Opleiding: HBO Communiceren met cliënten (Virtual Classroom)
Wil je jouw communicatieve vaardigheden naar een hoger niveau tillen en effectief leren communiceren met cliënten in de zorg? Met de HBO-opleiding Communiceren met cliënten ontwikkel je essentiële communicatieve basisvaardigheden en leer je hoe je interpersoonlijk en professioneel communiceert in diverse zorgcontexten. Je krijgt inzicht in gespreksvoeringstechnieken waarmee je gesprekken doelgericht en empathisch voert, zowel mondeling als schriftelijk. Daarnaast leer je hoe je digitale communicatie effectief inzet om contact te onderhouden en informatie over te brengen. Klantgerichtheid en servicegericht communiceren staan centraal, zodat je altijd aansluit bij de behoeften en wensen van de cliënt. Cultuursensitieve communicatie komt uitgebreid aan bod, waardoor je leert omgaan met diversiteit en culturele verschillen met respect en begrip benadert. Ook de psychologische aspecten van communicatie komen aan de orde, zodat je beter begrijpt hoe je boodschappen overbrengt en ontvangt. Door deze opleiding ontwikkel je jezelf tot een communicatieve professional die professioneel, doeltreffend en met een warm hart communiceert. Wil jij groeien in jouw communicatie en het verschil maken voor cliënten? Kies dan voor de HBO-opleiding Communiceren met cliënten en versterk je positie binnen de zorg!
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je ontwikkelt communicatieve basisvaardigheden voor effectieve interactie
- Je past interpersoonlijke communicatie toe in zorgsituaties
- Je communiceert adequaat binnen verschillende zorgcontexten
- Je beheerst gespreksvoeringstechnieken om gesprekken doelgericht te voeren
- Je schrijft heldere en empathische communicatie naar cliënten
- Je gebruikt digitale communicatiekanalen op een professionele manier
- Je hanteert klantgerichte en servicegerichte communicatieprincipes
- Je communiceert cultuursensitief en respectvol met diverse doelgroepen
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Communicatieve basisvaardigheden- Actief luisteren
- Open en gesloten vragen
- Non-verbale communicatie herkennen
- Feedback geven en ontvangen
- Samenvatten van informatie
- Spreektempo en intonatie beheersen
- Omgaan met taalbarrières
- Clarificeren van onduidelijkheden
- Empathisch reageren
- Schriftelijke communicatie basistechnieken
- Empathisch reageren
- Clarificeren van onduidelijkheden
- Omgaan met taalbarrières
- Spreektempo en intonatie beheersen
- Samenvatten van informatie
- Feedback geven en ontvangen
- Non-verbale communicatie herkennen
- Open en gesloten vragen
Inhoud van Les 2
Interpersoonlijke communicatie- Relatieopbouw met cliënten
- Conflicthanteringstechnieken
- Grenzen aangeven en respecteren
- Culturele sensitiviteit
- Omgaan met emoties bij cliënten
- Vertrouwen creëren
- Verbaal en non-verbaal congruent zijn
- Positieve framing
- Motiveren en stimuleren
- Herkennen van communicatiestijlen
- Motiveren en stimuleren
- Positieve framing
- Verbaal en non-verbaal congruent zijn
- Vertrouwen creëren
- Omgaan met emoties bij cliënten
- Culturele sensitiviteit
- Grenzen aangeven en respecteren
- Conflicthanteringstechnieken
Inhoud van Les 3
Communiceren in zorgcontext- Medische terminologie begrijpelijk maken
- Communicatie rondom privacy en vertrouwelijkheid
- Gesprekken voorbereiden en structureren
- Informed consent uitleggen
- Omgaan met lastige of emotionele onderwerpen
- Communicatie bij mantelzorgers
- Ethische overwegingen in communicatie
- Communicatie tijdens crisissituaties
- Grenzen tussen professioneel en persoonlijk
- Gebruik van hulpmiddelen in communicatie
- Grenzen tussen professioneel en persoonlijk
- Communicatie tijdens crisissituaties
- Ethische overwegingen in communicatie
- Communicatie bij mantelzorgers
- Omgaan met lastige of emotionele onderwerpen
- Informed consent uitleggen
- Gesprekken voorbereiden en structureren
- Communicatie rondom privacy en vertrouwelijkheid
Inhoud van Les 4
Gespreksvoeringstechnieken- Motiverende gespreksvoering
- Gespreksdoelen formuleren
- Omgaan met weerstand
- Samenvatten en doorvragen
- Effectief afronden van gesprekken
- Reflectieve luistertechnieken
- Openings- en afsluitingszinnen
- Gespreksnotities maken
- Rollen in een gesprek (spreker, luisteraar)
- Gebruik van stiltes
- Rollen in een gesprek (spreker, luisteraar)
- Gespreksnotities maken
