Channels

Betere resultaten behalen tegen lagere kosten. Wie wil dat niet? Het bundelen van diensten in een shared service center biedt een organisatie de mogelijkheid efficiënter en productiever te werken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want het realiseren van shared service centers is te vergelijken met topsport. Afgeleid van de topsport onderscheiden wij aan de hand van vier typen hardlopers vier verandertypen ofwel manieren waarop een shared service center wordt ingevoerd:

* de sprinter, snel en recht op het doel af;
* de marathonloper, een lange weg;
* de estafetteloper, een wissel kan slecht aflopen;
* de hordeloper, de kans op struikelen is groot.

Deze verandertypen zijn gebaseerd op het onderzoeksrapport “Shared Services in Beweging, een struikelpartij of een sprint?” van Capgemini Consulting Services, Chief Financial Officer en PW Magazine

Lees ook:

Zo trekken we de burger stroomopwaarts de keten in

De SSC tool biedt u als betrokkene bij de realisatie van een shared service center de mogelijkheid om aan de hand van stellingen een beeld te vormen over de veranderpijlers die van belang zijn bij het realiseren van een shared service center.
De tool is gebaseerd op zes pijlers.

* Start
* Organisatieontwerp
* Besturing
* Bemensing
* Migratie
* Evaluatie

Per veranderpijler krijgt u 9 stellingen voorgelegd. Wij vragen per stelling om uw mening, bent u het eens of oneens met de stelling.

Na het invullen van de stellingen ontvangt u een rapportage waarin u aan de hand van de totale score wordt geclassificeerd in een type hardloper. Elk type kent zijn eigen karakteristieken. Vervolgens is uw score afgezet tegen de gemiddelde score per veranderpijler, die verkregen is uit het onderzoek “Shared Services in Beweging, een struikelpartij of een sprint?”.

Indien u daar prijs op stelt, krijgt u via de uitgebreide rapportage per veranderpijler een kort advies. Dit advies is gericht op de stellingen waar uw mening (eens/oneens) afwijkt van het volgens ons wenselijke antwoord.

Deze test is niet meer toegankelijk. Sorry voor het ongemak.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

We zijn al meer dan 4 jaar bezig met een SSC.
SSC’s zijn over het algemeen gedoemd te mislukken.
Een Shared Service Center werkt zeer vertragend in alle processen. Mensen die er werken zijn niet meer betrokken bij de gebeurtenissen op de werkvloer. Hebben geen feeling met de daadwerkelijke core business. Je krijgt een enorme papierstroom, veel te veel processtappen. Bij iedere stap kan er iets fout gaan. Uiteindelijk ben je nog duurder uit. Je krijgt het brugwachtersprinciepe, voor iedere afdeling heb je weer een manager nodig, daarboven moeten weer “bazen” staan. Je hebt “senioren” nodig. P&O moet weer uitgebreid worden enz…….
Conclusie: SSC begin er niet aan. Hou de organisatie zo compact mogelijk met een platte organisatie.

x
x