Opleiding: HBO Psychiatrische basiszorg (Virtual Classroom)
Wil je een sterke basis ontwikkelen in psychiatrische zorg en mensen effectief ondersteunen bij psychische problemen? Met de opleiding HBO Psychiatrische basiszorg leer je alles over psychopathologie en diagnostiek, zodat je psychische aandoeningen beter begrijpt en herkent. Je ontwikkelt vaardigheid in bejegening en communicatie, essentieel voor het opbouwen van vertrouwen en het bieden van de juiste steun. Je verdiept je in farmacologie binnen de psychiatrie, waardoor je inzicht krijgt in medicatiegebruik en de effecten daarvan. Praktijkgericht handelen staat centraal, zodat je meteen kunt toepassen wat je leert in de dagelijkse zorgsituaties. Ethiek en beroepshouding vormen een belangrijk onderdeel, waarbij je leert omgaan met dilemma’s en verantwoord zorgt voor kwetsbare mensen. Je maakt kennis met forensische psychiatrie en ontwikkelingspsychopathologie, wat je helpt verschillende doelgroepen en complexe situaties te begrijpen. Ook somatische zorg binnen de psychiatrie komt aan bod, omdat lichamelijke gezondheid onlosmakelijk verbonden is met geestelijke gezondheid. Je leert effectief samenwerken binnen het zorgnetwerk, waardoor je cliënten optimale ondersteuning krijgt. Na deze opleiding ben je klaar om een waardevolle bijdrage te leveren aan de psychiatrische zorg en het welzijn van mensen met psychische aandoeningen te verbeteren.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de basisprincipes van psychopathologie en kunt symptomen herkennen
- Je voert diagnostische processen uit volgens geldende methodieken
- Je past bejegening en communicatie aan bij psychiatrische cliënten
- Je hebt inzicht in farmacologie binnen de psychiatrie en de effecten van medicatie
- Je handelt praktijkgericht en toepasbaar in psychiatrische zorgsituaties
- Je hanteert ethische normen en een professionele beroepshouding
- Je bent bekend met forensische psychiatrie en relevante wet- en regelgeving
- Je werkt effectief samen binnen het zorgnetwerk rondom psychiatrische cliënten
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Psychopathologie- Indeling van psychische stoornissen volgens DSM-5
- Angststoornissen: kenmerken, verloop en behandeling
- Stemmingsstoornissen: depressie en bipolaire stoornis
- Psychotische stoornissen, inclusief schizofrenie
- Persoonlijkheidsstoornissen: types en benadering
- Verslavingsproblematiek en comorbiditeit
- Eetstoornissen en lichaamsbeeld
- Trauma en posttraumatische stressstoornis (PTSS)
- Neurobiologische modellen van psychische aandoeningen
- Differentiaaldiagnostiek en signalering
- Neurobiologische modellen van psychische aandoeningen
- Trauma en posttraumatische stressstoornis (PTSS)
- Eetstoornissen en lichaamsbeeld
- Verslavingsproblematiek en comorbiditeit
- Persoonlijkheidsstoornissen: types en benadering
- Psychotische stoornissen, inclusief schizofrenie
- Stemmingsstoornissen: depressie en bipolaire stoornis
- Angststoornissen: kenmerken, verloop en behandeling
Inhoud van Les 2
Diagnostiek- Observeren van gedrag en interactiepatronen
- Afname van psychiatrische anamneses
- Gebruik van gestandaardiseerde vragenlijsten
- Interpretatie van psychologische testen
- Inschatting van suïciderisico en veiligheidsanalyse
- Diagnostiek bij mensen met een verstandelijke beperking
- Cultuursensitieve diagnostiek
- Diagnostiek bij kinderen en adolescenten
- Multidisciplinaire samenwerking in diagnostiek
