Opleiding: HBO Begeleiden van kwetsbare doelgroepen (Virtual Classroom)
Wil je een verschil maken in het leven van kwetsbare doelgroepen? Met de opleiding HBO Begeleiden van kwetsbare doelgroepen ontwikkel je diepgaande kennis van psychologie en sociologie om beter te begrijpen wat jouw cliënten nodig hebben. Je leert effectief communiceren en past pedagogische principes toe om passende begeleiding te bieden die aansluit bij de unieke situatie van elke cliënt. Daarnaast krijg je inzicht in relevante wet- en regelgeving, zodat je altijd professioneel en verantwoord te werk gaat. Methodisch werken staat centraal, waardoor je gestructureerd en doelgericht begeleiding kunt bieden. Je leert samenwerken binnen multidisciplinaire teams, wat essentieel is om complexe hulpvragen integraal aan te pakken. Praktische klinische vaardigheden zorgen ervoor dat je ook in uitdagende situaties goed kunt handelen. Psychosociale begeleiding maakt het mogelijk om cliënten niet alleen op praktisch maar ook op emotioneel vlak te ondersteunen. Door continue professionele ontwikkeling blijf je groeien en verbeteren in jouw rol. Na deze opleiding ben je in staat om kwetsbare mensen op een deskundige en empathische manier te begeleiden, waardoor zij hun zelfredzaamheid vergroten en kwaliteit van leven verbeteren. Zo lever je een waardevolle bijdrage aan de zorg en ondersteuning binnen jouw gemeenschap.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de basisprincipes van psychologie en hun toepassing in de praktijk
- Je analyseert maatschappelijke processen vanuit sociologisch perspectief
- Je communiceert effectief in diverse professionele situaties
- Je past pedagogische kennis toe in de begeleiding van cliënten
- Je kent en hanteert relevante wet- en regelgeving binnen het werkveld
- Je werkt methodisch en systematisch volgens professionele standaarden
- Je functioneert effectief binnen multidisciplinaire teams
- Je ontwikkelt klinische vaardigheden voor psychosociale begeleiding
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Psychologie- Basisbegrippen van de ontwikkelingspsychologie
- Sociale en emotionele ontwikkeling bij kwetsbare groepen
- Copingmechanismen en stressreacties
- Persoonlijkheidsontwikkeling en gedragsstijlen
- Invloed van traumatische ervaringen
- Motivatie en gedragsverandering
- Cognitieve processen en informatieverwerking
- Diagnostische observaties in de praktijk
- Psychologische interventies en ondersteuningsvormen
- Grenzen en ethiek in psychologische begeleiding
- Psychologische interventies en ondersteuningsvormen
- Diagnostische observaties in de praktijk
- Cognitieve processen en informatieverwerking
- Motivatie en gedragsverandering
- Invloed van traumatische ervaringen
- Persoonlijkheidsontwikkeling en gedragsstijlen
- Copingmechanismen en stressreacties
- Sociale en emotionele ontwikkeling bij kwetsbare groepen
Inhoud van Les 2
Sociologie- Sociale structuren en rollen
- Sociale ongelijkheid en kwetsbaarheid
- Cultuur en diversiteit in de samenleving
- Sociale netwerken en hun invloed
- Stigma en discriminatie
- Groepsdynamica en sociale interacties
- Sociale participatie en integratie
- Hulpverleningssystemen en beleid
- Gemeenschapsvorming en sociale cohesie
- Analyse van maatschappelijke trends
- Gemeenschapsvorming en sociale cohesie
- Hulpverleningssystemen en beleid
- Sociale participatie en integratie
- Groepsdynamica en sociale interacties
- Stigma en discriminatie
- Sociale netwerken en hun invloed
- Cultuur en diversiteit in de samenleving
- Sociale ongelijkheid en kwetsbaarheid
Inhoud van Les 3
Communicatie- Verbale en non-verbale communicatie
- Luistervaardigheden en empathie
- Conflicthantering en mediation
- Communicatiestijlen bij kwetsbare groepen
- Professionele gesprekstechnieken
- Presentatie- en overtuigingsvaardigheden
- Schriftelijke verslaglegging en rapportages
- Digitale communicatie en sociale media
- Feedback geven en ontvangen
- Grenzen in communicatie en privacy
- Feedback geven en ontvangen
- Digitale communicatie en sociale media
- Schriftelijke verslaglegging en rapportages
- Presentatie- en overtuigingsvaardigheden
- Professionele gesprekstechnieken
- Communicatiestijlen bij kwetsbare groepen
- Conflicthantering en mediation
- Luistervaardigheden en empathie
Inhoud van Les 4
Pedagogiek- Basisprincipes van pedagogische begeleiding
- Opvoedingsstijlen en hun effecten
- Signaleren van ontwikkelingsachterstanden
- Begeleidingsplannen opstellen
