe logistieke concepten zijn onderneming sprongen vooruit zouden helpen.

Gelukkig bestaan er zoveel goede visie op het oplossen van logistieke problemen. De theorie op papier en het m@n@gement-web is geduldig. Dat bewijst ook mijn bijdrage en uw commentaar. Supply chain management moeten we inderdaad vanuit allerlei gezichtspunten benaderen; zero inventories, SCM, KISS, TOC, ABC, JIT, MRP, Networked Economy en nu dan APS.

Hoe relevant ook, ik denk niet dat mijn opa al die theorieën zou hebben begrepen. Opa dacht toch eerst steeds weer aan de gezinsportemonnee. Eigenlijk sprak opa over wat we nu shareholders value noemen. Het gezinsvermogen was belegd in de zaak en investeringen kwamen direct hiervan ten laste.
Belangrijker nog dan de omvang van besparingen vond hij het moment waarop besparingen echt binnen liepen; hoe eerder hoe beter.
Pas bij het sluiten van magazijn of het daadwerkelijk overdragen van personeel aan een logistiek dienstverlener of het niet meer invullen van formatieplaatsen gaat de meter lopen. Pas wanneer een inkoper andere afspraken maakt met de toeleveranciers of de planner de mogelijkheden van APS voluit gaat benutten. Nadat de account manager met de klant afspraken heeft gemaakt over nieuwe leverconcepten. En niet in de laatste plaats wanneer de kortere levertijden ook leiden tot eerder betalen door klanten. Hoe eerder de knop om is hoe sneller de besparingen in de portemonnee gaan komen.

Ook lette opa op de consequenties van nieuwe internationale logistieke concepten voor fiscaliteit, douaneregelingen en subsidiegelden. Winsten verschoven over de wereld naar lage-belastinglanden. Dat kon veel grotere besparingen opleveren dan we ooit in transport of handling kunnen realiseren. Expertise en creativiteit zijn dan misschien belangrijker dan alle mooie theorieën.
Een creatieve financiële planning moest uiteraard resulteren in projecten en verbeteringen die zichzelf vanaf moment-nul betalen. De belangrijke investeringen worden gefinancierd vanuit de eerste quick wins. Dan ben je echt bezig met shareholders value.

Mijn opa heeft me veel geleerd. Als u nu aan het sleutelen gaat aan logistieke concepten of het investeren in APS en de onvermijdelijke vraag naar kosten en baten wordt gesteld, denk dan ook nog eens even aan mijn opa. Hoe gaan we het allemaal betalen….

Walther Ploos van Amstel
KPMG Consulting

Bart Vermaas
Het is een enthousiasmerend artikel over nieuwe opportunities die APS-IT kan bieden. De condities voor het succes van APS (samenwerking met klanten en leveranciers, bewust kiezen en uitwerken van logistieke concepten etc.)zijn zeer herkenbaar. Deze condities zijn ook een hefboom op het realiseren van voordelen die wellicht niet direct tot APS behoren; bijv. Interorganizational Cost Management (klant -en product winstgevendheid, kostenreductie, ondersteuning prijsstelling), New Product Development.

Het duidelijk maken van mogelijke voordelen in dit opzicht is denk ik niet zozeer de uitdaging. Organizaties die ervaring met ERP implementaties zullen het concept meer uitdagen op de uitvoering.

Naar mijn idee zijn ERP implementaties vaak getriggered door de "opportunities" zonder voldoende aandacht voor de uitvoering

Naast het neerzetten van de opportunities is het, denk ik, essentieel vroegtijdig energie te steken HOE een succesvolle uitvoering eruit ziet.
(Geleerde ERP lessen, onmisbaarheid van Web based oplossingen., welke alternatieve aanpakken etc.)
Cathalijne Meijer
Geachte heer Ploos van Amstel,

Op het moment ben ik, samen met mijn scriptiegenote aan het afstuderen aan Universiteit Nyenrode voor Vendex KBB. Aangezien wij de communicatie op logistiek gebied in kaart brengen en deze dienen te verbeteren hebben wij veel verschillende artikelen, handboeken etc. erop nageslagen.

