Opleiding: HBO Groepsactiviteiten organiseren (Virtual Classroom)
Wil je leren hoe je succesvolle groepsactiviteiten organiseert die impact maken? Met de HBO-opleiding Groepsactiviteiten organiseren ontwikkel je de vaardigheden om elk evenement van begin tot eind professioneel te plannen en uit te voeren. Je leert hoe je een gedetailleerde planning maakt, waarbij logistiek en communicatie perfect op elkaar worden afgestemd om een soepel verloop te garanderen. Financieel beheer speelt een cruciale rol, en je krijgt inzicht in het effectief beheren van budgetten en kosten. Daarnaast leer je risico’s tijdig te signaleren en te managen, zodat je veilig en verantwoord evenementen kunt organiseren. Teammanagement is een belangrijk onderdeel, waarbij je leert een sterk en gemotiveerd team aan te sturen. Door doelgroepanalyse pas je activiteiten aan op de wensen en behoeften van de deelnemers, waardoor je impact maximaliseert. Je ontwikkelt creatieve en passende activiteiten die aansluiten bij verschillende doelgroepen. Na afloop evalueer je het evenement kritisch om te leren en te verbeteren voor de toekomst. Marketing zorgt ervoor dat je je activiteiten succesvol onder de aandacht brengt en deelnemers aantrekt. Bereid je voor om als organisator te schitteren en onvergetelijke groepsactiviteiten neer te zetten die blijven hangen.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je ontwikkelt een effectieve planning voor logistieke processen en activiteiten.
- Je beheert logistieke processen efficiënt om doelstellingen te realiseren.
- Je communiceert helder en doelgericht binnen teams en met stakeholders.
- Je voert financieel beheer uit binnen projecten en activiteiten.
- Je identificeert en beheerst risico’s in de uitvoering van projecten.
- Je leidt en motiveert teams om samen doelstellingen te behalen.
- Je analyseert doelgroepen om activiteiten en communicatie af te stemmen.
- Je ontwikkelt en organiseert activiteiten die aansluiten bij de behoeften van de doelgroep.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Planning- Vaststellen van de doelstellingen van de activiteit
- Opstellen van een gedetailleerde tijdsplanning
- Bepalen van benodigde middelen en materialen
- Prioriteren van taken en verantwoordelijkheden
- Maken van een draaiboek of routeplan
- Afstemmen van planning met betrokken partijen
- Inplannen van evaluatiemomenten
- Voorbereiden van back-up scenario’s bij uitval
- Documenteren van planning voor teamgebruik
- Evalueren en bijstellen van de planning na uitvoering
- Documenteren van planning voor teamgebruik
- Voorbereiden van back-up scenario’s bij uitval
- Inplannen van evaluatiemomenten
- Afstemmen van planning met betrokken partijen
- Maken van een draaiboek of routeplan
- Prioriteren van taken en verantwoordelijkheden
- Bepalen van benodigde middelen en materialen
- Opstellen van een gedetailleerde tijdsplanning
Inhoud van Les 2
Logistiek- Selecteren van geschikte locaties
- Organiseren van transport en routeplanning
- Inkoop van benodigd materiaal
- Opstellen van checklists voor benodigdheden
- Coördineren van op- en afbouw van locaties
- Tijdig reserveren van faciliteiten
- Communiceren met leveranciers en partners
- Organiseren van EHBO en veiligheidsvoorzieningen
- Inventariseren van technische benodigdheden
- Evalueren van de logistieke uitvoering na activiteiten
- Inventariseren van technische benodigdheden
- Organiseren van EHBO en veiligheidsvoorzieningen
- Communiceren met leveranciers en partners
- Tijdig reserveren van faciliteiten
- Coördineren van op- en afbouw van locaties
- Opstellen van checklists voor benodigdheden
- Inkoop van benodigd materiaal
- Organiseren van transport en routeplanning
Inhoud van Les 3
Communicatie- Interne communicatie met teamleden
- Externe communicatie met deelnemers
- Opstellen van uitnodigingen en informatiebrieven
- Gebruik van digitale communicatiekanalen
- Actief luisteren en feedback verwerken
- Conflicten en misverstanden oplossen
- Presentatietechnieken toepassen voor groepen
- Communicatiestijl aanpassen aan doelgroep
- Opzetten van communicatieschema’s
- Evalueren van communicatiedoelstellingen
- Opzetten van communicatieschema’s
- Communicatiestijl aanpassen aan doelgroep
- Presentatietechnieken toepassen voor groepen
- Conflicten en misverstanden oplossen
- Actief luisteren en feedback verwerken
- Gebruik van digitale communicatiekanalen
- Opstellen van uitnodigingen en informatiebrieven
- Externe communicatie met deelnemers
Inhoud van Les 4
Financieel beheer- Opstellen van een begroting
- Inschatten van kosten per activiteit
- Monitoren van uitgaven en inkomsten
- Aanvragen van sponsorgelden of subsidies
- Facturatie en administratieve afhandeling
- Kostenbesparende maatregelen identificeren
- Uitvoeren van financiële risicoanalyse
- Rapporteren van financiële resultaten
- Evalueren van budgettering na afloop
- Documenteren van financiële procedures
- Evalueren van budgettering na afloop
- Rapporteren van financiële resultaten
- Uitvoeren van financiële risicoanalyse
- Kostenbesparende maatregelen identificeren
- Facturatie en administratieve afhandeling
