Opleiding: HBO Zorgplanning en taakverdeling (Virtual Classroom)
In de HBO-opleiding Zorgplanning en taakverdeling leer je hoe je zorgprocessen efficiënt en effectief organiseert zodat cliënten altijd de best mogelijke zorg ontvangen. Je ontwikkelt kennis van zorgorganisaties en leert verschillende planningstechnieken toepassen om zorgactiviteiten soepel te laten verlopen. Taakverdeling binnen zorgteams wordt helder, zodat ieder teamlid precies weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Communicatie in zorgteams staat centraal, want goede samenwerking is essentieel voor het behalen van optimale zorgresultaten. Je verdiept je in de relevante wet- en regelgeving, zodat je zorgplannen en processen altijd voldoen aan de geldende normen en kwaliteitseisen. Kwaliteitszorg en het continue verbeteren van zorgprocessen zijn belangrijke onderdelen, waarbij je ook leert hoe ICT systemen de zorgplanning ondersteunen en optimaliseren. Samenwerking binnen zorgteams versterkt jouw vermogen om een verbindende rol te vervullen en gezamenlijk zorgdoelen te realiseren. Cliëntgericht werken blijft het uitgangspunt, waarbij je de wensen en behoeften van de cliënt centraal stelt. Tot slot werk je aan leiderschapsvaardigheden en professionele ontwikkeling, zodat je zelfverzekerd kunt sturen binnen complexe zorgomgevingen. Met deze opleiding ben je klaar om een belangrijke rol te spelen in het organiseren van zorg waar het echt om draait: de mens.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je beschrijft de structuur en werking van een zorgorganisatie
- Je past verschillende planningstechnieken toe binnen de zorgcontext
- Je verdeelt taken effectief binnen zorgteams
- Je communiceert helder en doelgericht binnen zorgteams
- Je hanteert relevante wet- en regelgeving in de zorgpraktijk
- Je draagt bij aan kwaliteitszorg en continue verbetering
- Je gebruikt ICT-systemen ter ondersteuning van zorgplanning
- Je werkt cliëntgericht en stimuleert samenwerking binnen zorgteams
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Zorgorganisatie- Structuur van zorginstellingen
- Functies en rollen in de zorg
- Zorgketens en netwerken
- Beleidsvorming binnen zorginstellingen
- Wet- en regelgeving in de zorg
- Organisatiecultuur en gedrag
- Communicatie binnen organisaties
- Samenwerking met externe partijen
- Documentatie en verslaglegging
- Kwaliteitsmanagement in zorgorganisaties
- Documentatie en verslaglegging
- Samenwerking met externe partijen
- Communicatie binnen organisaties
- Organisatiecultuur en gedrag
- Wet- en regelgeving in de zorg
- Beleidsvorming binnen zorginstellingen
- Zorgketens en netwerken
- Functies en rollen in de zorg
Inhoud van Les 2
Planningstechnieken- Basisprincipes van planning
- Gebruik van planningssoftware
- Capaciteitsbepaling
- Prioriteiten stellen in zorgplanning
- Tijdmanagement voor zorgprofessionals
- Prognoses en vraagvoorspelling
- Resourceallocatie
- Flexibiliteit in planningsprocessen
- Evaluatie van planningen
- Continuïteitsplanning
- Evaluatie van planningen
- Flexibiliteit in planningsprocessen
- Resourceallocatie
- Prognoses en vraagvoorspelling
- Tijdmanagement voor zorgprofessionals
- Prioriteiten stellen in zorgplanning
- Capaciteitsbepaling
- Gebruik van planningssoftware
Inhoud van Les 3
Taakverdeling- Analyse van taken en verantwoordelijkheden
- Matchen van vaardigheden en taken
- Delegatie van taken binnen teams
- Rollen en taken bij multidisciplinaire teams
- Conflicthantering bij taakverdeling
- Communiceren over taakverdeling
- Beoordeling en feedback op taakuitvoering
- Juridische aspecten van taakverdeling
- Taakrotatie en ontwikkeling
- Gebruik van taakverdelingsmodellen
- Taakrotatie en ontwikkeling
- Juridische aspecten van taakverdeling
- Beoordeling en feedback op taakuitvoering
- Communiceren over taakverdeling
- Conflicthantering bij taakverdeling
- Rollen en taken bij multidisciplinaire teams
- Delegatie van taken binnen teams
- Matchen van vaardigheden en taken
Inhoud van Les 4
Communicatie in zorgteams- Communicatiestijlen en -technieken