In een van deze artikelen zijn wij ook de term E-portals, ook wel EIP, tegengekomen. Uit deze artikelen blijkt dat via deze portals informatie binnen de keten geïntegreerd kan worden, op basis van ERP. In feite worden zo de ERP-systemen webenabled.

Web-enabling stelt bedrijven dus ook in staat om delen van bedrijfsprocessen uit te besteden aan anderen. Zo kan besloten worden de afhandeling van een deel van orderstroom volledig uit te besteden aan een logistiek dienstverlener. Die kan daartoe toegang krijgen tot het ERP-systeem voor het afhandelen van de betreffende orders. Het grote voordeel van webenabling ten opzichte van de bestaande oplossingen is dat bij verandering van zakenpartner de infrastructuur niet aangepast hoeft te worden. Ook voor nieuwe zakenpartners is de zelfde informatie onmiddellijk beschikbaar. Dit stelt bedrijven in staat om effectief in een flexible keten te opereren.

Mijn vraag is nu wat de meerwaarde van APS is in vergelijking met EIP is.

Aangezien wij op nog veel meer gebieden geïnteresseerd zijn naar uw mening zouden wij willen weten of het mogelijk is een afspraak met u te maken en de mogelijkheden te bespreken voor een eventuele communicatiestandaard op logistiek gebied. Dhr. Van Goor heeft ons geadviseerd om met u contact op te nemen.

Wij hopen dat u tijd vrij kunt maken voor het beantwoorden van onze vraag en hopelijk ook voor een gesprek.

Met vriendelijke groet,

Cathalijne Meijer,
student IDP Bedrijfskunde
Universiteit Nyenrode
Jereen de Haas
Interessante beschouwing, maar hij schier wat mij betreft wel op enkele punten tekort. Om te beginnen had ik zeker van een Nederlands rapport meer nauwkeurigheid verwacht: Baan is al in 1996 begonnen met APS en de integratie daarvan met hun ERP pakketten. Daarvoor hebben ze een best-of-breed vendor overgenomen gehad: Berclain. SAP's APO is pas sinds dit jaar concurrerend...

Ten tweede is de indeling van de markt niet helemaal juist. Supply chain management bestaat uit twee facetten: SC Planning en SC Execution (zie bijvoorbeeld ook Gartner en AMR). Onderdeel van SCP is APS. SCE houdt zich feitelijk alleen bezig met scheduling van transport en dergelijke logistieke optimalisaties, inrichting van het afleverproces, etc. En niet het vage 'de uitvoering van de uitvoering van uiteenlopende processen binnen de onderneming' planning en scheduling en de bijbehorende produktie en haar feedback zijn immers ook 'uiteenlopende processen binnen de onderneming'...

Dit is in het kort mijn commentaar op dit artikel. Indien gewenst kan ik het een en ander altijd nader toelichten.

Met vriendelijke groet,
Jeroen de Haas
5-de jaars student Technische Bedrijfskunde aan de TUE
Hassan Arbaj
Ik zou wat informatie willen hebben over APS. te denken valt dan aan:
1. Wat is APS
2. Wat doet APS
3. De bewegredenen van APS
4. Waarom APS.
5. Succes factoren APS.
6. Faal factoren APS.
7. Implementatie van APS.

Ik heb dit nodig ivm met mijn scriptie aan de Hogeschool van utrecht. Ik hoop dat u mij hierbij kunt helpen.
Don Myers
Do you have english version of these papers.

Don Myers
Cor Slange
dit artikel is zeer bruikbaar voor mijn scriptie.
Cerrie Vergouwen
Ik ben student aan de Hogeschool Brabant en ik zou graag wat informatie willen hebben over APS. De volgende punten komen aan de orde:
1. Wat is APS
2. Wat doet APS
3. De bewegredenen van APS
4. Waarom APS.
5. Succes factoren APS.
6. Faal factoren APS.
7. Implementatie van APS.

Ik heb dit nodig ivm met mijn eindpresentatie. Ik hoop dat u mij hierbij kunt helpen. Bij voorbaat hartelijke dank.

Meer over Logistiek & Supply chain management