- Aanvragen van sponsorgelden of subsidies
- Monitoren van uitgaven en inkomsten
- Inschatten van kosten per activiteit
Inhoud van Les 5
Risicomanagement- Identificeren van potentiële risico’s
- Analyseren van veiligheidsrisico’s voor deelnemers
- Opstellen van noodplannen
- Beoordelen van verzekeringsbehoeften
- Communiceren van veiligheidsregels
- Oefenen van noodscenario’s met teamleden
- Monitoren van risico’s tijdens uitvoering
- Registreren van incidenten
- Evalueren van risicoanalyse na activiteiten
- Implementeren van verbeteringen voor toekomstige activiteiten
- Evalueren van risicoanalyse na activiteiten
- Registreren van incidenten
- Monitoren van risico’s tijdens uitvoering
- Oefenen van noodscenario’s met teamleden
- Communiceren van veiligheidsregels
- Beoordelen van verzekeringsbehoeften
- Opstellen van noodplannen
- Analyseren van veiligheidsrisico’s voor deelnemers
Inhoud van Les 6
Teammanagement- Samenstellen van een effectief projectteam
- Rollen en verantwoordelijkheden verdelen
- Motiveren en begeleiden van teamleden
- Opbouwen van vertrouwen en samenwerking
- Conflicthantering binnen het team
- Plannen van teamvergaderingen
- Feedback geven en ontvangen
- Coachen van teamleden op competenties
- Evalueren van teamresultaten
- Bijstellen van teamstrategieën
- Evalueren van teamresultaten
- Coachen van teamleden op competenties
- Feedback geven en ontvangen
- Plannen van teamvergaderingen
- Conflicthantering binnen het team
- Opbouwen van vertrouwen en samenwerking
- Motiveren en begeleiden van teamleden
- Rollen en verantwoordelijkheden verdelen
Inhoud van Les 7
Doelgroepanalyse- Identificeren van doelgroepkenmerken
- Analyse van wensen en behoeften van deelnemers
- Leeftijds- en vaardigheidsspecifieke aanpak bepalen
- Integreren van cultuur- en diversiteitsbewustzijn
- Peilen van verwachtingen voorafgaand aan de activiteit
- Controleren van toegankelijkheid van locatie en activiteiten
- Evalueren van deelnemerservaringen
- Feedback verwerken voor toekomstige activiteiten
- Aanpassen van activiteiten aan verschillende niveaus
- Opstellen van deelnemersprofielen
- Aanpassen van activiteiten aan verschillende niveaus
- Feedback verwerken voor toekomstige activiteiten
- Evalueren van deelnemerservaringen
- Controleren van toegankelijkheid van locatie en activiteiten
- Peilen van verwachtingen voorafgaand aan de activiteit
- Integreren van cultuur- en diversiteitsbewustzijn
- Leeftijds- en vaardigheidsspecifieke aanpak bepalen
- Analyse van wensen en behoeften van deelnemers
Inhoud van Les 8
Doelgroepanalyse- Identificeren van doelgroepkenmerken
- Analyse van wensen en behoeften van deelnemers
- Leeftijds- en vaardigheidsspecifieke aanpak bepalen
- Integreren van cultuur- en diversiteitsbewustzijn
- Peilen van verwachtingen voorafgaand aan de activiteit
- Controleren van toegankelijkheid van locatie en activiteiten
- Evalueren van deelnemerservaringen
- Feedback verwerken voor toekomstige activiteiten
- Aanpassen van activiteiten aan verschillende niveaus
- Opstellen van deelnemersprofielen
- Aanpassen van activiteiten aan verschillende niveaus
- Feedback verwerken voor toekomstige activiteiten
- Evalueren van deelnemerservaringen
- Controleren van toegankelijkheid van locatie en activiteiten
- Peilen van verwachtingen voorafgaand aan de activiteit
- Integreren van cultuur- en diversiteitsbewustzijn
- Leeftijds- en vaardigheidsspecifieke aanpak bepalen
- Analyse van wensen en behoeften van deelnemers
Inhoud van Les 9
Evaluatie- Opstellen van evaluatiecriteria
- Verzamelen van deelnemersfeedback
- Observeren van groepsdynamiek tijdens activiteiten
- Analyseren van sterke en zwakke punten
- Voeren van evaluatiegesprekken met teamleden
- Schriftelijk rapporteren van resultaten
- Opstellen van verbeterplan voor volgende activiteiten
- Toepassen van kwantitatieve en kwalitatieve evaluatiemethoden
- Presenteren van evaluatiebevindingen
- Leren van best practices en fouten
- Presenteren van evaluatiebevindingen
- Toepassen van kwantitatieve en kwalitatieve evaluatiemethoden
- Opstellen van verbeterplan voor volgende activiteiten
- Schriftelijk rapporteren van resultaten
- Voeren van evaluatiegesprekken met teamleden
- Analyseren van sterke en zwakke punten
- Observeren van groepsdynamiek tijdens activiteiten
- Verzamelen van deelnemersfeedback
Inhoud van Les 10
Marketing- Identificeren van doelgroep voor promotie
- Opstellen van marketingstrategie
- Gebruik van sociale media en digitale kanalen
- Ontwerpen van promotiemateriaal
- Samenwerken met partners en sponsoren
- Organiseren van open dagen en kennismakingsactiviteiten
- Evalueren van marketingresultaten
- Feedback verwerken van deelnemers
- Bepalen van prijsstrategie en pakketten
- Documenteren van marketingcampagnes
- Bepalen van prijsstrategie en pakketten
- Feedback verwerken van deelnemers
- Evalueren van marketingresultaten
- Organiseren van open dagen en kennismakingsactiviteiten
- Samenwerken met partners en sponsoren
- Ontwerpen van promotiemateriaal
- Gebruik van sociale media en digitale kanalen
- Opstellen van marketingstrategie
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!