Toetsbare doelen voor betere parlementaire controle (1)

Onder de titel "Toetsbare doelen voor betere parlementairecontrole" verscheen in het septembernummer van Openbaar Bestuur eeninteressante bijdrage van de heren M. Berkenbosch en P. Van Puttenen mevrouw A. Erwich. Zij zijn allen werkzaam bij de AlgemeneRekenkamer en schreven het artikel op persoonlijke titel.
Waarom vind ik het artikel zo interessant? Omdat er een prachtigvoorbeeld in aan de orde komt dat de kern van het publiekondernemerschap raakt. Één van de peilers van publiekondernemerschap is het kordaat aan de slag gaan op basis van eenduidelijke doelstellingen, en het hierover verantwoordingafleggen.

Controle door de Tweede Kamer zou moeten v...


marcel de vries
Ik zie het licht.
J Horeman
Het geconstateerde asynchroon lopen van begroting en beleid is al tijden bekend en wordt juist gezien als het concept tegen het starre meerjarenbeleid. Door jaarlijks de doelstellingen te heroverwegen en, rekening houdend met het uiteindelijke doel, ieder jaar een gecontroleerde stap te doen in de richting, maakt het proces juist beheersbaar. Dit in tegenstelling tot een overeengekomen meerjarenbeleid dat zich na verloop van tijd van de werkelijkheid losmaakt, zich keurig volgens de begrote effectiviteits- en efficiency-normen ontwikkelt, maar verder niet gewenst hoeft te zijn.
Probleem van het politieke bestuur lijkt me meer de politieke (ten dele media gestuurde) cultuur en de waan van de dag.
Maar geen reden om een dergelijk onderzoek niet te doen vanuit deze controle optiek. Dit aspect van het politieke bedrijf moet ook belicht worden. Een mooi voorbeeld van één organisatiekundige invalshoek terwijl de organisatiekunde, en ook het politieke en het bestuurlijke bedrijf, juist multidisciplinair is. De beperking dat het verschijnsel vanuit één discipline wordt benaderd is een kracht en een zwakte.