Opleiding: HBO Crisisinterventie in de zorg (Virtual Classroom)
Wil je effectief leren omgaan met crisissituaties binnen de zorg? Met de HBO-opleiding Crisisinterventie in de zorg ontwikkel je de vaardigheden om snel en professioneel te handelen bij acute psychische nood. Je begint met een stevige basis in de principes van crisisinterventie en krijgt inzicht in psychopathologie en de dynamiek van crisissituaties. Je leert communicatietechnieken die essentieel zijn voor het voeren van ondersteunende en geruststellende gesprekken tijdens een crisis. Daarnaast leer je signalen van risico’s vroegtijdig te herkennen en toe te passen wat nodig is voor een juiste risicotaxatie. De opleiding biedt praktische kennis over interventies en behandelmethoden, zodat je passende zorg kunt bieden. Ook juridisch en ethisch handelen komen uitgebreid aan bod, zodat je altijd binnen de juiste kaders werkt. Psychosociale aspecten van crises worden behandeld, waardoor je oog hebt voor de mens achter de situatie. Je krijgt inzicht in crisismanagement in diverse zorgsettings, van klinische omgevingen tot ambulante zorg. Zelfreflectie en professionele ontwikkeling stimuleren jouw groei als zorgprofessional. Door onderzoek en evidence-based practice toe te passen, ben je verzekerd van actuele en effectieve interventies. Bereid je voor om een verschil te maken in crisiszorg en mensen in hun kwetsbaarste momenten te ondersteunen.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de basisprincipes van crisisinterventie en kunt deze toepassen in acute situaties.
- Je herkent psychopathologische kenmerken die kunnen optreden tijdens een crisis.
- Je past effectieve communicatie- en gesprekstechnieken toe in crisissituaties.
- Je signaleert risico’s en voert risicotaxatie uit om passende interventies te bepalen.
- Je kiest en voert interventies en behandelmethoden uit die aansluiten bij de crisisbehoefte.
- Je werkt binnen juridische en ethische kaders bij crisisinterventie.
- Je houdt rekening met psychosociale aspecten bij de aanpak van crisissituaties.
- Je past crisismanagement toe in verschillende zorgsettings met aandacht voor professionele ontwikkeling en evidence-based practice.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Basisprincipes crisisinterventie- Definitie en kenmerken van crisis
- Verschil tussen acute en chronische crises
- Psychologische reacties tijdens crises
- Fasen van crisisverwerking
- Stress- en copingmechanismen
- Rol van communicatie in crisis
- Ethische aspecten in crisisinterventie
- Grenzen van eigen handelen
- Multidisciplinaire samenwerking
- Wet- en regelgeving rondom crisisinterventie
- Multidisciplinaire samenwerking
- Grenzen van eigen handelen
- Ethische aspecten in crisisinterventie
- Rol van communicatie in crisis
- Stress- en copingmechanismen
- Fasen van crisisverwerking
- Psychologische reacties tijdens crises
- Verschil tussen acute en chronische crises
Inhoud van Les 2
Psychopathologie en crisis- Veelvoorkomende psychische stoornissen in crises
- Acute psychoses en delirium
- Angst- en paniekstoornissen
- Suïcidaliteit en zelfbeschadiging
- Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
- Bipolaire stoornissen in crisis
- Depressieve episoden en crisis
- Middelenmisbruik en crisis
- Comorbiditeit en crisismanagement
- Diagnostische criteria en observaties
- Comorbiditeit en crisismanagement
- Middelenmisbruik en crisis
- Depressieve episoden en crisis
- Bipolaire stoornissen in crisis
- Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
- Suïcidaliteit en zelfbeschadiging
- Angst- en paniekstoornissen
- Acute psychoses en delirium
Inhoud van Les 3
Communicatie en gesprekstechnieken- Actief luisteren
- Empathisch reageren
- Open en gesloten vragen
- De-escalatietechnieken
- Non-verbale communicatie
- Grenzen aangeven en bewaken
- Motiverende gespreksvoering
- Conflicthantering
- Omgaan met agressie
- Rapportage en overdracht
- Omgaan met agressie
- Conflicthantering
- Motiverende gespreksvoering
- Grenzen aangeven en bewaken
- Non-verbale communicatie
- De-escalatietechnieken
- Open en gesloten vragen
- Empathisch reageren
Inhoud van Les 4
Signalering en risicotaxatie- Vroegtijdige herkenning van crisis
- Risicofactoren voor escalatie
- Veiligheidsanalyse
- Indicaties voor opname of interventie
- Zelf- en ander gevaar inschatten
- Gebruik van risicotaxatie-instrumenten
- Besluitvorming in crisissituaties
