Opleiding: HBO Begeleiden bij zelfredzaamheid in zorg en welzijn (Virtual Classroom)
Wil je mensen effectief ondersteunen bij het vergroten van hun zelfredzaamheid in zorg en welzijn? Met de opleiding HBO Begeleiden bij zelfredzaamheid in zorg en welzijn leer je hoe je cliënten op een respectvolle en professionele manier begeleidt in verschillende contexten. Je krijgt diepgaand inzicht in zelfredzaamheid en ontwikkelt sterke communicatieve vaardigheden om met diverse doelgroepen in contact te komen. Door kennis van psychosociale factoren weet je beter wat cliënten drijft en waar zij tegenaan lopen. Het juridisch en ethisch kader zorgt ervoor dat je altijd verantwoord en met respect voor de cliënt handelt. Je leert diverse methoden van begeleiden die je direct in de praktijk kunt toepassen, en ontdekt hoe samenwerken in ketens en netwerken leidt tot betere ondersteuning. Innovatie en digitalisering spelen een belangrijke rol, waardoor je gebruikmaakt van moderne tools en technieken. Reflectie en professionalisering helpen je om je eigen werkwijze continu te verbeteren. Bovendien doe je praktijkgericht onderzoek om je kennis te verdiepen en toe te passen. Met deze opleiding ben je klaar om een betekenisvolle bijdrage te leveren aan het welzijn van mensen en hun zelfredzaamheid te versterken.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Zelfredzaamheid van cliënten bevorderen binnen hun context
- Effectief communiceren met cliënten in diverse begeleidingssituaties
- Psychosociale factoren herkennen en integreren in begeleiding
- Juridische en ethische kaders toepassen in het begeleidingsproces
- Methoden van begeleiden methodisch en doelgericht inzetten
- Samenwerken in ketens en netwerken binnen de zorgstructuur
- Praktijkgericht onderzoek inzetten voor kwaliteitsverbetering
- Reflecteren op professioneel handelen en blijven professionaliseren
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Zelfredzaamheid in context- Definitie en betekenis van zelfredzaamheid
- Verschil tussen zelfredzaamheid, participatie en autonomie
- Historische ontwikkeling van het begrip in zorg en welzijn
- Relevantie voor cliënten in verschillende levensfasen
- Zelfredzaamheid binnen zorgbeleid en wetgeving
- Invloed van technologie en hulpmiddelen
- Culturele verschillen in zelfredzaamheid
- Praktijkvoorbeelden uit zorg en welzijn
- Ethische vraagstukken rond zelfredzaamheid
- Grenzen van zelfredzaamheid in complexe zorgsituaties
- Ethische vraagstukken rond zelfredzaamheid
- Praktijkvoorbeelden uit zorg en welzijn
- Culturele verschillen in zelfredzaamheid
- Invloed van technologie en hulpmiddelen
- Zelfredzaamheid binnen zorgbeleid en wetgeving
- Relevantie voor cliënten in verschillende levensfasen
- Historische ontwikkeling van het begrip in zorg en welzijn
- Verschil tussen zelfredzaamheid, participatie en autonomie
Inhoud van Les 2
Communicatie met cliënten- Actief luisteren en doorvragen
- Gebruik van begrijpelijke taal (taalniveau B1/B2)
- Empathie tonen en vertrouwen opbouwen
- Observeren van non-verbale signalen
- Omgaan met weerstand en spanning
- Gesprekken structureren en samenvatten
- Gebruik van motiverende gespreksvoering
- Afstemmen op taal- en cultuurverschillen
- Digitale communicatie in zorgrelaties
- Reflecteren op eigen communicatiestijl
- Digitale communicatie in zorgrelaties
- Afstemmen op taal- en cultuurverschillen
