Opleiding: HBO Maatschappelijk werk (Virtual Classroom)
In de HBO-opleiding Maatschappelijk Werk leer je hoe je effectieve communicatie inzet om mensen in diverse situaties te ondersteunen en versterken. Je ontwikkelt vaardigheden om inclusie te bevorderen en iedereen gelijkwaardig te betrekken in maatschappelijke processen. Door diepgaande kennis van wet- en regelgeving handel je altijd binnen de juiste kaders en bescherm je de rechten van cliënten. Met participatieonderzoek verzamel je waardevolle inzichten om projecten en interventies doelgericht te maken en de impact te vergroten. Projectmanagementvaardigheden helpen je om initiatieven efficiënt te plannen, organiseren en realiseren. Empowerment staat centraal; je stimuleert mensen om zelf regie te nemen over hun leven en omstandigheden. Innovatie pas je toe om maatschappelijke vraagstukken op nieuwe en effectieve manieren aan te pakken. Door het opbouwen en onderhouden van sterke netwerken werk je samen met diverse organisaties en professionals voor het beste resultaat. Cultuur en diversiteit zijn leidend in je aanpak, zodat je passend en respectvol handelt in elke situatie. Evaluatie en reflectie zorgen ervoor dat je jouw eigen werkwijze continu verbetert en professionaliseert. Deze opleiding bereidt je voor op een betekenisvolle rol waarin je mensen helpt, verbindt en inspireert.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je past effectieve communicatie toe binnen diverse sociale contexten
- Je bevordert inclusie en gelijkheid in groeps- en organisatieverbanden
- Je verklaart relevante wet- en regelgeving binnen het sociaal maatschappelijke veld
- Je voert participatieonderzoek uit en analyseert de resultaten
- Je beheerst projectmanagementtechnieken voor het organiseren van maatschappelijke projecten
- Je stimuleert empowerment bij individuen en gemeenschappen
- Je ondersteunt innovatieprocessen binnen sociaal-maatschappelijke initiatieven
- Je bouwt en onderhoudt netwerken gericht op samenwerking en maatschappelijke impact
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Communicatie- Effectief communiceren met diverse doelgroepen
- Luisteren en doorvragen bij burgers
- Schriftelijke communicatie: brieven, e-mails, rapporten
- Digitale communicatiekanalen gebruiken
- Non-verbale communicatie herkennen
- Conflicten signaleren en bespreekbaar maken
- Voorlichting en uitleg geven over maatschappelijke processen
- Communicatie op maat maken voor laaggeletterden
- Presentatievaardigheden in kleine en grote groepen
- Feedback geven en ontvangen
- Presentatievaardigheden in kleine en grote groepen
- Communicatie op maat maken voor laaggeletterden
- Voorlichting en uitleg geven over maatschappelijke processen
- Conflicten signaleren en bespreekbaar maken
- Non-verbale communicatie herkennen
- Digitale communicatiekanalen gebruiken
- Schriftelijke communicatie: brieven, e-mails, rapporten
- Luisteren en doorvragen bij burgers
Inhoud van Les 2
Inclusie- Concept van inclusie en sociale cohesie
- Signaleren van uitsluiting in wijken en organisaties
- Behoeftenonderzoek bij kwetsbare groepen
- Strategieën om participatie te bevorderen
- Cultuursensitief werken
- Belemmeringen voor deelname identificeren
- Samenwerking met lokale partners en instellingen
- Ontwerpen van inclusieve activiteiten
- Evalueren van inclusiviteitsinitiatieven
- Beleidsadviezen opstellen voor inclusie
- Evalueren van inclusiviteitsinitiatieven
- Ontwerpen van inclusieve activiteiten
- Samenwerking met lokale partners en instellingen
- Belemmeringen voor deelname identificeren
- Cultuursensitief werken
- Strategieën om participatie te bevorderen
- Behoeftenonderzoek bij kwetsbare groepen
- Signaleren van uitsluiting in wijken en organisaties
Inhoud van Les 3
Wet- en Regelgeving- Basiskennis van relevante wetten en regels
- Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
- Jeugdwet en participatiewet
- Privacy- en gegevensbescherming
- Vergunningen en procedures voor initiatieven
- Mensenrechten en gelijke behandeling
- Verantwoordelijkheden van overheidsinstanties
- Wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen volgen
- Rapporteren volgens wettelijke kaders
- Adviseren over juridische mogelijkheden
- Rapporteren volgens wettelijke kaders
- Wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen volgen
- Verantwoordelijkheden van overheidsinstanties
- Mensenrechten en gelijke behandeling
- Vergunningen en procedures voor initiatieven
- Privacy- en gegevensbescherming
- Jeugdwet en participatiewet
- Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Inhoud van Les 4
Participatieonderzoek- Methoden van kwalitatief onderzoek
- Methoden van kwantitatief onderzoek