- Meldingsplicht en procedures
- Betrekken van netwerk en familie
- Documentatie van bevindingen
- Betrekken van netwerk en familie
- Meldingsplicht en procedures
- Besluitvorming in crisissituaties
- Gebruik van risicotaxatie-instrumenten
- Zelf- en ander gevaar inschatten
- Indicaties voor opname of interventie
- Veiligheidsanalyse
- Risicofactoren voor escalatie
Inhoud van Les 5
Interventies en behandelmethoden- Directe interventietechnieken
- Stabilisatie en veiligheid creëren
- Crisisopvang en tijdelijke hulp
- Psychosociale ondersteuning
- Medicamenteuze interventies (basisbegrip)
- Traumaverwerkingstechnieken
- Groepsinterventies in crisis
- Rol van zelfhulp en lotgenotencontact
- Follow-up na crisis
- Evaluatie van interventies
- Follow-up na crisis
- Rol van zelfhulp en lotgenotencontact
- Groepsinterventies in crisis
- Traumaverwerkingstechnieken
- Medicamenteuze interventies (basisbegrip)
- Psychosociale ondersteuning
- Crisisopvang en tijdelijke hulp
- Stabilisatie en veiligheid creëren
Inhoud van Les 6
Juridische en ethische kaders- Wet bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ)
- Informed consent in crisissituaties
- Privacy en beroepsgeheim
- Dwang en drang: regels en beperkingen
- Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
- Rechten van de patiënt
- Ethische dilemma’s in crisisinterventie
- Professionele verantwoordelijkheid
- Cliëntgerichtheid vs. veiligheid
- Juridische procedures en rapportage
- Cliëntgerichtheid vs. veiligheid
- Professionele verantwoordelijkheid
- Ethische dilemma’s in crisisinterventie
- Rechten van de patiënt
- Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
- Dwang en drang: regels en beperkingen
- Privacy en beroepsgeheim
- Informed consent in crisissituaties
Inhoud van Les 7
Psychosociale aspecten van crisis- Invloed van crisis op sociale relaties
- Omgaan met verlies en rouw
- Culturele diversiteit en crisisbeleving
- Sociale steun en netwerk
- Stigma rond psychische problemen
- Empowerment van cliënten
- Rol van familie en mantelzorgers
- Gezinsinterventies
- Community resources en hulpbronnen
- Preventie en nazorg
- Community resources en hulpbronnen
- Gezinsinterventies
- Rol van familie en mantelzorgers
- Empowerment van cliënten
- Stigma rond psychische problemen
- Sociale steun en netwerk
- Culturele diversiteit en crisisbeleving
- Omgaan met verlies en rouw
Inhoud van Les 8
Psychosociale aspecten van crisis- Invloed van crisis op sociale relaties
- Omgaan met verlies en rouw
- Culturele diversiteit en crisisbeleving
- Sociale steun en netwerk
- Stigma rond psychische problemen
- Empowerment van cliënten
- Rol van familie en mantelzorgers
- Gezinsinterventies
- Community resources en hulpbronnen
- Preventie en nazorg
- Community resources en hulpbronnen
- Gezinsinterventies
- Rol van familie en mantelzorgers
- Empowerment van cliënten
- Stigma rond psychische problemen
- Sociale steun en netwerk
- Culturele diversiteit en crisisbeleving
- Omgaan met verlies en rouw
Inhoud van Les 9
Zelfreflectie en professionele ontwikkeling- Reflecteren op eigen handelen
- Omgaan met stress en werkdruk
- Grenzen van eigen kunnen herkennen
- Feedback vragen en verwerken
- Intervisie en supervisie
- Continue professionele ontwikkeling
- Morele stress en burn-out voorkomen
- Cultuursensitief werken
- Teamdynamiek en samenwerking
- Kwaliteitsbewaking en verbetering
- Teamdynamiek en samenwerking
- Cultuursensitief werken
- Morele stress en burn-out voorkomen
- Continue professionele ontwikkeling
- Intervisie en supervisie
- Feedback vragen en verwerken
- Grenzen van eigen kunnen herkennen
- Omgaan met stress en werkdruk
Inhoud van Les 10
Onderzoek en evidence-based practice- Rol van onderzoek in crisisinterventie
- Kritisch lezen van wetenschappelijke literatuur
- Praktijkgericht onderzoek uitvoeren
- Evidence-based interventies
- Methoden van dataverzameling
- Kwantitatieve en kwalitatieve analyses
- Implementeren van onderzoeksresultaten
- Evalueren van effectiviteit
- Kwaliteitsindicatoren in crisiszorg
- Innovaties en ontwikkelingen in het veld
- Kwaliteitsindicatoren in crisiszorg
- Evalueren van effectiviteit
- Implementeren van onderzoeksresultaten
- Kwantitatieve en kwalitatieve analyses
- Methoden van dataverzameling
- Evidence-based interventies
- Praktijkgericht onderzoek uitvoeren
- Kritisch lezen van wetenschappelijke literatuur
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!