- Gebruik van motiverende gespreksvoering
- Gesprekken structureren en samenvatten
- Omgaan met weerstand en spanning
- Observeren van non-verbale signalen
- Empathie tonen en vertrouwen opbouwen
- Gebruik van begrijpelijke taal (taalniveau B1/B2)
Inhoud van Les 3
Psychosociale factoren- Invloed van emoties op zelfredzaamheid
- Rol van motivatie en zelfvertrouwen
- Omgaan met angst, stress en depressie
- Belang van sociale steun en netwerk
- Zelfbeeld en identiteit van cliënten
- Invloed van trauma en verlieservaring
- Copingstrategieën en veerkracht
- Gedragsverandering en gedragsmodellen
- Signaleren van psychische problematiek
- Doorverwijzen naar specialistische zorg
- Signaleren van psychische problematiek
- Gedragsverandering en gedragsmodellen
- Copingstrategieën en veerkracht
- Invloed van trauma en verlieservaring
- Zelfbeeld en identiteit van cliënten
- Belang van sociale steun en netwerk
- Omgaan met angst, stress en depressie
- Rol van motivatie en zelfvertrouwen
Inhoud van Les 4
Juridisch en ethisch kader- Relevante wet- en regelgeving (o.a. Wmo, Jeugdwet, WLZ)
- Rechten en plichten van cliënten
- Privacy en gegevensbescherming (AVG)
- Meldplicht en beroepsgeheim
- Ethische dilemma’s in de begeleiding
- Grenzen van professionele verantwoordelijkheid
- Samenwerken met wettelijke vertegenwoordigers
- Toestemming en wilsbekwaamheid
- Klachtenprocedures en kwaliteitssystemen
- Toepassing in casussen en praktijkopdrachten
- Klachtenprocedures en kwaliteitssystemen
- Toestemming en wilsbekwaamheid
- Samenwerken met wettelijke vertegenwoordigers
- Grenzen van professionele verantwoordelijkheid
- Ethische dilemma’s in de begeleiding
- Meldplicht en beroepsgeheim
- Privacy en gegevensbescherming (AVG)
- Rechten en plichten van cliënten
Inhoud van Les 5
Methoden van begeleiden- Individuele begeleiding versus groepsbegeleiding
- Planmatig werken met doelen en stappen
- Methodisch handelen volgens de begeleidingscyclus
- Motiverende gespreksvoering in praktijk
- Empowerment als uitgangspunt
- Oplossingsgericht begeleiden
- Systemisch kijken naar cliënt en omgeving
- Gebruik van ondersteunende materialen en hulpmiddelen
- Evalueren en bijstellen van begeleiding
- Praktijkvoorbeelden en casuïstiek
- Evalueren en bijstellen van begeleiding
- Gebruik van ondersteunende materialen en hulpmiddelen
- Systemisch kijken naar cliënt en omgeving
- Oplossingsgericht begeleiden
- Empowerment als uitgangspunt
- Motiverende gespreksvoering in praktijk
- Methodisch handelen volgens de begeleidingscyclus
- Planmatig werken met doelen en stappen
Inhoud van Les 6
Samenwerken in ketens en netwerken- Rollen van verschillende zorg- en welzijnsprofessionals
- Samenwerking met mantelzorgers
- Interdisciplinaire overlegvormen
- Netwerken binnen de wijk en gemeente
- Verwijzen en doorverwijzen in ketens
- Communiceren met externe organisaties
- Samenwerkingsafspraken vastleggen
- Omgaan met rolconflicten en belangen
- Cliënt als regisseur in samenwerking
- Evaluatie van samenwerking in casuïstiek
- Cliënt als regisseur in samenwerking
- Omgaan met rolconflicten en belangen
- Samenwerkingsafspraken vastleggen
- Communiceren met externe organisaties
- Verwijzen en doorverwijzen in ketens
- Netwerken binnen de wijk en gemeente
- Interdisciplinaire overlegvormen
- Samenwerking met mantelzorgers
Inhoud van Les 7