- Effectief vergaderen
- Luisteren en feedback geven
- Schriftelijke communicatie in zorgplanning
- Conflictoplossing
- Non-verbale communicatie
- Interculturele communicatie
- Digitale communicatieplatformen
- Communicatie over taakwijzigingen
- Rapportage en overdracht
- Communicatie over taakwijzigingen
- Digitale communicatieplatformen
- Interculturele communicatie
- Non-verbale communicatie
- Conflictoplossing
- Schriftelijke communicatie in zorgplanning
- Luisteren en feedback geven
- Effectief vergaderen
Inhoud van Les 5
Wet- en regelgeving- Zorgwetgeving in Nederland
- Arbeidsrecht binnen de zorg
- Privacywetgeving (AVG)
- Verantwoordelijkheden bij zorgplanning
- Kwaliteitsnormen en protocollen
- Veiligheid en ARBO-regels
- Meldplicht en calamiteiten
- Toestemming en informed consent
- Juridische aansprakelijkheid
- Ethische richtlijnen
- Juridische aansprakelijkheid
- Toestemming en informed consent
- Meldplicht en calamiteiten
- Veiligheid en ARBO-regels
- Kwaliteitsnormen en protocollen
- Verantwoordelijkheden bij zorgplanning
- Privacywetgeving (AVG)
- Arbeidsrecht binnen de zorg
Inhoud van Les 6
Kwaliteitszorg- Kwaliteitszorgsystemen en -modellen
- Indicatoren voor zorgkwaliteit
- Audits en evaluaties
- Cliënttevredenheid meten
- Incidentenregistratie en analyse
- Continue verbeterprocessen
- Risicomanagement
- Veiligheidscultuur
- Toetsing en certificering
- Verantwoordelijkheid van zorgverleners
- Toetsing en certificering
- Veiligheidscultuur
- Risicomanagement
- Continue verbeterprocessen
- Incidentenregistratie en analyse
- Cliënttevredenheid meten
- Audits en evaluaties
- Indicatoren voor zorgkwaliteit
Inhoud van Les 7
ICT in zorgplanning- Basis ICT-vaardigheden
- Zorginformatiesystemen
- Elektronisch cliëntendossier
- Data-analyse voor planning
- Veiligheid van patiëntgegevens
- Gebruik van apps en tools voor taakverdeling
- Telezorg en e-health toepassingen
- Integratie van systemen
- Ondersteuning bij besluitvorming
- Training en implementatie van ICT
- Ondersteuning bij besluitvorming
- Integratie van systemen
- Telezorg en e-health toepassingen
- Gebruik van apps en tools voor taakverdeling
- Veiligheid van patiëntgegevens
- Data-analyse voor planning
- Elektronisch cliëntendossier
- Zorginformatiesystemen
Inhoud van Les 8
Samenwerking binnen zorgteams- Rollen en verantwoordelijkheden
- Interprofessionele samenwerking
- Teamdynamiek en groepsprocessen
- Motiveren en stimuleren van medewerkers
- Omgaan met diversiteit
- Besluitvormingsprocessen
- Conflicthantering en mediation
- Informele netwerken
- Vertrouwen en respect
- Evaluatie van samenwerking
- Vertrouwen en respect
- Informele netwerken
- Conflicthantering en mediation
- Besluitvormingsprocessen
- Omgaan met diversiteit
- Motiveren en stimuleren van medewerkers
- Teamdynamiek en groepsprocessen
- Interprofessionele samenwerking
Inhoud van Les 9
Cliëntgericht werken- Behoeften en wensen van cliënten
- Zelfmanagement en eigen regie
- Participatie van cliënten
- Communicatie met cliënten en familie
- Zorg op maat
- Omgaan met kwetsbare doelgroepen
- Ethische dilemma’s
- Klachtenafhandeling
- Privacy en vertrouwelijkheid
- Documenteren van cliëntcontacten
- Privacy en vertrouwelijkheid
- Klachtenafhandeling
- Ethische dilemma’s
- Omgaan met kwetsbare doelgroepen
- Zorg op maat
- Communicatie met cliënten en familie
- Participatie van cliënten
- Zelfmanagement en eigen regie
Inhoud van Les 10
Leiderschap en professionele ontwikkeling- Stijlen van leidinggeven
- Coachend leiderschap
- Zelfreflectie en zelfontwikkeling
- Time management voor leidinggevenden
- Omgaan met veranderingen
- Motiveren van teams
- Besluitvaardigheid
- Conflictoplossing in leiderschap
- Professionele grenzen bewaken
- Loopbaanontwikkeling binnen zorg
- Professionele grenzen bewaken
- Conflictoplossing in leiderschap
- Besluitvaardigheid
- Motiveren van teams
- Omgaan met veranderingen
- Time management voor leidinggevenden
- Zelfreflectie en zelfontwikkeling
- Coachend leiderschap
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!