Opleiding: HBO Coaching en motiveren van cliënten (Virtual Classroom)
Wil je jouw vaardigheden inzetten om cliënten écht te coachen en motiveren naar positieve gedragsverandering? Met de HBO-opleiding Coaching en motiveren van cliënten ontwikkel je sterke communicatievaardigheden en verdiep je je in psychologie om de drijfveren van cliënten beter te begrijpen. Je leert effectieve motivatietechnieken toe te passen en begeleidingsstrategieën te gebruiken die aansluiten bij de persoonlijke behoeften van iedere cliënt. Door het toepassen van bewezen coachingstechnieken help je cliënten hun doelen te bereiken en duurzame gedragsverandering te realiseren. Daarnaast ontwikkel je leiderschapskwaliteiten die jou in staat stellen om met vertrouwen en overtuiging op te treden binnen jouw vakgebied. Ethisch handelen staat daarbij altijd voorop, zodat je professioneel en respectvol omgaat met elke cliënt. Je leert hoe je het coachingstraject structureel evalueert en waar nodig bijstuurt voor het beste resultaat. Professionalisering is een belangrijk onderdeel van de opleiding, waardoor je continu groeit en je expertise vergroot. Kies voor deze opleiding en maak het verschil door cliënten te begeleiden met passie, kennis en impact. Start vandaag nog met de HBO-opleiding Coaching en motiveren van cliënten en geef jouw carrière een krachtige boost!
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je ontwikkelt effectieve communicatieve vaardigheden in diverse zorg- en begeleidingssituaties
- Je past psychologische inzichten toe om gedrag en motivatie te begrijpen
- Je analyseert en stimuleert motivatie bij cliënten
- Je gebruikt diverse begeleidingsstrategieën afgestemd op de cliënt
- Je faciliteert gedragsverandering met evidence-based methoden
- Je past coachingstechnieken toe om cliënten te ondersteunen
- Je toont leiderschap in zorg- en begeleidingsprocessen
- Je handelt ethisch verantwoord en evalueert professioneel je eigen handelen
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Communicatie- Actief luisteren
- Open vragen stellen
- Parafraseren
- Non-verbale signalen herkennen
- Feedback geven en ontvangen
- Empathie tonen in gesprekken
- Gespreksstructuren toepassen
- Conflictoplossing door communicatie
- Grenzen in communicatie bewaken
- Schriftelijke rapportagevaardigheden
- Grenzen in communicatie bewaken
- Conflictoplossing door communicatie
- Gespreksstructuren toepassen
- Empathie tonen in gesprekken
- Feedback geven en ontvangen
- Non-verbale signalen herkennen
- Parafraseren
- Open vragen stellen
Inhoud van Les 2
Psychologie- Basisprincipes van cognitieve psychologie
- Gedragspsychologie en motivatie
- Persoonlijkheidsmodellen
- Stress en copingstrategieën
- Emotionele intelligentie
- Psychologische ontwikkelingsstadia
- Basiskennis van psychische stoornissen
- Gedragsanalyse van cliënten
- Het effect van overtuigingen op gedrag
- Zelfreflectie als coach
- Het effect van overtuigingen op gedrag
- Gedragsanalyse van cliënten
- Basiskennis van psychische stoornissen
- Psychologische ontwikkelingsstadia
- Emotionele intelligentie
- Stress en copingstrategieën
- Persoonlijkheidsmodellen
- Gedragspsychologie en motivatie
Inhoud van Les 3
Motivatie- Intrinsieke en extrinsieke motivatie
- Doelstellingen formuleren met cliënten
- Motivatiecycli herkennen
- Barrières voor motivatie identificeren
- Positieve bekrachtiging toepassen
- Zelfdeterminatietheorie in coaching
- SMART-doelen opstellen
- Motivatie evalueren
- Betrokkenheid verhogen
- Langdurige gedragsverandering ondersteunen
- Betrokkenheid verhogen
- Motivatie evalueren
- SMART-doelen opstellen
- Zelfdeterminatietheorie in coaching
- Positieve bekrachtiging toepassen
- Barrières voor motivatie identificeren
- Motivatiecycli herkennen
- Doelstellingen formuleren met cliënten
Inhoud van Les 4
Begeleidingsstrategieën- Individuele begeleiding
- Groepsbegeleiding
- Oplossingsgerichte aanpak