- Rapportage en overdracht in de praktijk
- Multidisciplinaire samenwerking in diagnostiek
- Diagnostiek bij kinderen en adolescenten
- Cultuursensitieve diagnostiek
- Diagnostiek bij mensen met een verstandelijke beperking
- Inschatting van suïciderisico en veiligheidsanalyse
- Interpretatie van psychologische testen
- Gebruik van gestandaardiseerde vragenlijsten
- Afname van psychiatrische anamneses
Inhoud van Les 3
Bejegening en communicatie- Basisprincipes van empathische communicatie
- Actief luisteren en non-verbale signalen herkennen
- Gespreksvoering bij emotionele ontregeling
- Grenzen stellen en omgaan met agressie
- Motiverende gespreksvoering
- Contact maken met cliënten met wanen of hallucinaties
- Psycho-educatie aan cliënt en naasten
- Oordeelsvrije houding in gesprekstechnieken
- Omgaan met culturele verschillen in communicatie
- Reflectie op eigen communicatiegedrag
- Omgaan met culturele verschillen in communicatie
- Oordeelsvrije houding in gesprekstechnieken
- Psycho-educatie aan cliënt en naasten
- Contact maken met cliënten met wanen of hallucinaties
- Motiverende gespreksvoering
- Grenzen stellen en omgaan met agressie
- Gespreksvoering bij emotionele ontregeling
- Actief luisteren en non-verbale signalen herkennen
Inhoud van Les 4
Farmacologie in de psychiatrie- Soorten psychofarmaca en werkingsmechanismen
- Antidepressiva: indicaties en bijwerkingen
- Antipsychotica: werking, bijwerkingen en risico’s
- Stemmingsstabilisatoren en hun toepassingen
- Benzodiazepines: gebruik en verslavingsrisico
- Interactie tussen medicatie en psychische klachten
- Medicatieveiligheid en toedieningswijzen
- Voorlichting over medicatie aan cliënten
- Signaleren van bijwerkingen en therapietrouw
- Begeleiden van medicatie-afbouw
- Signaleren van bijwerkingen en therapietrouw
- Voorlichting over medicatie aan cliënten
- Medicatieveiligheid en toedieningswijzen
- Interactie tussen medicatie en psychische klachten
- Benzodiazepines: gebruik en verslavingsrisico
- Stemmingsstabilisatoren en hun toepassingen
- Antipsychotica: werking, bijwerkingen en risico’s
- Antidepressiva: indicaties en bijwerkingen
Inhoud van Les 5
Praktijkgericht handelen- Verpleegkundige observaties in de psychiatrie
- Toepassen van interventies uit de SRH-methodiek
- Structureren van het dagelijks leven van cliënten
- Herstelondersteunende zorg in de praktijk
- Crisisinterventie en vroegsignalering
- Preventie van terugval en signaleringsplannen
- Afnemen van zelfredzaamheidslijsten
- Samenwerken met familie en netwerk
- Registratie en verslaglegging volgens richtlijnen
- Werken met zorgpaden en behandelplannen
- Registratie en verslaglegging volgens richtlijnen
- Samenwerken met familie en netwerk
- Afnemen van zelfredzaamheidslijsten
- Preventie van terugval en signaleringsplannen
- Crisisinterventie en vroegsignalering
- Herstelondersteunende zorg in de praktijk
- Structureren van het dagelijks leven van cliënten
- Toepassen van interventies uit de SRH-methodiek
Inhoud van Les 6
Ethiek en beroepshouding- Ethiek in de geestelijke gezondheidszorg
- Reflectie op eigen normen en waarden
- Privacy en beroepsgeheim in de psychiatrie
- Zelfbeschikking versus zorgverantwoordelijkheid
- Dilemma’s bij dwang en drang
- Beroepscode en professionele grenzen
- Omgaan met grensoverschrijdend gedrag
- Verantwoordelijkheid binnen multidisciplinaire teams
- Omgaan met morele stress
- Leren van incidenten en fouten
- Omgaan met morele stress
