Opleiding: HBO Psychosociale zorg (Virtual Classroom)
In de opleiding HBO Psychosociale zorg leer je effectieve communicatie toepassen in diverse zorgsituaties en ontwikkel je inzicht in psychische aandoeningen en hun impact op cliënten. Je verdiept je in ontwikkelingspsychologie, waardoor je beter begrijpt hoe mensen zich gedurende hun leven ontwikkelen en welke uitdagingen daarbij kunnen optreden. Begeleidingsvaardigheden staan centraal, zodat je cliënten op een professionele en empathische manier kunt ondersteunen. Je krijgt kennis van psychosociale hulpverlening en leert hoe je sociale rechtvaardigheid en inclusie bevordert in je werk. Daarnaast verdiep je je in gezins- en relatieproblematiek om complexe situaties beter te kunnen begrijpen en begeleiden. Het herkennen en aanpakken van psychosociale risicofactoren helpt je om passende ondersteuning te bieden en escalaties te voorkomen. Methodisch handelen vormt de basis van jouw professionele aanpak, waarbij je leert systematisch en doelgericht te werk te gaan. Ook wet- en regelgeving binnen de psychosociale zorg komen uitgebreid aan bod, zodat je werkt volgens de geldende normen en richtlijnen. Na het afronden van deze opleiding ben je klaar om een betekenisvolle bijdrage te leveren aan het welzijn van individuen en groepen in diverse zorgsettings.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je past effectieve communicatie toe in de psychosociale zorgcontext.
- Je herkent en begrijpt verschillende psychische aandoeningen.
- Je gebruikt kennis van ontwikkelingspsychologie in begeleiding.
- Je ontwikkelt en oefent begeleidingsvaardigheden voor psychosociale ondersteuning.
- Je voert psychosociale hulpverlening methodisch en cliëntgericht uit.
- Je bevordert sociale rechtvaardigheid en inclusie binnen de zorgpraktijk.
- Je signaleert en ondersteunt bij gezins- en relatieproblematiek.
- Je identificeert psychosociale risicofactoren en handelt hierop adequaat.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Communicatie in psychosociale zorg- Effectief luisteren
- Vraagtechnieken toepassen
- Non-verbale communicatie herkennen
- Grenzen stellen en bewaken
- Empathie tonen
- Conflicthantering
- Feedback geven en ontvangen
- Rapportage en verslaglegging
- Omgaan met weerstand
- Interculturele communicatie
- Omgaan met weerstand
- Rapportage en verslaglegging
- Feedback geven en ontvangen
- Conflicthantering
- Empathie tonen
- Grenzen stellen en bewaken
- Non-verbale communicatie herkennen
- Vraagtechnieken toepassen
Inhoud van Les 2
Psychische aandoeningen- Veelvoorkomende stoornissen (depressie, angst)
- Symptomen herkennen
- Diagnostische criteria
- Behandelingsmogelijkheden
- Medicatie en bijwerkingen
- Impact op functioneren
- Crisisinterventie
- Psychiatrische terminologie
- Stigma en discriminatie
- Preventie en vroege signalering
- Stigma en discriminatie
- Psychiatrische terminologie
- Crisisinterventie
- Impact op functioneren
- Medicatie en bijwerkingen
- Behandelingsmogelijkheden
- Diagnostische criteria
- Symptomen herkennen
Inhoud van Les 3
Ontwikkelingspsychologie- Levensfasen en psychosociale ontwikkeling
- Hechtingstheorieën
- Cognitieve ontwikkeling
- Emotionele ontwikkeling
- Sociale vaardigheden
- Invloed van omgeving en gezin
- Risicofactoren en beschermende factoren
- Identiteitsontwikkeling
- Autonomie en zelfredzaamheid
- Psychosociale problemen bij jongeren
- Autonomie en zelfredzaamheid
- Identiteitsontwikkeling
- Risicofactoren en beschermende factoren
- Invloed van omgeving en gezin
- Sociale vaardigheden
- Emotionele ontwikkeling
- Cognitieve ontwikkeling
- Hechtingstheorieën
Inhoud van Les 4
Begeleidingsvaardigheden- Motiverende gespreksvoering
- Doelgericht werken
- Planmatig handelen
- Opstellen van zorgplannen
- Evalueren van interventies
- Grenzen en professionaliteit