- Motiverende gespreksvoering (MOG)
- Coaching met opdrachten en oefeningen
- Actieplannen ontwikkelen
- Reflectiemomenten inbouwen
- Ondersteuning bij zelfsturing
- Evaluatie van voortgang
- Cliëntgericht werken
- Evaluatie van voortgang
- Ondersteuning bij zelfsturing
- Reflectiemomenten inbouwen
- Actieplannen ontwikkelen
- Coaching met opdrachten en oefeningen
- Motiverende gespreksvoering (MOG)
- Oplossingsgerichte aanpak
- Groepsbegeleiding
Inhoud van Les 5
Gedragsverandering- Het model van gedragsverandering
- Gewoontes en routines herkennen
- Triggeranalyse bij cliënten
- Positieve gedragsversterking
- Obstructies bij verandering overwinnen
- Langdurige gedragsmonitoring
- Interventies op maat
- Evaluatie van succesfactoren
- Zelfreflectie van cliënten stimuleren
- Borging van nieuw gedrag
- Zelfreflectie van cliënten stimuleren
- Evaluatie van succesfactoren
- Interventies op maat
- Langdurige gedragsmonitoring
- Obstructies bij verandering overwinnen
- Positieve gedragsversterking
- Triggeranalyse bij cliënten
- Gewoontes en routines herkennen
Inhoud van Les 6
Coachingstechnieken- Gesprekstechnieken toepassen
- Rollenspellen gebruiken
- Visualisaties en mindmaps
- Reflectieve oefeningen
- Feedbackmethodieken
- Progressie bijhouden
- Persoonlijke actiepunten formuleren
- Conflicthantering in coaching
- Co-creatie met cliënten
- Interventies bij motivatieverlies
- Co-creatie met cliënten
- Conflicthantering in coaching
- Persoonlijke actiepunten formuleren
- Progressie bijhouden
- Feedbackmethodieken
- Reflectieve oefeningen
- Visualisaties en mindmaps
- Rollenspellen gebruiken
Inhoud van Les 7
Leiderschap- Eigen leiderschapsstijl herkennen
- Situationeel leiderschap toepassen
- Besluitvorming in coaching
- Inspireren en motiveren
- Grenzen stellen als leider
- Verantwoordelijkheid delegeren
- Teamdynamiek begrijpen
- Feedback op leiderschap geven
- Rol van voorbeeldgedrag
- Leiderschap evalueren
- Rol van voorbeeldgedrag
- Feedback op leiderschap geven
- Teamdynamiek begrijpen
- Verantwoordelijkheid delegeren
- Grenzen stellen als leider
- Inspireren en motiveren
- Besluitvorming in coaching
- Situationeel leiderschap toepassen
Inhoud van Les 8
Ethiek- Vertrouwelijkheid waarborgen
- Professionele grenzen bewaken
- Morele dilemma’s herkennen
- Cliëntgericht handelen
- Ethische besluitvorming
- Integriteit in coaching
- Ethische codes en richtlijnen
- Cultuursensitiviteit
- Transparantie in communicatie
- Verantwoording afleggen
- Transparantie in communicatie
- Cultuursensitiviteit
- Ethische codes en richtlijnen
- Integriteit in coaching
- Ethische besluitvorming
- Cliëntgericht handelen
- Morele dilemma’s herkennen
- Professionele grenzen bewaken
Inhoud van Les 9
Evaluatie- Beoordeling van voortgang
- Kwaliteitscriteria voor coaching
- Reflectie op eigen handelen
- Cliënttevredenheid meten
- Feedbackmethoden
- Gebruik van evaluatie-instrumenten
- Effectmetingen van interventies
- Rapportage en documentatie
- Verbeterpunten identificeren
- Resultaten delen met stakeholders
- Verbeterpunten identificeren
- Rapportage en documentatie
- Effectmetingen van interventies
- Gebruik van evaluatie-instrumenten
- Feedbackmethoden
- Cliënttevredenheid meten
- Reflectie op eigen handelen
- Kwaliteitscriteria voor coaching
Inhoud van Les 10
Professionalisering- Reflectie op eigen beroepshouding
- Permanente educatie
- Netwerken met vakgenoten
- Kritisch denken ontwikkelen
- Evidence-based werken
- Loopbaanontwikkeling
- Stressmanagement voor coaches
- Zelfzorg en burn-outpreventie
- Digitale vaardigheden in coaching
- Initiatief nemen in professionele groei
- Digitale vaardigheden in coaching
- Zelfzorg en burn-outpreventie
- Stressmanagement voor coaches
- Loopbaanontwikkeling
- Evidence-based werken
- Kritisch denken ontwikkelen
- Netwerken met vakgenoten
- Permanente educatie
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!