Opleiding: HBO Ondersteunen van mantelzorgers (Virtual Classroom)
Wil je een verschil maken voor mantelzorgers en hen professioneel ondersteunen? Met de opleiding HBO Ondersteunen van mantelzorgers ontwikkel je een sterke professionele identiteit en leer je psychosociale hulpverlening toe te passen die aansluit bij de unieke behoeften van mantelzorgers. Je krijgt diepgaande sociaal juridische kennis, zodat je effectief kunt handelen binnen het complexe zorglandschap. Diversiteit en cultuursensitiviteit staan centraal, waardoor je met respect en begrip kunt werken met verschillende achtergronden. Je leert hoe je een community en netwerk opbouwt en versterkt, essentieel voor het bieden van de juiste ondersteuning. Onderzoek en analyse geven je de tools om situaties kritisch te bekijken en methodisch te werken aan duurzame oplossingen. Kennis van psychologie en gedragswetenschappen helpt je om de emoties en gedragingen van mantelzorgers beter te begrijpen en te begeleiden. Communicatie en presentatievaardigheden stellen je in staat om helder en overtuigend te communiceren met verschillende doelgroepen. Daarnaast ontwikkel je vaardigheden in projecten en programmaontwikkeling, zodat je initiatieven kunt opzetten die mantelzorgers echt verder helpen. Kies voor HBO Ondersteunen van mantelzorgers en draag bij aan een sterke, zorgzame samenleving waarin mantelzorgers zich gezien en gesteund voelen.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Ontwikkelen van een professionele identiteit binnen psychosociale hulpverlening
- Toepassen van psychosociale hulpverleningsvaardigheden in diverse situaties
- Begrijpen en toepassen van sociaal juridische kennis in de praktijk
- Werken met aandacht voor diversiteit en cultuursensitiviteit
- Opbouwen en onderhouden van community- en netwerkrelaties
- Uitvoeren van onderzoek en analyse gericht op hulpverlening
- Methodisch werken volgens professionele standaarden
- Inzetten van kennis uit psychologie en gedragswetenschappen in de praktijk
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Professionele Identiteit- Rol en verantwoordelijkheid van de maatschappelijk werker
- Ethische dilemma’s in sociaal werk
- Grenzen en persoonlijke reflectie
- Intervisie en supervisie
- Professioneel netwerk opbouwen
- Zelfontwikkeling en loopbaanplanning
- Diversiteit en inclusie in de beroepspraktijk
- Reflectief schrijven en rapporteren
- Professionele communicatie met cliënten
- Zelfzorg en preventie van burn-out
- Professionele communicatie met cliënten
- Reflectief schrijven en rapporteren
- Diversiteit en inclusie in de beroepspraktijk
- Zelfontwikkeling en loopbaanplanning
- Professioneel netwerk opbouwen
- Intervisie en supervisie
- Grenzen en persoonlijke reflectie
- Ethische dilemma’s in sociaal werk
Inhoud van Les 2
Psychosociale Hulpverlening- Basisprincipes van counseling
- Actief luisteren en empathie
- Motiverende gespreksvoering
- Omgaan met trauma en rouw
- Begeleiden van gezinnen en kinderen
- Ondersteuning bij geestelijke gezondheidsproblemen
- Conflicthantering en bemiddeling
- Psycho-educatie geven
- Signalen van stress en overbelasting herkennen
- Samenwerking met psychologen en therapeuten
- Signalen van stress en overbelasting herkennen
- Psycho-educatie geven
- Conflicthantering en bemiddeling
- Ondersteuning bij geestelijke gezondheidsproblemen
- Begeleiden van gezinnen en kinderen
- Omgaan met trauma en rouw
- Motiverende gespreksvoering
- Actief luisteren en empathie
Inhoud van Les 3
Sociaal Juridische Kennis- Wet- en regelgeving in het sociaal domein
- Jeugdbeschermingsmaatregelen
- Bescherming van kwetsbare volwassenen
- Participatiewet en sociale zekerheid
- Armoede- en schulddienstverlening
- Rechten van cliënten en privacy
- Toegang tot maatschappelijke voorzieningen
- Strafrechtelijke aspecten bij kwetsbare groepen
- Meldplicht en rapportageprocedures
- Juridische adviesvaardigheden
- Meldplicht en rapportageprocedures
- Strafrechtelijke aspecten bij kwetsbare groepen
- Toegang tot maatschappelijke voorzieningen
- Rechten van cliënten en privacy
- Armoede- en schulddienstverlening
- Participatiewet en sociale zekerheid
- Bescherming van kwetsbare volwassenen
- Jeugdbeschermingsmaatregelen
Inhoud van Les 4
Diversiteit en Cultuursensitiviteit- Sociale en culturele verschillen begrijpen
- Interculturele communicatie
- Vooroordelen en stereotypering herkennen
- Inclusieve hulpverlening
- Taalbarrières overbruggen
- Migratie en integratievraagstukken
- Etnische en religieuze diversiteit in gezinnen
- Cultureel passende interventies ontwikkelen