- Openings- en afsluitingszinnen
- Reflectieve luistertechnieken
- Effectief afronden van gesprekken
- Samenvatten en doorvragen
- Omgaan met weerstand
- Gespreksdoelen formuleren
Inhoud van Les 5
Schriftelijke communicatie met cliënten- E-mails professioneel opstellen
- Verslaglegging en rapportage
- Klantgerichte taal gebruiken
- Privacy en AVG in schriftelijke communicatie
- Complexe informatie helder verwoorden
- Correct taalgebruik en spelling
- Structureren van teksten
- Gebruik van sjablonen
- Feedback verwerken in teksten
- Communiceren via digitale platforms
- Feedback verwerken in teksten
- Gebruik van sjablonen
- Structureren van teksten
- Correct taalgebruik en spelling
- Complexe informatie helder verwoorden
- Privacy en AVG in schriftelijke communicatie
- Klantgerichte taal gebruiken
- Verslaglegging en rapportage
Inhoud van Les 6
Digitale communicatie- Ethisch gebruik van digitale middelen
- Sociale media en privacy
- Chat- en videocommunicatie met cliënten
- Digitale toegankelijkheid
- Online etiketten en omgangsvormen
- Beveiliging en vertrouwelijkheid online
- Digitale hulpmiddelen inzetten bij communicatie
- Omgaan met misverstanden online
- Multimodale communicatie begrijpen
- Evalueren van digitale communicatiemiddelen
- Multimodale communicatie begrijpen
- Omgaan met misverstanden online
- Digitale hulpmiddelen inzetten bij communicatie
- Beveiliging en vertrouwelijkheid online
- Online etiketten en omgangsvormen
- Digitale toegankelijkheid
- Chat- en videocommunicatie met cliënten
- Sociale media en privacy
Inhoud van Les 7
Klantgerichtheid en servicegericht communiceren- Klantwensen signaleren
- Oplossingsgericht denken en communiceren
- Omgaan met klachten
- Proactieve communicatie
- Klanttevredenheid meten
- Onderkennen van klantbehoeften
- Respectvolle communicatie
- Relatiemanagement
- Grenzen van dienstverlening aangeven
- Follow-up en nazorg
- Grenzen van dienstverlening aangeven
- Relatiemanagement
- Respectvolle communicatie
- Onderkennen van klantbehoeften
- Klanttevredenheid meten
- Proactieve communicatie
- Omgaan met klachten
- Oplossingsgericht denken en communiceren
Inhoud van Les 8
Cultuursensitieve communicatie- Culturele diversiteit herkennen
- Vooroordelen en stereotypes vermijden
- Communiceren met anderstaligen
- Non-verbale verschillen tussen culturen
- Respect tonen voor culturele waarden
- Etnische gevoeligheden in gesprekken
- Interculturele conflicthantering
- Taalniveau aanpassen aan doelgroep
- Cultuurspecifieke communicatievormen
- Betrekken van culturele tolken of mediators
- Cultuurspecifieke communicatievormen
- Taalniveau aanpassen aan doelgroep
- Interculturele conflicthantering
- Etnische gevoeligheden in gesprekken
- Respect tonen voor culturele waarden
- Non-verbale verschillen tussen culturen
- Communiceren met anderstaligen
- Vooroordelen en stereotypes vermijden
Inhoud van Les 9
Psychologische aspecten van communicatie- Basiskennis psychologie van communicatie
- Omgaan met weerstand en defensief gedrag
- Herkennen van stress en spanning
- Grenzen van eigen invloed
- Zelfreflectie in communicatie
- Stressreductie technieken toepassen
- Signaleren van mentale gezondheidsproblemen
- Ondersteunen bij gedragsverandering
- Effect van lichaamstaal op emotie
- Verbinding leggen via empathie
- Effect van lichaamstaal op emotie
- Ondersteunen bij gedragsverandering
- Signaleren van mentale gezondheidsproblemen
- Stressreductie technieken toepassen
- Zelfreflectie in communicatie
- Grenzen van eigen invloed
- Herkennen van stress en spanning
- Omgaan met weerstand en defensief gedrag
Inhoud van Les 10
Professionele communicatieontwikkeling- Communicatie-evaluatie en feedback
- Reflectie op eigen communicatiestijl
- Oefenen van presentaties en gesprekken
- Samenwerken met collega’s en ketenpartners
- Rol van communicatie in kwaliteitszorg
- Omgaan met ethische dilemma’s
- Continu leren en verbeteren
- Effectief gebruik van communicatietools
- Grenzen en beroepsethiek
- Zelfmanagement en stressbeheersing
- Grenzen en beroepsethiek
- Effectief gebruik van communicatietools
- Continu leren en verbeteren
- Omgaan met ethische dilemma’s
- Rol van communicatie in kwaliteitszorg
- Samenwerken met collega’s en ketenpartners
- Oefenen van presentaties en gesprekken
- Reflectie op eigen communicatiestijl
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!