Praktijkgericht onderzoek- Basisprincipes van praktijkonderzoek
- Onderzoeksvaardigheden (vraag formuleren, data verzamelen)
- Literatuur zoeken en beoordelen
- Gebruik van betrouwbare bronnen
- Onderzoeksmethoden: interviews, observaties, enquêtes
- Analyseren en interpreteren van gegevens
- Toepassen van onderzoeksresultaten in de praktijk
- Rapporteren in begrijpelijke taal
- Ethische aspecten van onderzoek met cliënten
- Presenteren van onderzoeksresultaten
- Ethische aspecten van onderzoek met cliënten
- Rapporteren in begrijpelijke taal
- Toepassen van onderzoeksresultaten in de praktijk
- Analyseren en interpreteren van gegevens
- Onderzoeksmethoden: interviews, observaties, enquêtes
- Gebruik van betrouwbare bronnen
- Literatuur zoeken en beoordelen
- Onderzoeksvaardigheden (vraag formuleren, data verzamelen)
Inhoud van Les 8
Reflectie en professionalisering- Werken met een persoonlijk ontwikkelingsplan
- Reflectiemethoden (STARR, 5G-model, logboek)
- Omgaan met feedback van collega’s en cliënten
- Balans tussen afstand en nabijheid
- Bewaken van grenzen in de begeleiding
- Zelfzorg en omgaan met werkdruk
- Leren van casussen en praktijkervaring
- Professionele identiteit en beroepshouding
- Bijhouden van vakliteratuur en trends
- Voorbereiden op een loopbaan in zorg en welzijn
- Bijhouden van vakliteratuur en trends
- Professionele identiteit en beroepshouding
- Leren van casussen en praktijkervaring
- Zelfzorg en omgaan met werkdruk
- Bewaken van grenzen in de begeleiding
- Balans tussen afstand en nabijheid
- Omgaan met feedback van collega’s en cliënten
- Reflectiemethoden (STARR, 5G-model, logboek)
Inhoud van Les 9
Innovatie en digitalisering- Digitale hulpmiddelen voor zelfredzaamheid
- E-health en apps in de begeleiding
- Domotica in zorg en welzijn
- Toegankelijkheid en gebruiksgemak van technologie
- Ondersteunen van cliënten bij digitale vaardigheden
- Privacy en veiligheid bij digitale toepassingen
- Rol van technologie in preventie
- Innovaties in sociaal werk en zorgverlening
- Voorbeelden uit praktijk en pilots
- Kritische blik op kansen en risico’s
- Voorbeelden uit praktijk en pilots
- Innovaties in sociaal werk en zorgverlening
- Rol van technologie in preventie
- Privacy en veiligheid bij digitale toepassingen
- Ondersteunen van cliënten bij digitale vaardigheden
- Toegankelijkheid en gebruiksgemak van technologie
- Domotica in zorg en welzijn
- E-health en apps in de begeleiding
Inhoud van Les 10
Begeleiden van specifieke doelgroepen- Kinderen en jongeren in jeugdzorg
- Volwassenen met een verstandelijke beperking
- Ouderen met fysieke en cognitieve beperkingen
- Mensen met psychische kwetsbaarheid
- Mantelzorgers ondersteunen en ontlasten
- Migranten en statushouders in zorgcontext
- Mensen met schulden of armoedeproblematiek
- Personen met een verslavingsachtergrond
- Mensen met chronische ziekte of lichamelijke beperking
- Combinatieproblematiek en multiproblem-gezinnen
- Mensen met chronische ziekte of lichamelijke beperking
- Personen met een verslavingsachtergrond
- Mensen met schulden of armoedeproblematiek
- Migranten en statushouders in zorgcontext
- Mantelzorgers ondersteunen en ontlasten
- Mensen met psychische kwetsbaarheid
- Ouderen met fysieke en cognitieve beperkingen
- Volwassenen met een verstandelijke beperking
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!