- Pedagogische interventies en methodieken
- Spel- en leeractiviteiten organiseren
- Relatieopbouw en hechting
- Samenwerking met ouders en netwerk
- Begeleiding van kinderen met speciale behoeften
- Evaluatie van pedagogische processen
- Begeleiding van kinderen met speciale behoeften
- Samenwerking met ouders en netwerk
- Relatieopbouw en hechting
- Spel- en leeractiviteiten organiseren
- Pedagogische interventies en methodieken
- Begeleidingsplannen opstellen
- Signaleren van ontwikkelingsachterstanden
- Opvoedingsstijlen en hun effecten
Inhoud van Les 5
Wet- en Regelgeving- Basisprincipes van jeugdbescherming en zorg
- Wet op de jeugdzorg
- Privacywetgeving en AVG
- Meldplicht en beroepsgeheim
- Cliëntenrechten en plichten
- Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
- Arbeidsrecht en beroepscode
- Veiligheid en meldprocedures
- Kwaliteitsstandaarden in zorg en begeleiding
- Ethische dilemma’s en besluitvorming
- Kwaliteitsstandaarden in zorg en begeleiding
- Veiligheid en meldprocedures
- Arbeidsrecht en beroepscode
- Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
- Cliëntenrechten en plichten
- Meldplicht en beroepsgeheim
- Privacywetgeving en AVG
- Wet op de jeugdzorg
Inhoud van Les 6
Methodisch Werken- Analyse van cliëntbehoeften
- Opstellen van begeleidingsplannen
- Doelen stellen en evalueren
- Signaleren en registreren
- Methodieken voor gedragsbeïnvloeding
- Casuïstiekbespreking en reflectie
- Samenwerking met collega’s en partners
- Risico-inventarisatie en preventie
- Interventieplanning en uitvoering
- Evaluatie en bijsturing van begeleiding
- Interventieplanning en uitvoering
- Risico-inventarisatie en preventie
- Samenwerking met collega’s en partners
- Casuïstiekbespreking en reflectie
- Methodieken voor gedragsbeïnvloeding
- Signaleren en registreren
- Doelen stellen en evalueren
- Opstellen van begeleidingsplannen
Inhoud van Les 7
Multidisciplinaire Samenwerking- Rollen van verschillende professionals
- Communicatie tussen disciplines
- Afstemming van interventies
- Netwerkzorg en ketenzorg
- Overdracht en rapportage
- Conflictoplossing in teams
- Projectmatig samenwerken
- Zorgcoördinatie en case management
- Interprofessionele ethiek
- Verbetering van werkprocessen
- Interprofessionele ethiek
- Zorgcoördinatie en case management
- Projectmatig samenwerken
- Conflictoplossing in teams
- Overdracht en rapportage
- Netwerkzorg en ketenzorg
- Afstemming van interventies
- Communicatie tussen disciplines
Inhoud van Les 8
Klinische Vaardigheden- Observatie en signalering van gedrag
- Basisgesprekstechnieken
- Crisisinterventie en noodsituaties
- Motivatiegesprekken voeren
- Begeleiding bij persoonlijke verzorging
- Ondersteuning bij zelfredzaamheid
- Praktische toepassing van interventies
- Gebruik van digitale hulpmiddelen
- Rapportage van klinische gegevens
- Reflectie op eigen handelen
- Rapportage van klinische gegevens
- Gebruik van digitale hulpmiddelen
- Praktische toepassing van interventies
- Ondersteuning bij zelfredzaamheid
- Begeleiding bij persoonlijke verzorging
- Motivatiegesprekken voeren
- Crisisinterventie en noodsituaties
- Basisgesprekstechnieken
Inhoud van Les 9
Psychosociale Begeleiding- Ondersteuning bij angst en depressie
- Omgaan met traumatische ervaringen
- Stressmanagement en copingstrategieën
- Sociale vaardigheidstraining
- Conflictoplossing en bemiddeling
- Zelfbeeld en identiteit versterken
- Groepsbegeleiding en groepsdynamica
- Empowerment en motivatie
- Begeleiding bij rouw en verlies
- Evaluatie van psychosociale interventies
- Begeleiding bij rouw en verlies
- Empowerment en motivatie
- Groepsbegeleiding en groepsdynamica
- Zelfbeeld en identiteit versterken
- Conflictoplossing en bemiddeling
- Sociale vaardigheidstraining
- Stressmanagement en copingstrategieën
- Omgaan met traumatische ervaringen
Inhoud van Les 10
Professionele Ontwikkeling- Reflectie op eigen handelen
- Beroepshouding en ethiek
- Tijd- en taakmanagement
- Leiderschap en samenwerking
- Feedback vragen en geven
- Scholing en bijscholing volgen
- Kwaliteitsbewust werken
- Conflicthantering en stressmanagement
- Loopbaanontwikkeling en zelfsturing
- Onderzoek en innovatie in de praktijk
- Loopbaanontwikkeling en zelfsturing
- Conflicthantering en stressmanagement
- Kwaliteitsbewust werken
- Scholing en bijscholing volgen
- Feedback vragen en geven
- Leiderschap en samenwerking
- Tijd- en taakmanagement
- Beroepshouding en ethiek
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!