- Verantwoordelijkheid binnen multidisciplinaire teams
- Omgaan met grensoverschrijdend gedrag
- Beroepscode en professionele grenzen
- Dilemma’s bij dwang en drang
- Zelfbeschikking versus zorgverantwoordelijkheid
- Privacy en beroepsgeheim in de psychiatrie
- Reflectie op eigen normen en waarden
Inhoud van Les 7
Forensische psychiatrie- Werken met cliënten met een strafrechtelijke achtergrond
- Diagnostiek binnen forensische context
- Risicotaxatie van gewelddadig gedrag
- Behandeling van psychopathie
- Reclassering en nazorg
- Juridisch kader: TBS en strafrechtelijke maatregelen
- Signaleren van recidivegevaar
- Agressiehantering in gesloten settings
- Samenwerking met politie en justitie
- Ethiek binnen forensisch werken
- Samenwerking met politie en justitie
- Agressiehantering in gesloten settings
- Signaleren van recidivegevaar
- Juridisch kader: TBS en strafrechtelijke maatregelen
- Reclassering en nazorg
- Behandeling van psychopathie
- Risicotaxatie van gewelddadig gedrag
- Diagnostiek binnen forensische context
Inhoud van Les 8
Ontwikkelingspsychopathologie- Psychische ontwikkeling van kinderen en jongeren
- Hechting en gedragsproblemen
- ADHD en autismespectrumstoornissen
- Externaliserend en internaliserend gedrag
- Jeugdzorg en psychiatrie: samenwerken
- Ouderlijke belasting en opvoedondersteuning
- Jeugdtrauma en veerkracht
- Transitie naar volwassenenzorg
- Diagnostische instrumenten voor jeugd
- Behandelstrategieën per leeftijdsgroep
- Diagnostische instrumenten voor jeugd
- Transitie naar volwassenenzorg
- Jeugdtrauma en veerkracht
- Ouderlijke belasting en opvoedondersteuning
- Jeugdzorg en psychiatrie: samenwerken
- Externaliserend en internaliserend gedrag
- ADHD en autismespectrumstoornissen
- Hechting en gedragsproblemen
Inhoud van Les 9
Somatische zorg en psychiatrie- Somatische screening bij psychiatrische cliënten
- Effect van lichamelijke aandoeningen op psyche
- Somatisatie en conversiestoornissen
- Leefstijlinterventies bij psychiatrische problematiek
- Voeding, slaap en beweging als zorgonderdelen
- Verslaving en lichamelijke gevolgen
- Zelfzorg en hygiëne begeleiden
- Samenwerking met huisartsen en specialisten
- Monitoring van lichamelijke bijwerkingen van medicatie
- Signaleren van medische urgentie bij psychiatrie
- Monitoring van lichamelijke bijwerkingen van medicatie
- Samenwerking met huisartsen en specialisten
- Zelfzorg en hygiëne begeleiden
- Verslaving en lichamelijke gevolgen
- Voeding, slaap en beweging als zorgonderdelen
- Leefstijlinterventies bij psychiatrische problematiek
- Somatisatie en conversiestoornissen
- Effect van lichamelijke aandoeningen op psyche
Inhoud van Les 10
Samenwerking in het zorgnetwerk- Multidisciplinair samenwerken in GGZ-teams
- Verwijzing en ketenzorg in de psychiatrie
- Contact met mantelzorgers en familie
- Sociaal domein en GGZ: samenwerking
- Rol van de POH-GGZ in de keten
- Wet- en regelgeving rond samenwerking
- Zorgcoördinatie en casemanagement
- Samenwerken met ervaringsdeskundigen
- Overdracht bij ontslag en nazorg
- Communicatie tussen instellingen en disciplines
- Overdracht bij ontslag en nazorg
- Samenwerken met ervaringsdeskundigen
- Zorgcoördinatie en casemanagement
- Wet- en regelgeving rond samenwerking
- Rol van de POH-GGZ in de keten
- Sociaal domein en GGZ: samenwerking
- Contact met mantelzorgers en familie
- Verwijzing en ketenzorg in de psychiatrie
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!