- Samenwerken met cliënten
- Gebruik van ondersteunende hulpmiddelen
- Empowerment bevorderen
- Documentatie en verantwoording
- Empowerment bevorderen
- Gebruik van ondersteunende hulpmiddelen
- Samenwerken met cliënten
- Grenzen en professionaliteit
- Evalueren van interventies
- Opstellen van zorgplannen
- Planmatig handelen
- Doelgericht werken
Inhoud van Les 5
Psychosociale hulpverlening- Rol van de hulpverlener
- Methodieken en technieken
- Groepsdynamica en groepswerk
- Netwerkzorg en ketenzorg
- Samenwerking met andere disciplines
- Ethische dilemma’s
- Privacy en vertrouwelijkheid
- Crisisopvang
- Zelfzorg voor hulpverleners
- Signaleren van huiselijk geweld
- Zelfzorg voor hulpverleners
- Crisisopvang
- Privacy en vertrouwelijkheid
- Ethische dilemma’s
- Samenwerking met andere disciplines
- Netwerkzorg en ketenzorg
- Groepsdynamica en groepswerk
- Methodieken en technieken
Inhoud van Les 6
Sociale rechtvaardigheid en inclusie- Begrippen en theorieën
- Sociale uitsluiting herkennen
- Participatie bevorderen
- Toegankelijkheid van zorg
- Diversiteit en discriminatie
- Rechten van cliënten
- Maatschappelijke ondersteuning
- Empowerment van kwetsbare groepen
- Wet- en regelgeving
- Lobbyen en belangenbehartiging
- Wet- en regelgeving
- Empowerment van kwetsbare groepen
- Maatschappelijke ondersteuning
- Rechten van cliënten
- Diversiteit en discriminatie
- Toegankelijkheid van zorg
- Participatie bevorderen
- Sociale uitsluiting herkennen
Inhoud van Les 7
Gezins- en relatieproblematiek- Typen gezinsstructuren
- Communicatie binnen gezinnen
- Rol van gezinsleden bij zorg
- Omgaan met conflicten
- Echtscheiding en gevolgen
- Opvoedingsproblemen
- Verlies en rouwverwerking
- Verslaving binnen gezinnen
- Hulpverlening aan kinderen en ouders
- Interventies bij huiselijk geweld
- Hulpverlening aan kinderen en ouders
- Verslaving binnen gezinnen
- Verlies en rouwverwerking
- Opvoedingsproblemen
- Echtscheiding en gevolgen
- Omgaan met conflicten
- Rol van gezinsleden bij zorg
- Communicatie binnen gezinnen
Inhoud van Les 8
Psychosociale risicofactoren- Armoede en schulden
- Werkloosheid en stress
- Verslavingen
- Trauma en PTSS
- Chronische ziekte en beperking
- Eenzzaamheid en sociaal isolement
- Criminaliteit en detentie
- Psychosociale impact van migratie
- Jeugdbescherming
- Preventieve interventies
- Jeugdbescherming
- Psychosociale impact van migratie
- Criminaliteit en detentie
- Eenzzaamheid en sociaal isolement
- Chronische ziekte en beperking
- Trauma en PTSS
- Verslavingen
- Werkloosheid en stress
Inhoud van Les 9
Methodisch handelen- Diagnostisch proces
- Doelstelling formuleren
- Plan van aanpak maken
- Interventies kiezen
- Evalueren en bijstellen
- Reflectie en zelfevaluatie
- Gebruik van evidence-based methoden
- Rapporteren en documenteren
- Werken volgens protocollen
- Kwaliteitszorg en cliënttevredenheid
- Werken volgens protocollen
- Rapporteren en documenteren
- Gebruik van evidence-based methoden
- Reflectie en zelfevaluatie
- Evalueren en bijstellen
- Interventies kiezen
- Plan van aanpak maken
- Doelstelling formuleren
Inhoud van Les 10
Wet- en regelgeving in psychosociale zorg- Algemene zorgwetgeving
- Privacywetgeving (AVG)
- Meldcode huiselijk geweld
- Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO)
- Cliëntenrechten
- Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
- Toestemming en informed consent
- Bescherming van kwetsbare groepen
- Samenwerking met instanties
- Ethiek en beroepscodes
- Samenwerking met instanties
- Bescherming van kwetsbare groepen
- Toestemming en informed consent
- Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
- Cliëntenrechten
- Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO)
- Meldcode huiselijk geweld
- Privacywetgeving (AVG)
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!