Opleiding: HBO Voeding en diëtetiek in de zorg (Virtual Classroom)
In de opleiding HBO Voeding en diëtetiek in de zorg ontwikkel je diepgaande kennis over voedingsleer en de werking van het menselijk lichaam door anatomie en fysiologie te bestuderen. Je leert ziekteleer toepassen om voeding optimaal af te stemmen op verschillende gezondheidsproblemen en medische aandoeningen. Het diëtetisch handelen staat centraal: je leert voedingsplannen opstellen, voedingsadviezen geven en begeleiden bij diverse doelgroepen, van kinderen tot ouderen en mensen met specifieke zorgvragen. Klinische voedingszorg is een belangrijk onderdeel, waarbij je leert hoe je voeding inzet ter ondersteuning van herstel en preventie. Daarnaast krijg je inzicht in psychosociale aspecten die invloed hebben op eetgedrag en voeding, zodat je cliënten effectief en empathisch kunt begeleiden. Gezondheidsbevordering en preventie spelen een grote rol in jouw aanpak om de kwaliteit van leven te verbeteren. Je ontwikkelt vaardigheden in onderzoek en praktijkgericht werken om evidence-based beslissingen te nemen. Ook wet- en regelgeving komen aan bod, zodat je altijd volgens de juiste richtlijnen werkt. Na afronding ben je in staat om een belangrijke rol te spelen in de zorgsector door deskundig, professioneel en verantwoord om te gaan met voeding en gezondheid.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je legt de basisprincipes van voedingsleer uit en past deze toe in de dagelijkse praktijk.
- Je beschrijft relevante aspecten van anatomie en fysiologie in relatie tot voeding.
- Je herkent ziektebeelden die invloed hebben op voedingsbehoeften en -begeleiding.
- Je voert diëtetisch handelen uit volgens protocollen en individuele behoeften.
- Je stemt voeding af op verschillende doelgroepen met specifieke behoeften.
- Je ondersteunt klinische voedingszorg en monitort de effectiviteit ervan.
- Je houdt rekening met psychosociale factoren bij voedingsadvies en begeleiding.
- Je bevordert gezondheid door het stimuleren van een gezonde voedingswijze en leefstijl.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Voedingsleer- Macro- en micronutriënten
- Energiebehoefte en stofwisseling
- Voedingsrichtlijnen (Schijf van Vijf, WHO)
- Voedselvertering en -opname
- Voeding en het immuunsysteem
- Voedingsstatus en deficiënties
- Hydratatie en vochtbalans
- Voeding voor verschillende levensfasen
- Interactie tussen voeding en medicatie
- Laboratoriumwaarden en voeding
- Interactie tussen voeding en medicatie
- Voeding voor verschillende levensfasen
- Hydratatie en vochtbalans
- Voedingsstatus en deficiënties
- Voeding en het immuunsysteem
- Voedselvertering en -opname
- Voedingsrichtlijnen (Schijf van Vijf, WHO)
- Energiebehoefte en stofwisseling
Inhoud van Les 2
Anatomie en fysiologie- Spijsverteringsstelsel
- Hormonaal systeem en metabolisme
- Cardiovasculair systeem
- Nieren en vochthuishouding
- Ademhalingsstelsel en energievoorziening
- Neurologische functies en voeding
- Spier- en skeletstelsel in relatie tot voeding
- Verouderingsprocessen en fysiologie
- Regulatie van eetlust en verzadiging
- Invloed van ziekte op lichaamsfuncties
- Regulatie van eetlust en verzadiging
- Verouderingsprocessen en fysiologie
- Spier- en skeletstelsel in relatie tot voeding
- Neurologische functies en voeding
- Ademhalingsstelsel en energievoorziening
- Nieren en vochthuishouding
- Cardiovasculair systeem
- Hormonaal systeem en metabolisme
Inhoud van Les 3
Ziekteleer- Chronische ziekten (diabetes, COPD)
- Hart- en vaatziekten
- Maag- en darmziekten
- Nierziekten
- Kanker en cachexie
- Onder- en overgewicht
- Voedselallergieën en intoleranties
- Eetstoornissen
- Infectieziekten en voeding
- Ouderdomsziekten (o.a. dementie)
- Infectieziekten en voeding
- Eetstoornissen
- Voedselallergieën en intoleranties
- Onder- en overgewicht
- Kanker en cachexie
- Nierziekten
- Maag- en darmziekten
- Hart- en vaatziekten
Inhoud van Les 4
Diëtetisch handelen- Anamnese en voedingsstatus bepalen
- Diagnostiek en probleemdefinitie
- Doelen opstellen en behandelplan maken
- Advisering op maat
- Motiverende gespreksvoering
- Evaluatie en monitoring van effect
- Communicatie met zorgteam en cliënt
- Dossiervorming en verslaglegging
- Evidence-based werken
- Reflectie op eigen handelen
