Energiek veranderen

Cover stories

Energie is niet alleen een onzichtbare, maar ook dikwijls onderschatte bron van prestaties. Uit onderzoek blijkt dat een hoger en positiever energieniveau zich vertaalt in een prestatiestijging van ruim 40%. Hoe energie werkt en hoe snel je er dynamiek mee kunt ontwikkelen, zien we aan de hand van twee spectaculaire groeiers in de reisbranche: Airbnb en Booking.com 

Hoe het niet moet: Oad

Maar eerst kijken we even naar een bedrijf dat liet zien hoe het niet moet : de oer-Hollandse reisgigant Oad. Dit ooit florerende familiebedrijf miste de aansluiting met de nieuwe tijd. Jarenlang werd de kracht van internet onderschat. ‘Internet, allemaal prima, maar ik geloof helemaal in persoonlijke contacten’, zo verwoordde de toenmalige directeur het heersende gevoel. Toen eenmaal bleek dat dit een mi...

J. de Heer
Goed verhaal, behalve het stukje over percentages van werknemers die al of niet positief tegenover veranderen staan. Ik geloof er niet in dat je die algemene uitspraak kunt doen. Welk onderzoek is dat en waar kan ik het vinden? Verwijzen naar "recent onderzoek" zonder een bron te vermelden is voor mij altijd reden tot wantrouwen. Geen enkele werknemer staat categorisch positief dan wel negatief tegenover het verschijnsel verandering op zichzelf. De houding van een werknemer wordt bepaald door de inhoud van de verandering. Waar gaat het heen en ziet de werknemer dat zitten? Natuurlijk is er wel verschil in dynamiek tussen de ene of de andere werknemer, maar de meeste werknemers willen best wat nieuws proberen, zolang ze maar serieus genomen worden en mee mogen doen aan het vormgeven van de verandering. Ze willen best veranderen, ze willen alleen niet veranderd worden. Dat sluit aan op de trend naar ontbazing waar in het stuk sprake van is.
Hans van der Loo
@KoosdeHeer Kan met je meevoelen als het gaat om irritatie over 'bronloze' onderzoeksgegevens. Percentages zijn afkomstig uit 'Energiemonitor 2014', onderzoek onder ruim 5000 werknemers in Nederland dat binnenkort wordt gepubliceerd en waaruit ik alvast heb geput. Hierin is (onder meer) houding ten opzichte van veranderen gemeten. Net als meten van tevredenheid of bevlogenheid kan dat, maar er zijn el allerlei 'maren' aan verbonden die jij opsomt. Veel daarvan hebben te maken met de organisatorische context waarin veranderingen plaatsvinden. Wanneer die context in de in het artikel aangegeven richting evolueert, zal je zien dat emotionele houding tegenover veranderen veel positiever wordt.

Meer over Ondernemerschap