- Interviews en focusgroepen uitvoeren
- Enquêtes opstellen en analyseren
- Observaties en veldwerk
- Data verzamelen en interpreteren
- Betrouwbaarheid en validiteit waarborgen
- Resultaten visualiseren en presenteren
- Literatuuronderzoek toepassen
- Onderzoeksrapporten schrijven
- Literatuuronderzoek toepassen
- Resultaten visualiseren en presenteren
- Betrouwbaarheid en validiteit waarborgen
- Data verzamelen en interpreteren
- Observaties en veldwerk
- Enquêtes opstellen en analyseren
- Interviews en focusgroepen uitvoeren
- Methoden van kwantitatief onderzoek
Inhoud van Les 5
Projectmanagement- Projectdoelen formuleren
- Tijdsplanning en fasering
- Budgettering en financiering
- Risicoanalyse en mitigatie
- Samenwerking binnen teams
- Stakeholders betrekken
- Taken verdelen en opvolgen
- Evaluatie van projectresultaten
- Rapportages en documentatie
- Leren van projectervaringen
- Rapportages en documentatie
- Evaluatie van projectresultaten
- Taken verdelen en opvolgen
- Stakeholders betrekken
- Samenwerking binnen teams
- Risicoanalyse en mitigatie
- Budgettering en financiering
- Tijdsplanning en fasering
Inhoud van Les 6
Empowerment- Burgers motiveren en stimuleren
- Zelfvertrouwen en zelfredzaamheid vergroten
- Netwerken opbouwen en onderhouden
- Competenties van individuen herkennen
- Participatiebarrières wegnemen
- Coaching en begeleidingstechnieken
- Zelfsturende groepen ondersteunen
- Kennisoverdracht en training in de praktijk
- Succeservaringen vieren en zichtbaar maken
- Evalueren van empowerment-activiteiten
- Succeservaringen vieren en zichtbaar maken
- Kennisoverdracht en training in de praktijk
- Zelfsturende groepen ondersteunen
- Coaching en begeleidingstechnieken
- Participatiebarrières wegnemen
- Competenties van individuen herkennen
- Netwerken opbouwen en onderhouden
- Zelfvertrouwen en zelfredzaamheid vergroten
Inhoud van Les 7
Innovatie- Creatieve oplossingen bedenken
- Gebruik van technologie in participatie
- Experimenteren met nieuwe werkvormen
- Trends in samenleving volgen
- Best practices vergelijken
- Samenwerken met start-ups en partners
- Ontwerpen van pilotprojecten
- Evalueren van innovaties
- Continu verbeteren van processen
- Impact meten van nieuwe initiatieven
- Continu verbeteren van processen
- Evalueren van innovaties
- Ontwerpen van pilotprojecten
- Samenwerken met start-ups en partners
- Best practices vergelijken
- Trends in samenleving volgen
- Experimenteren met nieuwe werkvormen
- Gebruik van technologie in participatie
Inhoud van Les 8
Netwerken- Belang van netwerken voor participatie
- Opbouwen van lokale samenwerkingsverbanden
- Contact onderhouden met gemeente en organisaties
- Partnerschappen creëren
- Informele netwerken benutten
- Digitale netwerken en platforms
- Conflictoplossing in netwerkcontext
- Co-creatie en gezamenlijke projecten
- Lobbyen en belangenbehartiging
- Evalueren van netwerkactiviteiten
- Lobbyen en belangenbehartiging
- Co-creatie en gezamenlijke projecten
- Conflictoplossing in netwerkcontext
- Digitale netwerken en platforms
- Informele netwerken benutten
- Partnerschappen creëren
- Contact onderhouden met gemeente en organisaties
- Opbouwen van lokale samenwerkingsverbanden
Inhoud van Les 9
Cultuur en Diversiteit- Culturele diversiteit herkennen en respecteren
- Verschillende waarden en normen begrijpen
- Taalbarrières overbruggen
- Sensitief omgaan met religie en overtuigingen
- Interculturele communicatie toepassen
- Bevorderen van inclusieve evenementen
- Samenwerking tussen groepen stimuleren
- Conflicten door cultuurverschillen voorkomen
- Educatieve programma’s ontwikkelen
- Evalueren van culturele initiatieven
- Educatieve programma’s ontwikkelen
- Conflicten door cultuurverschillen voorkomen
- Samenwerking tussen groepen stimuleren
- Bevorderen van inclusieve evenementen
- Interculturele communicatie toepassen
- Sensitief omgaan met religie en overtuigingen
- Taalbarrières overbruggen
- Verschillende waarden en normen begrijpen
Inhoud van Les 10
Evaluatie en Reflectie- Kritisch kijken naar eigen handelen
- Reflectieverslagen schrijven
- Feedback van deelnemers verzamelen
- Effectiviteit van projecten meten
- Succesfactoren identificeren
- Verbeterpunten formuleren
- Methodieken van evaluatie toepassen
- Data-analyse gebruiken bij beoordeling
- Leerdoelen toetsen
- Professionele ontwikkeling plannen
- Leerdoelen toetsen
- Data-analyse gebruiken bij beoordeling
- Methodieken van evaluatie toepassen
- Verbeterpunten formuleren
- Succesfactoren identificeren
- Effectiviteit van projecten meten
- Feedback van deelnemers verzamelen
- Reflectieverslagen schrijven
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!