- Gender en seksuele diversiteit
- Werken met kwetsbare minderheden
- Gender en seksuele diversiteit
- Cultureel passende interventies ontwikkelen
- Etnische en religieuze diversiteit in gezinnen
- Migratie en integratievraagstukken
- Taalbarrières overbruggen
- Inclusieve hulpverlening
- Vooroordelen en stereotypering herkennen
- Interculturele communicatie
Inhoud van Les 5
Community & Netwerk- Opbouwen van lokale netwerken
- Samenwerking met buurtorganisaties
- Participatie van burgers bevorderen
- Vrijwilligersmanagement
- Signaleren van maatschappelijke behoeften
- Buurtgericht werken
- Organiseren van bijeenkomsten en workshops
- Netwerkoverleg en casusbespreking
- Lobbyen en belangenbehartiging
- Evaluatie van communityprojecten
- Lobbyen en belangenbehartiging
- Netwerkoverleg en casusbespreking
- Organiseren van bijeenkomsten en workshops
- Buurtgericht werken
- Signaleren van maatschappelijke behoeften
- Vrijwilligersmanagement
- Participatie van burgers bevorderen
- Samenwerking met buurtorganisaties
Inhoud van Les 6
Onderzoek en Analyse- Wetenschappelijke basis van maatschappelijk werk
- Kwalitatieve onderzoeksmethoden
- Kwantitatieve onderzoeksmethoden
- Data verzamelen en interpreteren
- Literatuuronderzoek uitvoeren
- Analyse van maatschappelijke trends
- Cliëntbehoeften in kaart brengen
- Evalueren van interventies
- Rapporteren van onderzoeksresultaten
- Kritisch denken en evidence-based werken
- Rapporteren van onderzoeksresultaten
- Evalueren van interventies
- Cliëntbehoeften in kaart brengen
- Analyse van maatschappelijke trends
- Literatuuronderzoek uitvoeren
- Data verzamelen en interpreteren
- Kwantitatieve onderzoeksmethoden
- Kwalitatieve onderzoeksmethoden
Inhoud van Les 7
Methodisch Werken- Werken volgens interventiemodellen
- Probleemanalyse en doelstelling formuleren
- Plan van aanpak opstellen
- Gespreksmethodieken toepassen
- Crisisinterventie
- Groepswerk begeleiden
- Individuele begeleiding op maat
- Evalueren van resultaten
- Methodisch reflecteren op eigen handelen
- Integratie van theorie en praktijk
- Methodisch reflecteren op eigen handelen
- Evalueren van resultaten
- Individuele begeleiding op maat
- Groepswerk begeleiden
- Crisisinterventie
- Gespreksmethodieken toepassen
- Plan van aanpak opstellen
- Probleemanalyse en doelstelling formuleren
Inhoud van Les 8
Psychologie en Gedragswetenschappen- Basisprincipes van ontwikkelingspsychologie
- Gedragsstoornissen herkennen
- Cognitieve en emotionele processen begrijpen
- Stress en copingmechanismen
- Sociale beïnvloeding en groepsdynamica
- Motivatie en gedragsverandering
- Psychopathologie en psychiatrische stoornissen
- Signaleren van psychische klachten
- Preventie en vroegtijdige interventie
- Samenwerking met GGZ-instellingen
- Preventie en vroegtijdige interventie
- Signaleren van psychische klachten
- Psychopathologie en psychiatrische stoornissen
- Motivatie en gedragsverandering
- Sociale beïnvloeding en groepsdynamica
- Stress en copingmechanismen
- Cognitieve en emotionele processen begrijpen
- Gedragsstoornissen herkennen
Inhoud van Les 9
Communicatie en Presentatie- Professioneel mondeling communiceren
- Schriftelijk rapporteren en notuleren
- Presentatievaardigheden ontwikkelen
- Conflictgesprekken voeren
- Onderhandelingsvaardigheden
- Non-verbale communicatie begrijpen
- Actief luisteren en feedback geven
- Gebruik van digitale communicatiemiddelen
- Publiek en doelgroepgericht communiceren
- Communicatie met andere professionals
- Publiek en doelgroepgericht communiceren
- Gebruik van digitale communicatiemiddelen
- Actief luisteren en feedback geven
- Non-verbale communicatie begrijpen
- Onderhandelingsvaardigheden
- Conflictgesprekken voeren
- Presentatievaardigheden ontwikkelen
- Schriftelijk rapporteren en notuleren
Inhoud van Les 10
Projecten en Programmaontwikkeling- Signaleren van maatschappelijke problemen
- Ontwikkelen van interventieprogramma’s
- Planning en organisatie van projecten
- Begrotingen en resource management
- Stakeholderanalyse
- Projectmonitoring en evaluatie
- Risicomanagement in projecten
- Samenwerking in multidisciplinaire teams
- Presentatie en verantwoording van projectresultaten
- Duurzame implementatie en borging van resultaten
- Presentatie en verantwoording van projectresultaten
- Samenwerking in multidisciplinaire teams
- Risicomanagement in projecten
- Projectmonitoring en evaluatie
- Stakeholderanalyse
- Begrotingen en resource management
- Planning en organisatie van projecten
- Ontwikkelen van interventieprogramma’s
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!