- Evidence-based werken
- Dossiervorming en verslaglegging
- Communicatie met zorgteam en cliënt
- Evaluatie en monitoring van effect
- Motiverende gespreksvoering
- Advisering op maat
- Doelen opstellen en behandelplan maken
- Diagnostiek en probleemdefinitie
Inhoud van Les 5
Voeding bij doelgroepen- Kinderen en adolescenten
- Ouderen en geriatrische patiënten
- Zwangeren en lactatie
- Sporters en actieve mensen
- Lage sociaaleconomische status
- Migranten en culturele diversiteit
- Mensen met een verstandelijke beperking
- Klinische populaties (ziekenhuis)
- Mantelzorg en familiecontext
- Voedselzekerheid en armoede
- Mantelzorg en familiecontext
- Klinische populaties (ziekenhuis)
- Mensen met een verstandelijke beperking
- Migranten en culturele diversiteit
- Lage sociaaleconomische status
- Sporters en actieve mensen
- Zwangeren en lactatie
- Ouderen en geriatrische patiënten
Inhoud van Les 6
Klinische voedingszorg- Enterale en parenterale voeding
- Voedingsinterventies in ziekenhuizen
- Multidisciplinaire samenwerking
- Medische voeding en dieetproducten
- Voedingsbehoefte bij intensieve zorg
- Voeding rondom operaties
- Slikproblemen en aangepaste voeding
- Zorgpaden in de diëtetiek
- Revalidatie en voeding
- Patiëntveiligheid en voeding
- Revalidatie en voeding
- Zorgpaden in de diëtetiek
- Slikproblemen en aangepaste voeding
- Voeding rondom operaties
- Voedingsbehoefte bij intensieve zorg
- Medische voeding en dieetproducten
- Multidisciplinaire samenwerking
- Voedingsinterventies in ziekenhuizen
Inhoud van Les 7
Psychosociale aspecten- Gedrag en eetgewoonten
- Eetproblemen door psychische aandoeningen
- Motivatie en gedragsverandering
- Cultuur en voeding
- Stigma rondom gewicht
- Emotie-eten en stress
- Cognitieve gedragstherapie basisprincipes
- Communicatie bij gevoelige onderwerpen
- Zelfbeeld en voeding
- Sociale omgeving en ondersteuning
- Zelfbeeld en voeding
- Communicatie bij gevoelige onderwerpen
- Cognitieve gedragstherapie basisprincipes
- Emotie-eten en stress
- Stigma rondom gewicht
- Cultuur en voeding
- Motivatie en gedragsverandering
- Eetproblemen door psychische aandoeningen
Inhoud van Les 8
Gezondheidsbevordering- Preventie van leefstijlziekten
- Voorlichting en educatie in de zorg
- Signaleren van risicogedrag
- Positieve gezondheid
- Coaching bij leefstijlverandering
- Samenwerking met GGD en huisarts
- Community health en voedingsinterventies
- Leefstijlmonitoring en screenings
- Publieke voedingscampagnes analyseren
- Digitale tools bij gezondheidsbevordering
- Publieke voedingscampagnes analyseren
- Leefstijlmonitoring en screenings
- Community health en voedingsinterventies
- Samenwerking met GGD en huisarts
- Coaching bij leefstijlverandering
- Positieve gezondheid
- Signaleren van risicogedrag
- Voorlichting en educatie in de zorg
Inhoud van Les 9
Onderzoek en praktijkgericht werken- Onderzoeksvaardigheden en methodologie
- Kwantitatief en kwalitatief onderzoek
- Dataverzameling en analyse
- Kritisch lezen van literatuur
- Opzetten van praktijkonderzoek
- Evidence-based practice toepassen
- Schrijven van onderzoeksverslag
- Toetsen van interventies in de praktijk
- Betrekken van doelgroep bij onderzoek
- Reflectie op onderzoeksresultaten
- Betrekken van doelgroep bij onderzoek
- Toetsen van interventies in de praktijk
- Schrijven van onderzoeksverslag
- Evidence-based practice toepassen
- Opzetten van praktijkonderzoek
- Kritisch lezen van literatuur
- Dataverzameling en analyse
- Kwantitatief en kwalitatief onderzoek
Inhoud van Les 10
Wet- en regelgeving- Beroepscode voor diëtisten
- Wet BIG en beroepsregistratie
- Privacy en AVG in zorgcontext
- Vergoeding en zorgverzekeraars
- Kwaliteitszorg en richtlijnen
- Verantwoordelijkheden in multidisciplinair team
- Cliëntenrechten en informed consent
- Richtlijnen van de Nederlandse Zorgautoriteit
- Wetgeving rondom medische voeding
- Juridische aspecten van advisering
- Wetgeving rondom medische voeding
- Richtlijnen van de Nederlandse Zorgautoriteit
- Cliëntenrechten en informed consent
- Verantwoordelijkheden in multidisciplinair team
- Kwaliteitszorg en richtlijnen
- Vergoeding en zorgverzekeraars
- Privacy en AVG in zorgcontext
- Wet BIG en beroepsregistratie
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!