Opleiding: HBO Zorg voor cliënten met dementie (Virtual Classroom)
Wil je je specialiseren in de zorg voor cliënten met dementie en een waardevolle bijdrage leveren aan hun welzijn? Met de HBO-opleiding Zorg voor cliënten met dementie ontwikkel je diepgaande kennis over dementie en diverse ziektebeelden, zodat je de complexe behoeften van deze doelgroep begrijpt. Je leert effectieve communicatievaardigheden die aansluiten bij dementerende cliënten, wat essentieel is voor het opbouwen van vertrouwen en het bieden van passende ondersteuning. Psychologische begeleiding vormt een belangrijk onderdeel, zodat je cliënten en hun omgeving op een empathische en professionele manier kunt begeleiden. Je krijgt inzicht in zorgplanning en ethische overwegingen, waardoor je altijd de juiste keuzes maakt in complexe situaties. Medische aspecten en medicatie komen uitgebreid aan bod, zodat je veilig en verantwoord kunt handelen. Ook leer je omgaan met gedragsproblemen en crisisinterventie om escalaties te voorkomen en te beheersen. Praktische zorgvaardigheden zorgen ervoor dat je direct toepasbare kennis opdoet. Familie en mantelzorgondersteuning zijn onmisbare onderdelen, want samen bereik je de beste zorgresultaten. Wet- en regelgeving vormen het kader waarbinnen je werkt. Bovendien leer je hoe innovatie en technologie de dementiezorg verbeteren, zodat je klaar bent voor de toekomst van de zorg. Deze opleiding maakt je tot een deskundige professional in de zorg voor mensen met dementie.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de kenmerken van dementie en gerelateerde ziektebeelden.
- Je past effectieve communicatietechnieken toe bij dementerende cliënten.
- Je ondersteunt cliënten met dementie psychologisch en emotioneel.
- Je stelt zorgplannen op en hanteert ethische principes in de dementiezorg.
- Je bent bekend met medische aspecten en medicatie bij dementie.
- Je herkent gedragsproblemen en voert crisisinterventies uit bij dementerende cliënten.
- Je beheerst praktische zorgvaardigheden specifiek voor de dementiezorg.
- Je betrekt familie en mantelzorgers actief bij de ondersteuning van dementerende cliënten.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Dementie en ziektebeelden- Definitie van dementie
- Soorten dementie (Alzheimer, vasculaire, Lewy body, frontotemporale)
- Symptomen en verloop van dementie
- Diagnosemethoden
- Neurologische basis van dementie
- Invloed op cognitieve functies
- Psychiatrische symptomen bij dementie
- Somatische problemen bij dementie
- Risicofactoren en preventie
- Prognose en verloop
- Risicofactoren en preventie
- Somatische problemen bij dementie
- Psychiatrische symptomen bij dementie
- Invloed op cognitieve functies
- Neurologische basis van dementie
- Diagnosemethoden
- Symptomen en verloop van dementie
- Soorten dementie (Alzheimer, vasculaire, Lewy body, frontotemporale)
Inhoud van Les 2
Communicatie met dementerende cliënten- Verbale communicatie aanpassen
- Non-verbale signalen herkennen
- Actief luisteren en empathie tonen
- Omgaan met taalverlies
- Gebruik van eenvoudige taal
- Geduld en rust uitstralen
- Communiceren bij agressie of verwarring
- Betrekken van familie in communicatie
- Toepassen van reminescentie-technieken
- Documenteren van communicatie
- Toepassen van reminescentie-technieken
- Betrekken van familie in communicatie
- Communiceren bij agressie of verwarring
- Geduld en rust uitstralen
- Gebruik van eenvoudige taal
- Omgaan met taalverlies
- Actief luisteren en empathie tonen
- Non-verbale signalen herkennen
Inhoud van Les 3
Psychologische begeleiding- Beleving van cliënten met dementie
- Omgaan met angsten en onzekerheid
- Herkennen van depressie en apathie
- Stimuleren van zelfwaardering
- Ondersteunen bij identiteitsverlies
- Technieken voor gedragsregulatie
- Psycho-educatie aan familie
- Behandeling van psychotische klachten
- Stressreductie bij cliënten
- Evalueren van psychologische interventies
- Stressreductie bij cliënten
- Behandeling van psychotische klachten
- Psycho-educatie aan familie
- Technieken voor gedragsregulatie
- Ondersteunen bij identiteitsverlies
- Stimuleren van zelfwaardering
- Herkennen van depressie en apathie
- Omgaan met angsten en onzekerheid
Inhoud van Les 4
Zorgplanning en ethiek- Opstellen van persoonsgerichte zorgplannen
- Betrekken van cliënt en familie bij planning
- Waarden en normen in dementiezorg
- Autonomie en zelfbeschikking respecteren
- Omgaan met wilsverklaringen en machtigingen
- Ethische dilemma’s rondom zorgverlening
- Grenzen van zorg en privacy
- Besluitvorming in het belang van de cliënt
- Palliatieve zorg en levenseinde
- Reflectie op eigen handelen
- Palliatieve zorg en levenseinde
- Besluitvorming in het belang van de cliënt
- Grenzen van zorg en privacy
- Ethische dilemma’s rondom zorgverlening
- Omgaan met wilsverklaringen en machtigingen
- Autonomie en zelfbeschikking respecteren
- Waarden en normen in dementiezorg
- Betrekken van cliënt en familie bij planning
Inhoud van Les 5
Medische aspecten en medicatie- Veelvoorkomende comorbiditeiten bij dementie
- Effecten van medicatie op cognitieve functies
- Toedienen van medicatie volgens protocollen
- Bijwerkingen herkennen en melden
- Samenwerking met artsen en apothekers
- Behandeling van pijn bij dementie
- Rol van psychofarmaca
- Ontwikkeling van medicatiebeleid
- Monitoren van medicatie-effecten
- Educatie over medicatie aan cliënt en familie
- Monitoren van medicatie-effecten
- Ontwikkeling van medicatiebeleid
- Rol van psychofarmaca
- Behandeling van pijn bij dementie
- Samenwerking met artsen en apothekers
- Bijwerkingen herkennen en melden
- Toedienen van medicatie volgens protocollen
- Effecten van medicatie op cognitieve functies
Inhoud van Les 6
Gedragsproblemen en crisisinterventie- Veelvoorkomende gedragsproblemen (agressie, dwalen)
- Analyseren van gedrag en triggers
- Preventieve strategieën
- De-escalatietechnieken
- Omgaan met crisissituaties
- Rol van omgeving en structuur
- Behandeling van psychische klachten
- Inzetten van alternatieve interventies
- Rapportage en evaluatie
- Teamoverleg bij complexe situaties
- Rapportage en evaluatie
- Inzetten van alternatieve interventies
- Behandeling van psychische klachten
- Rol van omgeving en structuur
- Omgaan met crisissituaties
- De-escalatietechnieken
- Preventieve strategieën
- Analyseren van gedrag en triggers
Inhoud van Les 7
Praktische zorgvaardigheden- Hygiëne en persoonlijke verzorging
- Mobiliteit ondersteunen en valpreventie
- Voeding en slikproblemen herkennen
- Incontinentiezorg
- Hulp bij dagelijkse activiteiten
- Gebruik van hulpmiddelen en technologie
- Omgaan met verminderde zintuiglijke waarneming
- Observatie en signalering van veranderingen
- Ergonomisch werken en eigen grenzen bewaken
- Documenteren van zorgactiviteiten
- Ergonomisch werken en eigen grenzen bewaken
- Observatie en signalering van veranderingen
- Omgaan met verminderde zintuiglijke waarneming
- Gebruik van hulpmiddelen en technologie
- Hulp bij dagelijkse activiteiten
- Incontinentiezorg
- Voeding en slikproblemen herkennen
- Mobiliteit ondersteunen en valpreventie
Inhoud van Les 8
Familie en mantelzorgondersteuning- Rol van familie in dementiezorg
- Communiceren met mantelzorgers
- Ondersteuning en ontlasting van mantelzorgers
- Informatievoorziening en educatie
- Grenzen en draagkracht van mantelzorgers
- Omgaan met emoties van familie
- Betrekken bij zorgplanning
- Conflicthantering binnen familie
- Netwerkzorg en samenwerken met hulpverleners
- Evaluatie van mantelzorgondersteuning
- Netwerkzorg en samenwerken met hulpverleners
- Conflicthantering binnen familie
- Betrekken bij zorgplanning
- Omgaan met emoties van familie
- Grenzen en draagkracht van mantelzorgers
- Informatievoorziening en educatie
- Ondersteuning en ontlasting van mantelzorgers
- Communiceren met mantelzorgers
Inhoud van Les 9
Wet- en regelgeving- Wet zorg en dwang (Wzd)
- Wet langdurige zorg (Wlz)
- Privacywetgeving (AVG)
- Rechten van cliënten
- Meldcode huiselijk geweld en ouderenmishandeling
- Zorgvuldigheid en verantwoordingsplicht
- Procedure bij onvrijwillige zorg
- Toestemmingsvereisten
- Klachtenprocedures en geschillen
- Rol van toezichthouders
- Klachtenprocedures en geschillen
- Toestemmingsvereisten
- Procedure bij onvrijwillige zorg
- Zorgvuldigheid en verantwoordingsplicht
- Meldcode huiselijk geweld en ouderenmishandeling
- Rechten van cliënten
- Privacywetgeving (AVG)
- Wet langdurige zorg (Wlz)
Inhoud van Les 10
Innovatie en technologie in dementiezorg- Domotica en slimme woonoplossingen
- Gebruik van apps en digitale ondersteuning
- Telezorg en e-health toepassingen
- Robotica in zorgverlening
- Sensoren voor valdetectie en monitoring
- Virtuele realiteit en therapie
- Data-analyse en zorgoptimalisatie
- Privacy en ethiek bij technologiegebruik
- Implementatie van nieuwe technologieën
- Evaluatie en effectmeting van innovaties
- Implementatie van nieuwe technologieën
- Privacy en ethiek bij technologiegebruik
- Data-analyse en zorgoptimalisatie
- Virtuele realiteit en therapie
- Sensoren voor valdetectie en monitoring
- Robotica in zorgverlening
- Telezorg en e-health toepassingen
- Gebruik van apps en digitale ondersteuning
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!